Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ladestrøm beregning?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ladestrøm beregning?

    Hei!

    Er det noen som kan hjelpe med et lite lynkurs i beregning av ladestrøm?


    En Duo lader fra Hyperion kan lade på max 10A, og med strømforsyning på 20A og ca 150W.
    Hvordan beregner man hvor mye som kan lades på en gang og på hvilken C?

    To typer batterier:

    3S 3600mAh 2C
    4S 5000mAh 1C

    Jeg er som dere skjønner ingen eletrikker..... Så helst ikke avanserte formler
    Svein Kjetil Litlehamar
    Stavanger

    Futaba 10C Fasst
    -------------------
    Demon F5D

  • #2
    Ville anbefalt deg å lade alle på 1C, da lever de lenger.

    3S 3600mAh lades på 3S 11,1v program med 3,6A
    4S 5000mAh lades på 4S 14,8v program med 5A

    1C ved 1000mAh batteri er 1A, enkel regel for å finne 1C er å ta mAh og flytt komma 3 felter til venstre. Skal du lade 2C ta bare 1C x2

    Og hold deg innenfor 80% ved utlading så har du batteriene lenge
    Last edited by spewster; 17-04-09, 13:58. Reason: la til litt info
    Stian Håvak (82)
    Fly low or crash trying!

    MFN @ Facebook - Like!

    Comment


    • #3
      Originally posted by skl View Post
      Hei!

      Er det noen som kan hjelpe med et lite lynkurs i beregning av ladestrøm?


      En Duo lader fra Hyperion kan lade på max 10A, og med strømforsyning på 20A og ca 150W.
      Hvordan beregner man hvor mye som kan lades på en gang og på hvilken C?

      To typer batterier:

      3S 3600mAh 2C
      4S 5000mAh 1C

      Jeg er som dere skjønner ingen eletrikker..... Så helst ikke avanserte formler
      VoltXampere=watt (vet ikke hva p, u, i ,r osv er for noe....)

      Hver celle har 3,7 volt, og man bør ha ca 40 prosent ekstra for ladern, tap osv.

      DVS

      3X3,7 (volten)x3,6 ah (3600 mah)x1,4 (sikringen)= antall watt som laderen bør takle.

      Dette gjelder ved 1 C, har man 2 C, så ganger man hele stykket med 2.
      Last edited by spitmk16; 17-04-09, 14:05.
      Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

      Comment


      • #4
        Originally posted by spitmk16 View Post

        3X3,7 (volten)x3,6 ah (3600 mah)x1,4 (sikringen)= antall watt som laderen bør takle.
        Maksimal spenning pr celle er 4,2 Volt på LiPo batterier ikke 3,7 som nevt i eksemplet over!

        For å være sikker bør LiPo batterier lades med maksimalt 1C dette betyr det samme som strømtrekket som du ser stemplet på batteripakka.

        i ditt tilfelle skal laderen stilles inn på :
        for 3S 3600mAh - lades med maks 3600mA
        for 4S 5000mAh - lades med maks 5000mA

        3S står for 3 celler - som nevnt over vil hver celle kunne levere 4,2 Volt m.a.o. den totale spenningen for batteriet er 12.6 Volt

        Dessverre må du regne litt for å finne ut av hva de maksimale verdiene er men dette er enkelt. For å finne ut av maks verdier må vi regne i Watt
        Watt = Volt ganger med Amper ( 1 Amper er 1000 mA (milli Amper)
        Strømforsyningen din kan levere 150W -
        Batteriene dine trenger følgende menge Watt for å lades maksimalt:

        for 3S 3600mAh - (3 celler hver på 4,2V = 12,6V) dette gir 12,6Volt ganger 3,6 Amper som gir 45,3 Watt
        for 4S 5000mAh - (4 celler hver på 4,2V = 16,8V) dette gir 16,8Volt ganger 5 Amper som gir 84 Watt

        Siden 45,3 og 84 Watt er godt under de 150W som Stømforsyningen kan levere og sikker godt under hva Duo'en levere så går dette helt utmerket.

        Litt om hva bokstavene på batteriet betyr:
        mA = milli Amper 1/1000 dels Amper
        S = antall celler
        P = hvor mange pakker med celler som er koblet i parallell (1P = 1 pakke som er standard, 2P betyr 2 pakker osv.)
        C = hvor mange ganger den påtrykte strømmen du kan trekke ut av batteriet uten å skade det (er batteriet på 3600mA eller 3,6A og det er stemplet 20C kan du trekke maksimalt 72A ut av batteriet)
        Last edited by Quadrocopter; 23-04-09, 23:56.

