Announcement

Collapse
No announcement yet.

A123, powerbox og regulator.. ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • A123, powerbox og regulator.. ?

    Hei1

    1. Jeg har en powerbox sport som går på 2 stk 6v NiMh batterier, men jeg lurer på om jeg kan bruke Lifepo direkte inn på powerboxen uten regulator..?

    Jeg leser noen steder at det er helt greit, men andre steder er det noen som fraråder dette..

    2. Kan life-batterier brukes direkte inn på 6V tenning?

    3. kan jeg lade Lifepo med en swallow advance2 lader? finnes det noen form for adapter eller lignede for å kunne bruke den, eller må jeg kjøpe ny lader?

    Takk..
    http://www.nordregate.com

  • #2
    Ett 2s A123 gir 7,2V på max, så det blir vel opp til deg om du er villig til å teste det...
    Jeg kjører 2s LiPo (8.4V) på 6V servoer uten problem, men det anbefales ikke.

    Det eneste unntaket jeg vet om på lading av A123, er å lade 7s A123 på 6s LiPo program, for de har sammme sluttspenning, utover det så bør/må du ha ny lader.
    Hilsen Rune Marcussen

    MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
    JR DSX9

    Fitjar Modellflyklubb
    ---------------------------------------------------------------------------
    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

    Comment


    • #3
      2S A123 kan lades på 6V blyprogram. Sikkert en fordel å overvåke prosessen første gangen, men de fleste ladere vil lade opp til 7,3V. Det er midt i blinken forutsatt at pakken er balansert (i fulladet tilstand!).
      Fred Larssen

      Comment


      • #4
        Originally posted by flarssen View Post
        2S A123 kan lades på 6V blyprogram. Sikkert en fordel å overvåke prosessen første gangen, men de fleste ladere vil lade opp til 7,3V. Det er midt i blinken forutsatt at pakken er balansert (i fulladet tilstand!).
        Har den tilsvarende lademetode da? Jeg vet det er en veldig dårlig ide å lade Lithium med Nikkel program....
        Hilsen Rune Marcussen

        MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
        T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
        JR DSX9

        Fitjar Modellflyklubb
        ---------------------------------------------------------------------------
        Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

        Comment


        • #5
          Originally posted by roadrune View Post
          Har den tilsvarende lademetode da? Jeg vet det er en veldig dårlig ide å lade Lithium med Nikkel program....
          Ja, den lader til en gitt spenning, i motsetning til NiXx programmene.
          Fred Larssen

          Comment


          • #6
            Jeg har begynt å bruke 2-cell A123 direkte i noen av minde modeller, uten noen form for regulator. De har 7.2v maks, og 5-cell NiMh har mer eller mindre presis samme maks spenning når de er fulladet. A123 er tomme på ca. 5v, hvilket tilsvarer ca. 1v/cell for NiMh. Altså glimrende match.

            Så lenge alt utstyret virker på 5-cell, hvilket de meste gjør, så går det supert.
            Anders Hauge

            www.hang.no - Norges nye HANG-side!

            www.JetsOfBergen.no
            rc.andersh.com

            Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
            Byggeblog FPV SailCam Easyglider
            Byggeblog for Eurosporten
            Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

            There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

            Comment


            • #7
              Hitec bekrefter at alle deres servoer av standard størrelse tåler 2S A123 direkte uten regulator.
              7985MG on unregulated A123 battery - RCU Forums
              Lars Henrik Kjølberg

              http://www.flickr.com/photos/larshkj/

              Klubber:
              Jets of Norway
              Nittedal modellflyklubb

              Comment


              • #8
                A123 - rett inn

                Hei.
                Jeg bruker en Smart Fly PowerExpander Eq10 - den kjører jeg to tocellers A123 batterier rett inn på.
                Jeg bruker Hitec HS-5955 servoer hele veien, og de får altså strømmen ubehandlet gjennom Eq10'en.
                Også 5945 servoene som jeg har på trottle og sjåk, får denne strømmen.
                Eneste jeg har rett på mottakeren er kontrollern til optisk killsvitsj.
                - Jeg har ZDZ tenning på motoren - og den tåle opp til 9 volt - så der er det også A123 batterier rett inn.
                -----
                Jeg har vel fløyet ca 25 turer på dette oppsettet, og ting fungerer fremdeles helt topp.
                -----
                Flyr jeg 5 - 6 turer på dette oppsettet, så lader jeg de tre 2300 pakkene i ca 5 - 10 minutter på 5 A, og de er klare for insats igjen.
                -----
                Det er mulig dette er hardt for lagrene i servoene; om en knipser til stikka får roret en vanvittig rask respons. Vel det driver en jo ikke på med kan en si, men slitasjen øker sikkert - når servoene får 7,38 volt nå pakkene er helt toppladet.
                Men utrolig lettvint er de batteriene, og så kan en jo bruke dem i ned til -40 grader - så her er det bare å kjøpe inn sendervott

                mvh.: Jan Eirik.
                Last edited by Jan Eirik; 01-03-09, 10:54.

                Comment

                Working...
                X