Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hyperion G3

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hyperion G3

    Hyperion går ihvertfall sterkt ut og sier:

    The fact that they can be safely charged at up to 5C rates - for charge times as low as 10 to 12 minutes - is just icing on a very tasty cake.

    Sier man da; "joda sikkert bra, men jeg lader de på 1C allikevel", eller kan man stole på at 5C lading er OK? 2 batterier ville jo holde til non-stop flyvning på stripa... Nesten som A123.

    Dette frister jo litt. Skal man kjøpe et par Hyperion for hurtiglading på stripa? Eller satse på kjøpe x antall Zippy Flightmax-batterier som lades hjemme før turen?

    Erfaringer, synspunkter?
    Trond Nilsen

  • #2
    Jeg har tenkt til å teste dette i 2x5S konfigurasjon og de skal lades med maks lading på stripa så kan jeg lade 2C hjemme.

    Regner med at det rimleig snart kommer tilbakemeldinger fra bruekre på dette?
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #3
      G3

      Jeg har prøvd G3, 6s2600maH i Angelen i noen dager nå.
      Fra før hadde jeg et Hyperion motoroppsett med 5s3700 maH av forrige generasjon i denne modellen, men skiftet til Hacker som orginalt anbefalt til 6s.
      Oppsettet trekker nå 53A max mot 64A i forrige oppsett som forøvrig ga knappe 5 min flytid til ca 80% utlading.
      Nå flyr jeg ca 6 min og lader inn ca 1500 maH i snitt etter slike turer.
      Flystilen er den samme ved begge oppsett.
      G3 har et helt annet ytelsesmønster enn tidligere lipos.
      Spenningen er mye mer rettlinjet (har logget flere turer med RDU/Emeter2) og det betyr i prakis at punchen er like god på slutten av flighten som ved starten.
      G3 holder altså høyere spennening ved uttak opp mot 22 C i mitt tilfelle enn tidligere. Andre har testet uttak opp mot 30 C og funnet samme egenskap.
      I mitt tilfelle fikk jeg helt andre prestanda til lettere vekt og jeg nøler ikke med å betegne G3 som den største lipo revulosjonen og som vil føre elektro mange hakk framover.

      Desverre har jeg ikke utstyr ennå til å lade med >1C så dette kan jeg ikke si noe fornuftig om.
      Men Flemming har en meget god test her 404 Not Found som er vel ved å lese.

      Grunnen til at jeg skaffet G3 i denne utgaven er å kombinere drift av Angelen (forøvrig det beste flyet jeg noen gang har flydd - også i mye vind) og Trex 500 med samme lipopakker.

      G3 anbefales på det aller sterkeste fra min side!
      Skikkelig bra lipo.

      Per Klepaker

      Comment


      • #4
        Originally posted by Tarpoon View Post
        Hyperion går ihvertfall sterkt ut og sier:

        The fact that they can be safely charged at up to 5C rates - for charge times as low as 10 to 12 minutes - is just icing on a very tasty cake.

        Sier man da; "joda sikkert bra, men jeg lader de på 1C allikevel", eller kan man stole på at 5C lading er OK? 2 batterier ville jo holde til non-stop flyvning på stripa... Nesten som A123.

        Dette frister jo litt. Skal man kjøpe et par Hyperion for hurtiglading på stripa? Eller satse på kjøpe x antall Zippy Flightmax-batterier som lades hjemme før turen?

        Erfaringer, synspunkter?
        Selv om produsenten sier 5C lading, så hadde jeg ikke gjort det. Fra 3 C til 5 C sparer man så lite som 8 minutter.

        Min erfaring når det gjelder fra maskiner til batterier, er at dersom man bruker 100% av kapasiteten så tærer det voldsomt på tingen. Jeg hadde pga dette ikke ladet mere enn 2 C maks. 1 C hadde jeg brukt hjemme.
        Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

        Comment


        • #5
          Jeg tror at når Hyperion sier det er greit å lade med 5C har de prøvd seg med kanskje 6 og 7C og funnet ut at de trygt kan garantere at 5C er ok.

          Hva ville skjedd med hyperions rykte om et batteri fra dem lades etter hyperions spesifikasjon og tar fyr?

          Når de i tillegg skriver at en får fire ganger så mange sykluser som før lover det bra. (Selv om det står fire ganger så mange under tilsvarende forhold..)