        Comment


        • #5
          Originally posted by Quadrocopter View Post
          Maksimal spenning pr celle er 4,2 Volt på LiPo batterier ikke 3,7 som nevt i eksemplet over!

          For å være sikker bør LiPo batterier lades med maksimalt 1C dette betyr det samme som strømtrekket som du ser stemplet på batteripakka.

          i ditt tilfelle skal laderen stilles inn på :
          for 3S 3600mAh - lades med maks 3600mA
          for 4S 5000mAh - lades med maks 5000mA

          3S står for 3 celler - som nevnt over vil hver celle kunne levere 4,2 Volt m.a.o. den totale spenningen for batteriet er 12.6 Volt

          Dessverre må du regne litt for å finne ut av hva de maksimale verdiene er men dette er enkelt. For å finne ut av maks verdier må vi regne i Watt
          Watt = Volt ganger med Amper ( 1 Amper er 1000 mA (milli Amper)
          Strømforsyningen din kan levere 150W -
          Batteriene dine trenger følgende menge Watt for å lades maksimalt:

          for 3S 3600mAh - (3 celler hver på 4,2V = 12,6V) dette gir 12,6Volt ganger 3,6 Amper som gir 45,3 Watt
          for 4S 5000mAh - (4 celler hver på 4,2V = 16,8V) dette gir 16,8Volt ganger 5 Amper som gir 84 Watt

          Siden 45,3 og 84 Watt er godt under de 150W som Stømforsyningen kan levere og sikker godt under hva Duo'en levere så går dette helt utmerket.

          Litt om hva bokstavene på batteriet betyr:
          mA = milli Amper 1/1000 dels Amper
          S = antall celler
          P = hvor mange pakker med celler som er koblet i parallell (1P = 1 pakke som er standard, 2P betyr 2 pakker osv.)
          C = hvor mange ganger den påtrykte strømmen du kan trekke ut av batteriet uten å skade det (er batteriet på 3600mA elelr 3,6A og det er stemplet 20C kan du trekke maksimalt 72A ut av batteriet)

          godt at du rettet meg, men du glemte tapet i laderern. Men uansett så er svaret at laderen takler det. (Orker ikke flisespikker tråder).

          Nei, i den aktuelle laderen er tapet 24,25 prosent og ikke 24,24 prosent som du nevner.... hehe
          Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

          Comment


          • #6
            Du kan sette opp hvor mye strømforsyningen klarer i Hyperion Duo. Da vil den aldri overbelaste strømforsyningen. Du setter inn hvilken spenning den gir, og maks strømtrekk. Husk at du ikke får utnyttet noen av Hyperion laderene maks hvis du har under 15V spenning inn. Duo laderen er ca 2 x 160W under 15V. For å utnytte din DUO maks trenger du en 15-28V strømforsyning som takler 360W.

            I min erfaring takler alle batterier 2C lading, og kvalitests batterier klarer 3C. Alle hyperion batterier kan lades 3C, og den nye G3 serien kan lades med 5C.

            Det som er verst for batterier er å lades helt ut eller å lagres tomme eller helt oppladet.

            Jeg setter opp mine Hyperion ladere til å lade kun 95% og bruker 3C på Hyperion og Fusion Pack batterier. Jeg lader da på ca 15 minutt og kan fly kontinuerlig med kun 3 pakker og to ladere, eller en duo for små batterier.

            Etter endt flyging lader jeg batteriene i "storage" mode til rundt 3.8V. Da varer de mye lenger. Med 3C lading topper du de opp mens du monterer fly for neste flyging.


            Erling
            Last edited by Kaptein Kok; 17-04-09, 16:04.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Kaptein Kok View Post
              I min erfaring takler alle batterier 2C lading, og kvalitests batterier klarer 3C. Alle hyperion batterier kan lades 3C, og den nye G3 serien kan lades med 5C.
              Erling
              Dette var for meg nyheter. Jeg trodde absolutt at 1C var å forholde seg til, unntaksvis 2C.
              Dette er jo hyggelge nyheter, men kan du for meg som er elektronisk analfabet, forklare litt hvor du har dette ifra?
              Prøver poå ingen måte å irettesette deg men ser jo at "alle" i "alle år" har ment noe annet enn å lade på 3C / 5C.

