Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lading av Rx batteri - Imax B6

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lading av Rx batteri - Imax B6

    Jeg har nettopp kjøpt et 4,8V 1800mah NiMh Rx batteri, som jeg skal lade med en Imax B6.

    Da jeg kun har brukt ladern til å lade LiPo pakker tidligere hadde det vært kjekt med litt hjelp gjennom menyen for å stille inn laderen riktig..

    Noen som har lyst å hjelpe meg i gang?
    Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
    T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
    T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

  • #2
    skru på laderen,
    trykk helt til du finner nimh. trykk deg inn der. så trykker du til du finner der du stiller strømmen.
    sett den på ønsket lade strøm. fks 1.5a
    og så enter.
    vips så lader den enkelt.
    MvH Marius Leirdal

    Comment


    • #3
      Originally posted by Margarus View Post
      skru på laderen,
      trykk helt til du finner nimh. trykk deg inn der. så trykker du til du finner der du stiller strømmen.
      sett den på ønsket lade strøm. fks 1.5a
      og så enter.
      vips så lader den enkelt.
      Takk for svar, men er det ikke nødvendig å stille inn antall celler/volt? Jeg gjorde det her tidligere i dag, satte ladestrøm til 0,1A og holdt inn "enter" til den startet. Så trykket jeg på "inc" knappen for å se status og da stod det at den ladet på 15 volt? I frykt for at jeg hadde gjort noe galt, slo jeg av laderen..

      Sier laderen forresten i fra når batteriet er fulladet?

      Beklager hvis det blir mye dumme spørsmål, men jeg er ikke helt fortrolig med menyen på denne laderen ennå
      Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
      T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
      T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

      Comment


      • #4
        den lader ikke 15 V
        laderen får 15V inn fra adapteren som forsyner laderen med strøm

        du trenger ikke stille inn no antall celler nei

        bare vis du lurer så skal du ha den på "PB" vis du skal lade 12V (6c) syre batterier. fks til start motorer i field bokser og slikt,.

        bare skru upp lade styrken for du har gjort rett

        og jepp den piper når det er ferdig
        MvH Marius Leirdal

        Comment


        • #5
          Originally posted by Margarus View Post
          den lader ikke 15 V
          laderen får 15V inn fra adapteren som forsyner laderen med strøm

          du trenger ikke stille inn no antall celler nei

          bare vis du lurer så skal du ha den på "PB" vis du skal lade 12V (6c) syre batterier. fks til start motorer i field bokser og slikt,.

          bare skru upp lade styrken for du har gjort rett

          og jepp den piper når det er ferdig
          Og da er det 1C som er vanlig å lade på? I mitt tilfelle 1,8A?

          Jeg så forresten i manualen at det stod at man kunne velge mellom auto og manuell.. Vet du hva den skal stå på og evt hvordan endrer man dette?

          Og for å gjøre forvirringen komplett er mulig å stille inn "Delta Peak".. Hva nå det måtte være

          Beklager at det ene spørsmålet avløser det andre, men jeg er veldig takknemmelig for å få klarehet i dette..
          Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
          T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
          T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

          Comment


          • #6
            heeh bare fint å hjelpe.

            delta peak. har ikke laderen her akkurat nå husker ikke helt va det var.
            men den kan godt stå på auto.

            jeg stiller kun in på type batteri , antall amp(lade strøm) så enter. så piper den når det er ferdig

            jeg bruker den til og lade 2200 3celler lipo pakker , nimh , nicd mottaker batterier , samt pb starter batter,
            fornøyd med laderen jeg vertfall
            MvH Marius Leirdal

            Comment


            • #7
              Originally posted by Margarus View Post

              jeg stiller kun in på type batteri , antall amp(lade strøm) så enter. så piper den når det er ferdig
              Da stoler jeg på den oppskriften

              Takker for hjelpen!
              Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
              T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
              T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

              Comment


              • #8
                Til info: Min gamle Futaba lader til tx/rx batteri har oppgitt ladespenning/-strøm på 5,8 V og 45 mA (0,045 A). Da skal ladingen av standard rx batteri ta ca 15 timer. Men dette er NiCad og du har NiMh, så jeg skal ikke påstå at langtidslading er det beste for din rx batteripakke.

                Ville kanskje sjekket litt til før jeg satte en batteripakke for tx eller rx på korttidslading med høy Ampere...

                Comment


                • #9
                  Ja, det er det jeg lurer litt på.. Har googlet litt uten å finne svar..
                  Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                  T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                  T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

                  Comment


                  • #10
                    En tommelfingerregel for Nimh-celler vil jeg si er lading med 0,1C, dvs i ditt tilfelle 180mAh i 12-14 timer. Dette ved helt utladet batteri. Jeg har selv 2000mAh pakker som jeg bruker som drivbatteri i en Easyglider Electric, de lader jeg med 1C ved feltlading. Det fungerer godt. Det kan være at de er mere robuste enn rx-batterier.

                    Jeg ville brukt 0,1C som lading over natta når det passer, og inntil 0,5C ved klattlading hvis det feks er snakk om å lade på litt før en ettermiddagstur.

                    Jeg har ikke Imax B6 laderen men vil anta at det skal gå an å stille antall celler på pakkene. Det er og mulig at en autostilling tar seg av hele saken. Hva vet jeg ?
                    Olav Moe

                    -- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

                    Innholdet i min hangar, sånn ca

                    Comment


                    • #11
                      på auto så dekterer imaxen antall celler selv.

                      men 15 timers lading ?
                      ja vet det tar lang tid med slike standard vegg adaptere
                      men har nå hørt om nimh pakker som lades opp på under en time. hurtigladere.
                      fks driv batterier på rc biler og slikt,
                      er ikke en nimh pakke en nimh pakke om det er TX eller til noe annet ?
                      jeg bare lurer
                      MvH Marius Leirdal

                      Comment


                      • #12
                        Da har jeg (etter å ha lest manualen fra perm til perm) fått satt ladern i "auto" i NiMh-programmet, og har satt limit til 1A.. Siden det var litt delte meninger om ladestrøm satte jeg den midt på treet

                        Er det 5,8V et 4 cellers batteri skal stoppe på når det er fulladet?
                        Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                        T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                        T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

                        Comment


                        • #13
                          Battery University

                          Synes dere skal lese litt her.
                          Det står blant annet at nikkelbaserte batterier foretrekker "hurtiglading", og at lang ladetid kan skape memoryeffekt.
                          Jan Fredrik Bjordal
                          www.JetsOfBergen.no

                          This is my Eurosport. There are many like it, but this one is mine.

                          Comment

                          Working...
                          X