Announcement

Collapse
No announcement yet.

Utladet LiPo god som ny..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Utladet LiPo god som ny..

    Hadde tre forskjellige pakker som hadde blitt ladet for langt ut, og de lå jo da ubrukt.
    Ingen av de LiPo laderne jeg har ville starte lading på de..

    Men så fikk jeg en ide om å prøve en vanlig vegglader for 9,8V NiCd, og koblet det til en 3 celler. Den sto på i 3 timer, og tok av ladinga for å prøve på nytt på en av LiPo laderne.
    Å joda, det funka det, laderen putta på den, og alle tre pakkene er i drift idag uten problemer...
    Har enda et ekstra øye til tre, både når det gjelder i bruk og lading, men alt ser normalt ut..
    Det er selvfølgelig viktig å ikke lade for lenge med en vegglader.
    Og brukte samme laderen på pakkene med 2 celler.
    Gammelt nytt det her? Funka iallefall
    Mvh
    Gudmund

    Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
    Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

  • #2
    Har også hatt pakker som er ladet for langt ut, virker men har ikke samme evne til "å holde på strøm" lengre, ser rett og slett ut som kapasiteten har fått en knekk, ellers ok.

    Comment


    • #3
      2 celler Polyquest 4800 Mah jeg bruker på senderen funker akkurat som før hos meg.
      Tenkte bare å tipse, sånn at det kan prøves før pakka kastes.
      Mvh
      Gudmund

      Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
      Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

      Comment


      • #4
        Ja, samme her.. Har hatt noen batteri som jeg måtte "fylle på" med å velge NIMh, og de funker fint enda
        Thomas Molnes
        Ålesund og Omegn Modellflyklubb

        Comment


        • #5
          Originally posted by Soarer View Post
          2 celler Polyquest 4800 Mah jeg bruker på senderen funker akkurat som før hos meg.
          Det går nok helt fint. Min erfaring er at det er C verdien som får seg en knekk. Men det merker man jo ikke når belastingen er lav.
          Kjetil
          oops: . . ! . .

          http://www.vingmfk.com

          Comment


          • #6
            Originally posted by Soarer View Post
            2 celler Polyquest 4800 Mah jeg bruker på senderen funker akkurat som før hos meg.
            Tenkte bare å tipse, sånn at det kan prøves før pakka kastes.
            Lurt å følge med ladinga med multimeter helst både spenning og strøm.
            Lad ei celle om gangen lad opp kunn til du er over grensa til LiPo
            laderen. Lad så opp med LiPo lader videre.

            Antakelig kan du også justere settings i LiPo laderens grense slik at du kan
            lade utladet batteri.

            Vanligvis har LiPo batteri fått en knekk for livet etter en slik utlading
            men er batteriet overdimensjonert nok så er det ingen problemer å
            bruke det videre.

            Har det derimot fysiske skader bulker/knekk så lad det fullstendig ut og
            kast det. Eller lad det opp på god avstand til brennbart materiale ute!

            Odd H.

            Comment


            • #7
              Har prøvd det samme etter å ha lest dette på nettet. Ladet med laveste ladestrøm en stund, gikk deretter over på LiPo. Fungerte ikke idet spenningen falt igjen. Ladet deretter forsiktig litt til med laveste spenning, men etterhvert blåste batteriet seg opp som en balong og ble kastet ut på plenen ...

              Erik

              Comment


              • #8
                En ting er å prøve ut forskjellige ting for å redde lipopakkene sine, men det er nok ikke så dumt å legge ut en skikkelig advarsel samtidig. Lipo skal behandles med respekt, det er mye power i slike pakker. Det er nok ingen som har lyst til å lese om en åtteåring som har sprengt en lipopakke i hendene for å ha testa lading med uegnede ladere. Ser for meg en som holder en oppblåst lipopakke helt oppi ansiktet for å studere nærmere under lading. Er faktisk ikke helt ufarlig dette her...

                Det er bare å søke på "lipo explosions" på youtube
                Baja 5T-LST2-8ight-EK4-EB4-TA05MS-TA05ifs-Trex 250/500/600E/600N/700-Outrage G5-Outrage Velocity 50-MSH protos-DX3R-DX7-JR PC9X2-33% extra 330S-Ultimate 40-+++

                www.skala1.no - www.sunnfjordrc.no

                Comment


                • #9


                  Jeg håper ALDRI dette hender med meg...
                  Drammen rock city

                  Comment


                  • #10
                    Disse eksplosjonene har som regel en fellesnevner og det er kraftig overlading, dvs lading med alt for høy spenning.

                    Comment


                    • #11
                      Ja de er ikke pene å se på, skal være ærlig selv jeg, stoler kanskje litt for mye på laderen, at den skal passe på.(bantam bc6-10) Men jeg tok nå ihvertfall ut sakene på første parallel
                      forsøk:


                      Det er ikke ofte jeg bruker lipo posen når jeg lader, men jeg har ikke hatt noen som helst poffing eller overlading på de 2 åra jeg har holdt på med lipo nå.
                      Drammen rock city

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Erik er snill View Post
                        Har prøvd det samme etter å ha lest dette på nettet. Ladet med laveste ladestrøm en stund, gikk deretter over på LiPo. Fungerte ikke idet spenningen falt igjen. Ladet deretter forsiktig litt til med laveste spenning, men etterhvert blåste batteriet seg opp som en balong og ble kastet ut på plenen ...
                        Erik
                        Har vært heldig jeg da sikkert..
                        Joda, lader lipo i en kasserolle med lokk..
                        Funka iallefall.
                        Mvh
                        Gudmund

                        Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                        Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                        Comment

                        Working...
                        X