Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lade Li-ion videokamera batteri med Hyperion lader

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lade Li-ion videokamera batteri med Hyperion lader

    Jeg har to stk kamerabatterier av typen Li-ion. På det ene batteriet står det 7,4V, mens på det andre står det 7,2.

    Dersom jeg lader med Hyperion duo laderen min på Li-ion programmet så virker det ikke som om det 7,4V batteriet blir fulladet (før laderen kutter).

    Er det farlig å forsøke å lade ett Li-ion batteri med Li-po programmet ? (siden lipo har 3,7v pr. celle, som det da kan se ut som om dette batteriet mitt også har).

  • #2
    Er du sikker på at det ikke står Li-Ion Polymer på det 7,4-batteriet?
    Da er det nemlig det vi kaller Li-Po, og altså bare en avart av de gamle Li-Ion-cellene.

    Konklusjonen blir at det går nok helt sikkert bra å lade på Li-Po-program, men hold nå for all del batteriet under oppsikt, og lad gjerne med bare 0,5C for å være sikker.
    Remi A. Sørensen - 94877903
    Leder i Lofoten RC-Klubb

    Comment


    • #3
      Takk for svar.

      Da kjørte den inn 700mA mere, og dermed spratt forventet opptakstid dit den skulle (litt over 500 minutter)

      Det står ikke noe om Polymer på batteriet nei, men på den annen side står det tydeligvis ikke mere enn absolutt nødvendig heller, så det spørs om det ikke er ett Lipo batteri egentlig.

      Comment


      • #4
        Gamle Li-Ion hadde 3,6 som nominell cellespenning, nyere er oppgitt til 3,7. SÅ bare lad på LiPo-program du.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Men å forsøke seg med Lipo program på det batteriet som står oppgitt med 7,2V er vel litt tøft eller ?

          Comment


          • #6
            Originally posted by Rappis View Post
            Men å forsøke seg med Lipo program på det batteriet som står oppgitt med 7,2V er vel litt tøft eller ?
            Li-Ion finnes som nevnt med både 3,6 og 3,7V oppgitt nominell spenning pr. celle, men dette betyr ikke nødvendigvis at max ladespenning er h.h.v. 4,1 og 4,2V. Slike pakker har gjerne innebygget elektronikk for balansering og, over-/underspenningsvern, så det er ikke sikkert man klarer å lade 4,1V celler til 4,2V.
            Fred Larssen

            Comment


            • #7
              Så det du egentlig sier er at det IKKE er farlig å forsøke ? (jeg holder det selvfølgelig under oppsyn, og kjenner på det med jevne mellomrom at ikke temperaturen øker osv).

              Det nevnte batteri (som har oppgitt spenning på 7,2v) er forøvrig Sony INFO-Lithium batteri. Mens det med oppgitt spenning på 7,4 er ett uoriginalt batteri av ukjent produsent.

              Comment


              • #8
                Originally posted by Rappis View Post
                Så det du egentlig sier er at det IKKE er farlig å forsøke ? (jeg holder det selvfølgelig under oppsyn, og kjenner på det med jevne mellomrom at ikke temperaturen øker osv).
                Det nevnte batteri (som har oppgitt spenning på 7,2v) er forøvrig Sony INFO-Lithium batteri. Mens det med oppgitt spenning på 7,4 er ett uoriginalt batteri av ukjent produsent.
                Skal ikke påstå at det er 100% trygt. Hvorfor bruke Hyperion i stedet for originalladeren? Om du lader med originalladeren og måler spenningen rett etterpå får du en indikasjon på om den lader til 8,2 eller 8,4V. Her er den f.eks. oppgitt til 8,4V:
                Sorry, Page Not Found
                Fred Larssen

                Comment


                • #9
                  Fordi jeg får lengre brukstid på batteriene om jeg bruker Hyperion laderen kontra originalladeren. Dessuten, sony's originalladere er laget slik at du må sette strøm på selve kameraet, OG la det være avslått for at batteriene skal lades. Ofte så er dette upraktisk løsning.

                  Comment

                  Working...
                  X