Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva er vitsen med bullet connectors til lipo?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hva er vitsen med bullet connectors til lipo?

    Jeg har gått til innkjøp av zippy flightmax batterier, alle med bullet connectors. jeg har jo aldri brukt det før, og lurer på hva som er forskjell i forhold til deans?

    Kan jeg isåfall bare kutte bort bullet connectors og erstatte de med vanlige deans?
    batteriet er 2650mah 30c 6S. (skal brukes til trex500esp, så esc'n må jeg vel kanskje også lodde?)
    dx7

    Trex 700LE - beastX - bls251 - align 91H - hatoriSB20FH2 - ar7100r - 3xbls451 på2SLIPO - switchglopro
    Hobbyking Radjet800 - Turnigy 2836-2350, turnigy plush 60amp, 4s turnigy lipo
    Løten MFK
    Stay Frosty

  • #2
    Kjøpte noen zippy fra hk jeg også sist jeg skulle ha noe derifra.. Prøvde først å demontere bullet kontaktene, og fikk dratt "pluggene" ut av den røde plastiken, men loddebolten min var ikke kraftig nok til å varme opp eksisterende lodding så jeg måtte bite i det sure eple og klippe dem av. Relativt enkelt operasjon å sette på nye dins kontakter. Bare pass på å isolere den ledningen du ikke jobber med for å forhindre kortslutning

    Kjøpte forøvrig 3300mAh versjonen til min T-Rex

    Comment


    • #3
      da får jeg prøve på det!

      Det stod mellom 3000 20c og 2650 30c for min del! 3300 fra zippy-H ble for dyrt!!!
      får ta fram loddebolten min når jeg kommer hjem den er på 90W, så MER enn nok varme å få ut av den....:
      dx7

      Trex 700LE - beastX - bls251 - align 91H - hatoriSB20FH2 - ar7100r - 3xbls451 på2SLIPO - switchglopro
      Hobbyking Radjet800 - Turnigy 2836-2350, turnigy plush 60amp, 4s turnigy lipo
      Løten MFK
      Stay Frosty

      Comment


      • #4
        Bare en liten advarsel:

        Kjøpte en 14 stk. 2200mA flightmax batterier fra HC - på 2 av dem kunne jeg nappe kabelen ut av pluggen bare med å dra litt i dem - på ett av batteriene var kabelen helt løs.

        Sjekket loddingene og de var en katastrofe - ikke noe tinn inne i bullet pluggen bare litt rundt kanten mot ledningen......
        HC har i flere tilfeller hatt problemer med kvaliteten på batteriplugg loddingene (deans, bullet m.fl.) så dette forundret meg ikke.

        Min anbefaling er - selv om det blir noe dyrere - å gå over alle loddingene selv om det i bullet plugg sammenheng betyr bytte av plugg!

        Comment


        • #5
          Takk for tipset

          betviler litt min loddekunst.......men blir sikkert bedre enn hastverksarbeid fra den fjerne østen
          dx7

          Trex 700LE - beastX - bls251 - align 91H - hatoriSB20FH2 - ar7100r - 3xbls451 på2SLIPO - switchglopro
          Hobbyking Radjet800 - Turnigy 2836-2350, turnigy plush 60amp, 4s turnigy lipo
          Løten MFK
          Stay Frosty

          Comment


          • #6
            Originally posted by Quadrocopter View Post

            Min anbefaling er - selv om det blir noe dyrere - å gå over alle loddingene selv om det i bullet plugg sammenheng betyr bytte av plugg!
            Frank, hva mener du. At de ikke kan loddes på igen?

            Bruker forøvrig selv en liten gassbrenner til lodding bullets.

            Stein

            Comment


            • #7
              Originally posted by Kingfisher View Post
              Frank, hva mener du. At de ikke kan loddes på igen?

              Bruker forøvrig selv en liten gassbrenner til lodding bullets.

              Stein
              Jo, selve bullet pluggen kan brukes på nytt - problemet er plasten som holder bulletpluggene (EC3). Det er nesten umulig å få pluggen ut av denne uten at den ødelegges, men ønsker du kun å bruke bullet med krymp rundt er det ingen problemer!

              Gassbrenner er utmerket, bare pass på å fyll loddetinn inn i hullet der kabelen skal sitte før du stikker inn kabelen - det var det som manglet i pluggene på Flightmax batteriene.
              Last edited by Quadrocopter; 04-06-09, 21:41.