          Comment


          • #6
            Er det noen som har sett noen beregninger på hva 3C eller mer ladinger gjør med levetiden på batteriene fra Hyperion.
            Hadde noen batterier som skulle tåle 2C lading tidligere, men de enste som tjente på det var batteriprodusenten for levetiden på batteriet ble halvert. Her var konklusjonen rask lading gir kort levetid

            Det er her LiFePo batteriene har sitt store fortrinn de greier 200-300 ladinger uten at de degenereres for mye.

            Får vel vente til disse batteriene har vært testet en stund så får vi se hvor bra de er.
            Nå er ikke Hyperion kjent som en batteriprodusent så de pakker vel som vanlig inn innmaten fra en eller annen i krymp å setter merket sitt på den så det blir interessant å se hva som etter hvert kommer ut i markedet.
            Last edited by Quadrocopter; 28-04-09, 10:51.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Quadrocopter View Post
              Er det noen som har sett noen beregninger på hva 3C eller mer ladinger gjør med levetiden på batteriene fra Hyperion.

              Nå er ikke Hyperion kjent som en batteriprodusent så de pakker vel som vanlig inn innmaten fra en eller annen i krymp å setter merket sitt på den så det blir interessant å se hva som etter hvert kommer ut i markedet.
              Jeg har ladet 3C det siste året på forrige genrasjon Hyperion og Fusion Pack batterier. Eneste grunnlag for sammenligning er at mine 3s 2200 som lades 3C har tålt like mange ladninger som mine 6s 5000 som lades 2C.

              Basert på egen erfaring og de som vet hva de snakker om på RCGroups, så er jeg av det oppfatning at det å lagre batteriene oppladet har en mer negativ virkning enn å lade 2-5C. Jeg lader derfor maks og "storage" lader etter bruk. Så topper jeg opp før bruk igjen. Med 3C så er de ladet før du får rigget til uansett. På mine små pakker lader jeg og bare til 95% for å få raskere ladetid samt øke levetid. Da flyr jeg kontinuerlig med 3 pakker og en Hyperion Duo lader.

              Hvor raskt du kan lade kommer blandt annet an på hvor bra matchet cellene er. Jeg kan lade mine gamle Hyperion VX 3s 2200 batterier med 5C uten at de går i ubalanse, men mine Fusion Pack 3s 2200 klarer ikke mer en 3C uten at de blir ubalansert og dermed bruker lenger tid på å lade siden laderen må begrense ladingen. Jeg har derfor satt mitt ladeprogram til 3C på 3s 2200. Det samme skjer med mine 4s 2500 batterier. Hyperion klarer 5C, mens Fusion klarer bare 3C.

              Så lenge du bruker en balansert lader som sjekker spenningen på hver celle og andvarer deg om du har valgt feil spenning så ser jeg ingen problemer med å prøve seg frem med hurtiglading. Hvis man og er bekymret for levetid, så sjekk temperatur under lading. Hvis batteriene blir varme så er det et tegn på at de ikke liker dette. Jeg har prøvd noen billigbatterier som helt klart ikke likte å lades raskere enn 2C selv om de holdt balansen.

              Nå er jo faktisk "alle" batterimerker bare innpakkede celler fra diverse produsenter, untatt kanskje Enerland som leverer celler til andre i tilleg til å markedsføre seg selv som Enerland, selv om det er egentlig Polyquest som pakker de. Forskjellen ligger i kvalitet på interne koblinger, matching av celler o.s.v.

              Uten at jeg har noe konkret om dette, så virker det som Hyperion er konservative og kaller sine beste pakker for 35C, mens flere andre sier 40C på nyeste genrasjon. Mulig at dette er forskjellig kjemi, men det er bare noen få produsenter av batterier. Prisen virker og meget bra sammelignet med andre.

              Jeg får snart Hyperion G3 3s 2200, 4s 2200 og 5s 5500 35C batterier som skal testes ut. Jeg kommer til å lade 2200 pakkene med 5C og 5500 med 2.2C (250W med Hyperion 0720).

              Jeg kommer til å trekke maks ca 30C ut av de 5s 5500 batteriene i et 15s 11Ah oppsett med Plettenberg Predator 37 og Jeti Spin 300 i en 3.2 meter 46% Slick. Jeg satser derfor på lang levetid på disse.

              Regner med å ha pakkene i neste uke, og vil da sammenligne litt med forrige generasjon.


              Erling
              Last edited by Kaptein Kok; 06-05-09, 05:13.

              Comment

              Working...
              X