Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lipo-brann

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lipo-brann

    Et "lite" uhell ved lading av Lipo-batteri: http://runryder.com/helicopter/t519305p1/

    Tråden sier desverre ingenting om type batteri, lader eller om det ble ladet feil.
    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

    Anything worth doing is worth overdoing!

  • #2
    Det er en dyr hobby vi driver med..
    Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
    T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
    T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

    Comment


    • #3
      Originally posted by Brumm View Post
      Det er en dyr hobby vi driver med..
      Nei, for de fleste av oss er det en rimelig hobby.

      Den hendelsen er helt bisarre. Dersom man følger – FØLGER – bruksansvisningen, samt sjekker ledninger, koblinger osv, så er det ikke noe stress. Den hendelsen er like vanlig som at mobiltelefoner tar fyr. Jeg har utrolig nok opplevd det sistnevnte, så jeg er alltid i nærheten når jeg lader batterier (som alle bruksanvisninger understreker).
      Anders Eiebakke
      90078513

      Comment


      • #4
        Originally posted by joto View Post
        Et "lite" uhell ved lading av Lipo-batteri: http://runryder.com/helicopter/t519305p1/

        Tråden sier desverre ingenting om type batteri, lader eller om det ble ladet feil.
        Enda en sinnsyk god grunn for å ikke lade i bilen, men ha ett batteri med seg ekstra på stripa, som jeg har sagt mange ganger før.

        Har man ett vrak av bil, så spiller det liten rolle (som meg), men har man nyere bil, bør man ha med seg ekstra batteri.
        Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

        Comment


        • #5
          Jepp. Da e ein grunn te at eg stort sett alltid har med eitt laust batteri te å lada med når eg flyr. Brukte mykje batteriet som står i bilen, men gjekk øve te å ha med eitt laust batteri pga sikkerhet. Har ikkje hatt uhell med lipo under lading, men har hatt brann i fly..
          Mvh:
          Johnny.Ystanes. Ullensvang Herad
          www.folgefonnrc.ning.com

          MA X-Cell Fury Extreme 90
          Raptor 90 3D
          Raptor 50 Titan SE
          T-Rex500GF
          T-Rex450SE V1
          JR Pcm9XII m/2.4Ghz modul

          Comment


          • #6
            Ta med deg 8 til 20 batterier, så trenger du ikke brenne opp bilen.
            Anders Eiebakke
            90078513

            Comment


            • #7
              Tror det var siste gang han ladet lipo batterier i bilen. Han gjør nok ikke den taben igjen.
              Martin Larsen
              Edge Rotorblades
              JR PROPO
              Elefun
              Scorpion Power System
              Kontronik
              Gens Ace

              Comment


              • #8
                Originally posted by bjeff View Post
                Originally posted by Brumm View Post
                Det er en dyr hobby vi driver med..
                Nei, for de fleste av oss er det en rimelig hobby.

                Den hendelsen er helt bisarre. Dersom man følger – FØLGER – bruksansvisningen, samt sjekker ledninger, koblinger osv, så er det ikke noe stress. Den hendelsen er like vanlig som at mobiltelefoner tar fyr. Jeg har utrolig nok opplevd det sistnevnte, så jeg er alltid i nærheten når jeg lader batterier (som alle bruksanvisninger understreker).
                Tror ikke du tok helt ironien her..
                Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

                Comment


                • #9
                  Jeg sanset ikke dybden i språket ditt
                  Last edited by bjeff; 05-06-09, 05:45.
                  Anders Eiebakke
                  90078513

                  Comment


                  • #10
                    Man hører om forbausende få katastrofer, tatt i betraktning hvor mye brukt Lipo er og hvor LIVSFARLIG enkelte skal ha dem til å være

                    Jeg lader mine lipoer i en liposack som puttes i en keramikk-krukke. Jeg ser at noen bruke ammobokser til lagring. Vet noen hvor man får tak i store og solide ammobokser?

                    En annen ting; er det noen som har opplevd lipobrann i en liposack/ammoboks/keramikk-krukke? Duger de, eller er det bare falsk trygghet? En liposack ser litt puslete ut hvis det begynner å brenne i et stort 6S-batteri.
                    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                    Anything worth doing is worth overdoing!

                    Comment


                    • #11
                      Er det noen som har fulgt med som vet om de har kommet frem til en forklaring på hva som var årsaken? Jeg gidder ikke lese hele tråden på RunRedneck.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by joto View Post
                        Man hører om forbausende få katastrofer, tatt i betraktning hvor mye brukt Lipo er og hvor LIVSFARLIG enkelte skal ha dem til å være

                        Jeg lader mine lipoer i en liposack som puttes i en keramikk-krukke. Jeg ser at noen bruke ammobokser til lagring. Vet noen hvor man får tak i store og solide ammobokser?

                        En annen ting; er det noen som har opplevd lipobrann i en liposack/ammoboks/keramikk-krukke? Duger de, eller er det bare falsk trygghet? En liposack ser litt puslete ut hvis det begynner å brenne i et stort 6S-batteri.
                        Etter hva jeg har forstått, så blir det ikke brann bare ved hjelp av gassen. Dersom oksygen kommer i kontakt med batteriet, og samtidig reagerer med gassen blir det brann.

                        Sagt med andre ord, batteri en en krukke, eller bag, så tar det ikke fyr.
                        Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by spitmk16 View Post
                          Etter hva jeg har forstått, så blir det ikke brann bare ved hjelp av gassen. Dersom oksygen kommer i kontakt med batteriet, og samtidig reagerer med gassen blir det brann.

                          Sagt med andre ord, batteri en en krukke, eller bag, så tar det ikke fyr.
                          Den var jeg ikke helt med på. Det er jo luft i krukka og bagen, med mindre den er i vakuum eller fylt med en inert gass som nitrogen.


                          Jahn Otto
                          Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                          Anything worth doing is worth overdoing!

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by tahustvedt View Post
                            Er det noen som har fulgt med som vet om de har kommet frem til en forklaring på hva som var årsaken? Jeg gidder ikke lese hele tråden på RunRedneck.
                            Det er foreløpig ingen forklaring. Selvsagt hevder gjerningsmannen at han har fulgt alle regler (unntatt at han lot batteriet lades i bilen uten tilsyn). Mange drama queens får utløp for infantil seksualitet i sånne tråder.
                            Anders Eiebakke
                            90078513

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by joto View Post
                              Den var jeg ikke helt med på. Det er jo luft i krukka og bagen, med mindre den er i vakuum eller fylt med en inert gass som nitrogen.


                              Jahn Otto
                              Vel, skal forklare litt nærmere.

                              På youtube gjorde de en test, der de hadde lipo batterier en i krukke, og så overladet de med vilje. Det skjedde ingenting(brann). Eneste som skjedde var at røyk kom ut av krukka.

                              Virker som at lipo tar fyr dersom det er fritt oksygen til batteriet. Innledende røyk før det tar fyr, vil fjerne oksygenet, så at det er derfor at det ikke tar fyr.
                              Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                              Comment

                              Working...
                              X