              Comment


              • #8
                Originally posted by Øyvind M View Post
                Takk for tipset

                betviler litt min loddekunst.......men blir sikkert bedre enn hastverksarbeid fra den fjerne østen
                Guiden til Finless inneholder et par bra tips..

                http://video.helifreak.com/?subpath=...g_deans101.wmv
                Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

                Comment


                • #9
                  takk brumm
                  dx7

                  Trex 700LE - beastX - bls251 - align 91H - hatoriSB20FH2 - ar7100r - 3xbls451 på2SLIPO - switchglopro
                  Hobbyking Radjet800 - Turnigy 2836-2350, turnigy plush 60amp, 4s turnigy lipo
                  Løten MFK
                  Stay Frosty

                  Comment


                  • #10
                    Et lite tips til på veien:
                    Når du har loddet og skal ha på krympestrømpa, så se opp for skarpe kanter på loddingen.. Det lager lett hull krympestrømpa, bruk fil hvis du finner noe..
                    Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                    T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                    T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Illusion View Post
                      ... og fikk dratt "pluggene" ut av den røde plastiken, men loddebolten min var ikke kraftig nok til å varme opp eksisterende lodding så jeg måtte bite i det sure eple og klippe dem av.
                      Du må fukte loddebolten med ferskt tinn slik at du får bedre overføring av varme til det gamle tinnet på pluggen. Har du nok varme til å lodde, så har du nok varme til å lodde av, med mindre dem har brukt alu. eller sølv lodding (svært tvilsomt).

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by jab View Post
                        Du må fukte loddebolten med ferskt tinn slik at du får bedre overføring av varme til det gamle tinnet på pluggen. Har du nok varme til å lodde, så har du nok varme til å lodde av, med mindre dem har brukt alu. eller sølv lodding (svært tvilsomt).
                        Takk for tipset.. men jeg er flink til å fukte

                        Ledningen på 6 cellers batterier er så tykk at jeg med min loddebolt (og loddeteknikk inkludert fukting og bruk av blyholdig tinn) ikke klarer å prime stumpen når jeg holder loddebolten under og loddetinn over. For bullet så har du jo i tillegg selve bullet-metallet som må varmes opp før eventuelt tinnet inne i hylsene blir varmt nok.

                        Eneste grunnen til at jeg gadd å begynne med prosjektet med å få av de originale kontaktene var nettopp for å slippe å prime stumpen fra bunn av.. bare fylle på det som var der.. men det viste seg at ledningene på zippy faktisk var ganske greie å prime.. gikk mye bedre enn flightpower batteriene mine.. de sleit jeg skikkelig med

                        Outrage batteriene mine var allerede primet fra fabrikken.. Da snakker du enkel jobb med å sette på kontakter! Heia Outrage

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Illusion View Post
                          Ledningen på 6 cellers batterier er så tykk at jeg med min loddebolt (og loddeteknikk inkludert fukting og bruk av blyholdig tinn) ikke klarer å prime stumpen når jeg holder loddebolten under og loddetinn over.
                          Det tror jeg så gjerne, og lurer på hvorfor mange på død og liv skal anbefale denne metoden...
                          Gå rundt kabelen med loddebolt og tinn, og fortinn trådene lokalt rundt det hele først. I de fleste tilfeller holder det å starte på ett punkt med bolt og tinn og tilføre tinn utover etterhvert som varmen forplanter seg.
                          Fred Larssen

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by flarssen View Post
                            Det tror jeg så gjerne, og lurer på hvorfor mange på død og liv skal anbefale denne metoden...
                            Gå rundt kabelen med loddebolt og tinn, og fortinn trådene lokalt rundt det hele først. I de fleste tilfeller holder det å starte på ett punkt med bolt og tinn og tilføre tinn utover etterhvert som varmen forplanter seg.
                            Yepp.. det er det jeg i praksis gjør Varmer opp ett punkt.. primer.. og jobber meg rundt ledningen. Jeg er nok av de som primer alt for mye, men men.. kontaktene mine ser nå ut til å holde

                            Comment


                            • #15
                              Mange fine loddetips her, men tråd spm er fortsatt ikke besvart tilfredstillende for mitt behov

                              hva er vitsen med bullet connectors i forhold til deans?
                              dx7

                              Trex 700LE - beastX - bls251 - align 91H - hatoriSB20FH2 - ar7100r - 3xbls451 på2SLIPO - switchglopro
                              Hobbyking Radjet800 - Turnigy 2836-2350, turnigy plush 60amp, 4s turnigy lipo
                              Løten MFK
                              Stay Frosty

                              Comment

                              Working...
                              X