              Peter, still learning
              Peter Rahm
              Siggerud
              Cirrus RCFK

              Comment


              • #8
                1C punktum finale - ja, det finnes batterier som klarer mer med det er unntak
                Ikke begynn å diskuter ting som kan gå når det kommer til lading av LiPo batterier.
                Det er flere nybegynnere som leser dette og ikke la oss få en brann e.l. grunnet "noen leste om noe som kunne gå"!

                Comment


                • #9
                  for 3S 3600mAh - (3 celler hver på 4,2V = 12,6V) dette gir 12,6Volt ganger 3,6 Amper som gir 45,3 Watt
                  for 4S 5000mAh - (4 celler hver på 4,2V = 16,8V) dette gir 16,8Volt ganger 5 Amper som gir 84 Watt

                  Siden 45,3 og 84 Watt er godt under de 150W som Stømforsyningen kan levere og sikker godt under hva Duo'en levere så går dette helt utmerket.


                  Først, Tusen takk for svar! Dere er gode!


                  Viss jeg da setter opp følgende eksempel.


                  Viss jeg lader 3S batteriet på 2C (Det står Max recharging current 7200 på pakken)

                  Det blir 90,6 Watt på den ene utgangen og da 84 Watt på den andre. Totalen er da på 174,6 Watt, vil det si jeg ikke kan lade disse to pakkene samtidig pga jeg overstiger de 150 Watt fra strømfosryningen?

                  Egentlig er dette (2C) ikke aktuelt siden jeg har mer tid hjemme til å lade, enn på stripa. Så hvordan blir da dette eksempelet ute i felten med strømforyning fra bil?
                  Svein Kjetil Litlehamar
                  Stavanger

                  Futaba 10C Fasst
                  -------------------
                  Demon F5D

                  Comment


                  • #10
                    Fra bil går det OK, for ladingen sin del.
                    Husk at du vil dra minst 15A fra bilbatteriet, så du kan få deg en overraskelse hvis du bruker det som skal starte bilen når du skal hjem, om du har ladet mye i felten
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by skl View Post

                      Egentlig er dette (2C) ikke aktuelt siden jeg har mer tid hjemme til å lade, enn på stripa. Så hvordan blir da dette eksempelet ute i felten med strømforyning fra bil?
                      Jeg anbefaler ikke å bruke bilen til lading, dersom du har planer om mange batterier som skal lades og/eller du skal være der en hel dag.

                      Grunnen er at bilbatteri ikke er konstruert for slik bruk. Den skal starte bilen, og så får den påfyll av dynamoen etterpå. Dynamoen er også drepen på bilbatteriet dersom du kjører batteriet helt ned, ligger vil på nærmere 1c i lading. Blybatteri bør helst ikke lades over 1/10 c.

                      Skaff ett batteri, helst fritids batteri, eller bruk gamle bilbatterier som meg, og bruk lader på de når du kommer hjem. Da sparer du dynamoen og batteriet på bilen din, og samtidig bensin faktisk.

                      Med litt åpne øyne, og at du spør folk som bytter batteri om å få gamle, så blir ikke det noe problem.
                      Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Quadrocopter View Post
                        1C punktum finale - ja, det finnes batterier som klarer mer med det er unntak
                        Ikke begynn å diskuter ting som kan gå når det kommer til lading av LiPo batterier.
                        Det er flere nybegynnere som leser dette og ikke la oss få en brann e.l. grunnet "noen leste om noe som kunne gå"!
                        Dette er ikke KAN gå. Det er godkjent av produsenten av batteriet.

                        Batteriet han har sier 2C. Hvis du bruker en lader med balanserer som ikke går over 4.2V per celle, så er det ingen ekstra fare med å lade 2C over 1C. LiPo må altid behandles som om det kan ta fyr når som helst, og det gjelder like mye med 1C som 2C.

                        Max 1C henger igjen fra tiden før det ble forstått at man alltid må bruke balanserer. Med 1C er det mindre kjangs for at en celle henger igjen under lading og andre celler får for mye spenning, men med balanserer så vil en skikkelig lader avbryte lading.

                        Står det at 1C er maks på batteriet, så er det din egen rissiko selvfølgelig, men den risken tar du med å bruke LiPo uansett.

                        Lader du hjemme og har en haug med batterier, så har det ikke noe for seg. Hvis du lader mens du flyr, så sparer du litt på å kun ha 3 batterier og fly kontinuerlig.

                        Erling

                        Comment

                        Working...
                        X