Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vidunderlader i hus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    "Vidunderlader"

    Gratulerer med fin lader.
    Men noen superlader er det nok ikke
    106B+ tar bare 6 celler 10 amp.
    1010B+ tar 10 celler 10 amp.
    206B tar 6 celler 20 amp.
    208B tar 10 celler 20 amp.
    Og ingen av de kan lade Li-Fe batterier.
    Alt i følge Wenfu Chen på fabrikken i Futian.
    Men den holder nok til de fleste

    RCModeller

    Comment


    • #17
      Lader ikke Li-Fe ?

      iCharger 106B+




      Maximum charge power capacity : 250W (@ input voltage > 13.5V)
      Charge current range : 0.05–10.0A
      Discharge current range : 0.05–7.0A
      Input voltage range : 10.0–18.0V DC
      Maximum discharge power capacity : 20W
      Maximum extern discharge power capacity : 170W @ 20V/7A
      Current drain for balancing : <300mA
      Balance accuracy : <10mV
      LiPo/LiIo/LiFe : 1 – 6 series
      NiCd/NiMH battery cell count : 1–17 series
      Pb battery cell count : 1–12 series (2–24V)
      Battery setup memories : 10
      Intelligent temperature control : Yes
      PC Connect : USB port
      Weight : 350 g
      Dimensions (LxWxD) : 134x83x25 mm
      Bfight 210
      De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
      De Havilland DH 2 skala 1/5,3
      Phoenix RC Club

      Comment


      • #18
        "Vidunderlader"
        Gratulerer med fin lader.
        Men noen superlader er det nok ikke
        106B+ tar bare 6 celler 10 amp.
        1010B+ tar 10 celler 10 amp.
        206B tar 6 celler 20 amp.
        208B tar 10 celler 20 amp.
        Og ingen av de kan lade Li-Fe batterier.
        Alt i følge Wenfu Chen på fabrikken i Futian.
        Men den holder nok til de fleste

        RCModeller
        Les manualen, ikke reklamen.
        208 er 8 celler ikke 10
        Og de lader LiFe!
        Regn i watt og ikke amper - særlig på 208B som 30V/20A som er 600W! finner ikke mange i markedet som matcher dette uten at du må 3 doble prisen.
        Du sitter med feil og gammel info!

        Videre er det befriende å kunne handle dem ekstra billig direkte fra Kina å slippe noen ledd som ikke gjør noe annet enn å legge på prisen.
        Og sist med ikke mist - nesten som i linux/open source verdenen - produsenten hører på forbrukeren og tilpasser produktet til hva de vil ha.

        ................................208B.............. 1010B+.............. 106B+
        ------------------------------------------------------------------------------------
        Input voltage range........ 4.5 – 32.0VDC.... 10.0 – 18.0VDC.... 10.0 – 18.0VDC
        ------------------------------------------------------------------------------------
        Charge current range........ 0.05 – 20.0A...... 0.05 – 10.0A...... 0.05 – 10.0A
        ------------------------------------------------------------------------------------
        Discharge current range.... 0.05 – 20.0A...... 0.05 – 7.0A........0.05 – 7.0A
        ------------------------------------------------------------------------------------
        Maximum charge.............. 350W@input ........ 300W@input............ 250W@input
        power capacity.............. voltage............voltage.............. voltage
        ............................ >18V.............. >13.5V................ >13.5V.
        ------------------------------------------------------------------------------------
        Maximum discharge............ 30W.............. 30W.................. 20W
        power capacity
        ------------------------------------------------------------------------------------
        Maximum extern
        discharge power............ 600W@30V/20A...... 280W@40V/7A........ 170W@25V/7A
        capacity
        ------------------------------------------------------------------------------------
        Current drain.................. <350mA............ <300mA.............. <300mA
        for balancing
        ------------------------------------------------------------------------------------
        Balance accuracy.............. <10mV..............<10mV..............<10mV
        ------------------------------------------------------------------------------------
        Lithium(LiPo/LiIo/LiFe)
        battery cell count.............. 1—8.............. 1—10.............. 1—6.
        (series)
        ------------------------------------------------------------------------------------
        NiCd/NiMH battery.............. 1—25............ 1—25.............. 1—17
        cell count (series)
        ------------------------------------------------------------------------------------
        Pb battery
        cell count.................... 1—18.............. 1—18.............. 1—12
        (series)...................... (2—36v).......... (2—36v)............ (2—24v)
        ------------------------------------------------------------------------------------
        Log Files storage........ 16Mbit (36 hours) .............. do not support
        ------------------------------------------------------------------------------------
        Battery setup
        Memories..(sets).................................. .. 10
        ------------------------------------------------------------------------------------
        Intelligent.
        temperature control................................ Yes
        ------------------------------------------------------------------------------------
        PC Connect........................................ USB port
        ------------------------------------------------------------------------------------
        Dimensions.................. 143*97*26 .......... 143*97*26 ............ 134*83*25
        Last edited by Quadrocopter; 01-09-09, 21:46.

