Announcement

Collapse
No announcement yet.

Puff - når bør batteriet pensjoneres?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Puff - når bør batteriet pensjoneres?

    Jeg har noen 6S 5000 mAh zippy-batterier som har blitt brukt en sesong og som har begynt å blåse seg litt opp. Det er ikke snakk om mye, ca 1 mm på hver side (jeg har målt med skyvelære). Det er likevel nok til at de føles litt "ballongaktig" når man klemmer på dem.

    De lades og balanseres helt fint.

    Er de moden for pensjonering, eller er det trygt å bruke dem selv om de har blitt litt hoven?
    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

    Anything worth doing is worth overdoing!

  • #2
    Har det samme "problemet" på ett av mine Outrage batterier. En som påstår at han har peil sa at det bare var litt luft som var kommet inn i pakken.. og som utvider seg når batteriet blir varmt.. dermed den litt ballongaktige fasong.. var ingenting å bry seg med sa han.. Og det har jo heller ikke skjedd noe med det enda

    Men kanskje han tar feil ?

    Comment


    • #3
      Jeg har lest det samme på helifreak, men jeg vet ikke om det er hold i det. Batteriet er iallefall mindre oppblåst når det blir kaldt. Det er jo mye synsing i bransjen..
      Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

      Anything worth doing is worth overdoing!

      Comment


      • #4
        Originally posted by joto View Post
        Jeg har noen 6S 5000 mAh zippy-batterier som har blitt brukt en sesong og som har begynt å blåse seg litt opp. Det er ikke snakk om mye, ca 1 mm på hver side (jeg har målt med skyvelære). Det er likevel nok til at de føles litt "ballongaktig" når man klemmer på dem.

        De lades og balanseres helt fint.

        Er de moden for pensjonering, eller er det trygt å bruke dem selv om de har blitt litt hoven?
        bruk dem, ingen fare. Jeg har hatt mere utbulede batterier enn det. Bare vær litt forsiktig med dem.
        Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

        Comment


        • #5
          En jeg kjenner sier han "ventilerer" cellene med å stikke et lite hull med en knappenål i plasten.

          Som han sier: Da er de ikke oppblåste lenger, og de virker som bare f***.

          Om det er trygt/ utrygt, rett eller galt vet jeg for lite til og mene noe om....
          Mvh. Ståle
          http://www.jetsofnorway.no/

          Comment

          Working...
          X