Announcement

Collapse
No announcement yet.

Avvik i spenning på fult ladet batteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Avvik i spenning på fult ladet batteri

    Har kjøpt meg 2 stk KDS RC-6S ladere fra SmallSize pga ønske om å lade flere pakker samtidig. Det ser ut til å funke greit, men jeg lurer litt på hva som er akseptabelt avvik i spenning cellene i mellom etter lading? Jeg lånte med meg et kalibrert voltmeter fra jobben i dag og målte spenningen på ett par batterier etter å ha ladet dem opp på laderene (forholdsvis ferske og lite brukte batterier). Ladet på den ene laderen målte spenningen på en 3s pakke 4.19, 4.22v og 4.19v (12.6v for hele pakka), og ladet på den andre laderen målte spenningen 4.18, 4.23v og 4.19v (fremdeles 12.6v for hele pakka). Jeg har lest en plass at 4.25v er absolutt maksimum og jeg føler vell at 4.22v og 4.23v er skummelt nære absolutt maksimum. Samtidig synes jeg at 0.04v og 0.06v er litt for slurvete balansert til at det er optimalt. Men dette har jeg egentlig ikke så mye kunskap om så det er ikke sikkert det er så ille som jeg synes. Er dette akseptabelt, eller bør jeg levere laderene å gå for noe annet? Evt. hva annet bør jeg se nærmere på? Jeg har egentlig blinket meg ut en Hyperion Duo3, men finansene tillater det ikke for øyeblikket. Så hvis dette er akseptable verdier så bruker jeg disse laderene noen måneder og innvesterer i noe saftigere saker nærmere jul tenker jeg. Hvis ikke så er det snart en pent brukt sjel til salgs.....

  • #2
    0,04-0,06V spiller i utgangpunktet ingen rolle.
    Skal du ha en av de beste og billigste laderne på markedet i dag så velg en av disse (de er meget nøyaktige)

    Comment


    • #3
      Det er i allefall verdier som ikke er farlige for omgivelsene...

      Comment


      • #4
        Ja, jeg har sett litt på de iCharger laderene. Mulig jeg kjøpet to sånne etter hvert. Men da satser jeg nå i første omgang på at disse avvikene i spenning ikke er verre enn at det ikke er dramatisk verken for batteriene eller omgivelsene.

        Comment

        Working...
        X