        Comment


        • #19
          ' Etter å først ha kjøpt en Imax B6 som var ekstremt unøyaktig, kjøpte jeg meg en Bantam BC6. Denne har ikke blitt benyttet til mange ladingene, før denne nå avslutter(rebooter) under balansering av batteriene. De gangene den ikke rebooter, blir den aldri ferdig.... Det er tydeligvis ikke enkelt å lage gode ladere, til normale priser'




          Synd du ikke fikk bantamen til å virke. Har hatt 2 stk bc6 selv i over et år, ingen feil så langt.
          Solgte de, og kjøpte meg en bc6-10 som jeg parallel lader 6s pakkene mine med.
          Det er flere som sliter med bc6 som krangler med FP plugger spesielt. Jeg har bare aling plugger og det har aldri knota det til.

          Nok om det. Tenker på å kjøpe meg en icharger som neste jeg også , når jeg får litt flere en 3 pakker til 500'n. Ser ut som en kjempelader, og noe virkelig savner på bantam'en ,nå som jeg har begynt med parallel lading er monitor mode som icharger har, hvor du kan lese av volten på pakkene før du begynner å lade. Smart.
          Drammen rock city

          Comment


          • #20
            Hei quadrocopter.

            Quote:
            Regn i watt og ikke amper - særlig på 208B som 30V/20A som er 600W! finner ikke mange i markedet som matcher dette uten at du må 3 doble prisen.
            Du sitter med feil og gammel info!

            ---------
            Har selv 208B og er svært fornøyd med den, men dine tall stemmer ikke helt.
            Maks ladeeffekt er 350watt inn til laderen, regn med 10% (?) tap i laderen og du får sånn ca 315watt ut til ladestrøm. Nok til å lade et 6s lipo batteri med ca 14 amp.
            Dette forutsetter at powersupplyen henger med.
            Fremdeles meget bra for en lader til denne prisen.

            Comment


            • #21
              Etter å ha letet litt på Rcgroups fant jeg tabellen jeg letet etter. Ser jeg var litt rask i regnestykkene mine, men ikke så galt...
              Attached Files

              Comment


              • #22
                Originally posted by Nitro View Post
                Hei quadrocopter.

                Quote:
                Regn i watt og ikke amper - særlig på 208B som 30V/20A som er 600W! finner ikke mange i markedet som matcher dette uten at du må 3 doble prisen.
                Du sitter med feil og gammel info!

                ---------
                Har selv 208B og er svært fornøyd med den, men dine tall stemmer ikke helt.
                Maks ladeeffekt er 350watt inn til laderen, regn med 10% (?) tap i laderen og du får sånn ca 315watt ut til ladestrøm. Nok til å lade et 6s lipo batteri med ca 14 amp.
                Dette forutsetter at powersupplyen henger med.
                Fremdeles meget bra for en lader til denne prisen.
                godt det er noen som følger med når det går fort i svingene....
                Var for rask med copy/past fra tabellen under - fikk med linja under den jeg skulle hatt - og havnet på utladningen

                Comment


                • #23
                  Et lite innspill til tabellen til Kgfly - den går ut i fra en fast virkningsgrad på 80%.
                  Det som gjør 208B litt spesiell er at den kan håndtere innspenninger på opptil 32V.
                  Ved lading av f.eks 6celle batterier trengs en spenning på 25,2V, hvis du da bruker en PSU som gir f.eks 15V må laderen "generere" 25,2V ut i fra inn spenningen på 15V
                  Dette krever en del energi og er en av grunnene til at laderne ikke har 100% virkningsgrad.
                  Har du en innspenning som er lik eller større enn batterispenningen så bruker laderen mindre energi i spenningskonverteringen å effektiviteten øker noe som igjen gir deg mer effekt til selve ladingen av batteriet.

