Announcement

Collapse
No announcement yet.

Cycle batterier

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Cycle batterier

    Har et par 6,0 v 2000mah nimh batterier som jeg har litt problemer med. Pakkene er nye, men når jeg lader de opp på f.eks 1,5A så blir de "full ladet" etter en 5 mins tid... Etter som jeg har skjønt så må man kanskje Cycle batteriene noen ganger for at de åpner seg?

    isåfall, hva bør jeg lade på, og hva bør jeg lade UT på ? ... hvor mange ganger må jeg gjøre dette.

  • #2
    Prøv med 0,2A inn/ut, 5-10 ganger. Hvis dette ikke hjelper, sett en utladet batteripakke på en konstantstrømlader, og lad med 0,1-0,2A i et døgn - gjenta deretter foregående prosess.
    Hvis ikke dette vekker pakken til liv er det grunn til å tro at en eller flere celler i pakken er ødelagt.
    Knut Eirik Lyngmo

    Bodø Modellflyklubb http://www.bodomfk.net/portal/

    Comment


    • #3
      Bruker du skikkelige ladekabler? Korte og feite.?
      Hvis du bruker lange og tynne ladekabler lures laderne garantert.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Om 1 eller flere celler i pakken er ødelagt så vil det gjerne syns på spenningen som faller ganske brått etter kort tids belastning

        Comment


        • #5
          Hvis du bruker computerlader kan du skru opp deltavolten. Vanlig er rundt 5 på nimh, men du kan velge 10-15 så kutter ikke laderen så fort ut. Men pass på at batteriene ikke blir for varme. Du kan også sette inn maks mah som puttes inn i batteriet for at det ikke skal overlades.
          Raptor 50 titan se,Minititan,Trex 700,
          Cap 232 60 size, Stryker f27c, At40 , Seagull ep edge 540
          Futaba 12FG

          Comment


          • #6
            Okkei. Takker for innlegg, har prøvd å cycle batteriene noen turer nå og det ser ut til at jeg får opp mer og mer mah for hver gang. nå tar det overkant av en time for å ladet opp batteriene i stede for 5 min, så forbedringer her er det så absolutt

            Comment


            • #7
              Originally posted by joo View Post
              Bruker du skikkelige ladekabler? Korte og feite.?
              Hvis du bruker lange og tynne ladekabler lures laderne garantert.
              Fra selve batteriene til bryterne har jeg kjøtet de med vanlige servoledninger +/-. Den er kanskje litt tynn,, hva anbefales å bruke som kjøting ifra batteriene til bryteren egentlig? Er nødt til det da batteriledningene ikke rekker frem til bryterledningen. Kablene fra batteriene er dog litt tykkere enn servoledningene da omtrent. batteriene: Siden finnes ikke
              Last edited by Snowtam; 06-08-09, 21:30.

              Comment


              • #8
                Jeg tar helst ut batteriene for lading. Bruker ladekabler som bare er noen få cm lange, ellers blir det ofte "rare" tidlige stopp i ladingen. Spesielt på helt nye batterier. Bra om du kan skyte på plugger på ganske tykke servoledninger selvsagt.
                Alternativet er å lade batteriet ditt de første gangene med en enkel konstantstrømlader på f.eks 300mA i minst 10 timer før du hiver det på en computerlader og lader det ut med forholdsvis liten strøm. Skal ikke ta mer enn ca 3 sånne cycler før du er på full kapasitet.

                Lange tynne kabler lurer de smarte laderne siden de varierer strømmen under ladeprosessen for å analysere batteriet. Fra null ladestrøm til de gir på vil de se en langt større spenningsøkning enn den som er reell for batteriet, og da blir det ikke riktig og rett.
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment

                Working...
                X