                  Dette blir mer og mer viktig nå som det er vanlig å bruke 6 eller flere celler
                  Last edited by Quadrocopter; 02-09-09, 01:05.

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Nitro View Post
                    Maks ladeeffekt er 350watt inn til laderen, regn med 10% (?) tap i laderen og du får sånn ca 315watt ut til ladestrøm.
                    Hvor har du det fra at det er max inn-effekt som er oppgitt?
                    Fred Larssen

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by flarssen View Post
                      Hvor har du det fra at det er max inn-effekt som er oppgitt?
                      Er på tynn is her du har helt rett i at det er 350W ut som er maks for 208B.
                      Lar tabellen jeg limte inn tale for seg, er ingen elektro ekspert.
                      Lett å trå feil i elektroverden

                      Comment


                      • #26
                        Jeg undres på om ikke mye av dette med hvor mange C en kan lade med, over 2C, blir mye teoretisering og har liten nytte i praksis?
                        Hvis en da ikke har ekstremt godt matchede celler.

                        Klarer noen av balansererdelene i slike ladere å "blø" ut ubalanserte celler så raskt at det i praksis har noen hensikt å lade med > 2C?

                        Hvis ikke, er det lite tid å spare på å lade med flere C og det bare forringer levetiden på pakkene.

                        Mener å ha lest et sted at bl.a. Hyperion sier at "sweetspot" for lading er 2C nettopp av nevnte grunner.
                        Last edited by Kingfisher; 02-09-09, 21:57.

                        Comment


                        • #27
                          Sorry folks

                          208B lader kun 8 celler ikke 10 som jeg skrev.
                          Infoen min er nøyaktig 3 dager gammel
                          Får ta meg en tur bort igjen å stramme de opp for å dele ut info med feile opplysninger.
                          Brosjyra men visittkortet til sjefen selv på sier ingenting om LiFe.
                          Men disse kineserene er ikke så stive i Engelsk og Kinesisken min er heller ikke perfekt
                          Men ingenting er så galt at det ikke er godt for noe.
                          Sjelden å finne noen som gjør produktet dårligere i reklamen enn i virkligheten

                          RCModeller

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by rcmodeller View Post
                            Brosjyra men visittkortet til sjefen selv på sier ingenting om LiFe.

                            RCModeller
                            Hva prøver du å si med denne setningen?

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by torqueflite View Post
                              Hva prøver du å si med denne setningen?
                              Hei - jeg har vært hos produsenten - kullt - og så fikk jeg et visittkort + en brosjyre....

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by Kingfisher View Post
                                Jeg undres på om ikke mye av dette med hvor mange C en kan lade med, over 2C, blir mye teoretisering og har liten nytte i praksis?
                                Hvis en da ikke har ekstremt godt matchede celler.
                                Har ingen erfaring med 2C ++ lading av lipo, men med A123 er ikke dette noe stort problem. Denne laderen kan settes til å ballansere først når CV fasen starter, d.v.s. v/max cellespenning på en celle. Ballansereren vil da "holde igjen" høye celler og ladestrømmen reduseres slik ballanseren klarer dette. I praksis vil ladestrømmen da droppe ganske kjapt til 0,3A for denne laderen. Med en dårlig matchet pakke, hvor indre motstand i cellene varierer mye, vil spriket i cellespenning være større ved 5C lading slik at dette inntreffer tidligere enn ved en perfekt matchet pakke. Men veien dit vil uansett være kortere ved 5C enn ved f.eks. 2C lading. CV fasen, fra ca. 90-100% lading, vil bli omtrent den samme uansett ladestrøm (C), så effekten av 2-5C lading er størst om man klarer seg med 90% oppladet pakke (kortere flytid og hyppigere lading).
                                Fred Larssen

                                Comment

                                Working...
                                X