Announcement

Collapse
No announcement yet.

Cycling av Ni-Mh batteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Cycling av Ni-Mh batteri

    Hei.
    Dette burde man vel kunne, men siden jeg kom in i denne hobbyen samtidlig som Li-Po revolusjonen er jeg alt for dårlig på på Nikkel-hybrid.
    Hvordan cykler jeg disse på korrekt måte, altså hvilke charge / discharge instillinger skal jeg ha på laderen når jeg "cycler"?
    Jeg har selvsagt gjort dette før men er litt usikker på hvordan dette gjøres på "beste måte".

    Saken gjelder et Tx-batteri på 1500mAh som er litt slappt.

    Takk
    Peter
    Peter Rahm
    Siggerud
    Cirrus RCFK

  • #2
    Jøss, virkelig ingen som kan dette?
    Peter Rahm
    Siggerud
    Cirrus RCFK

    Comment


    • #3
      Bare sørg for å tømme batteriene godt.
      Lad SAKTE opp igjen. Jeg bruker ca 10% av C.

      Hvis du ikke er fornøyd med hva du får på, prøv et par ganger til. Hjelper ikke det, er det bare å kaste batteriene.
      Trond Dullerud
      Trondheim Modellflyklubb

      Comment


      • #4
        Hei og takk. Har til ladet med ca 1/2 C og det rare er at det ser ut til at jeg får i mindre og mindre for hver cycel...
        Batteriet tar 500-600mAh pr lading.

        Tester vel en siste gang
        Peter Rahm
        Siggerud
        Cirrus RCFK

        Comment


        • #5
          Ingen ekspert på området, men...
          Eneste plassen jeg nå har ni-mh er i senderen min. Når jeg cycler denne kubben (9,6v) setter jeg d.charge på 8v-0,2ah og charge på 0,2-0,3ah.
          Jeg får og har fått presis samme mengde inn i pakken i ett år nå og det burde vel være bra.

          Comment


          • #6
            Mål hver enkelt celle og sjekk at de har omtrent samme spenning etter både lading og utlading. Kan hende du har en defekt celle. På min lader ser jeg også den indre mostand i batteriet under lading. Ofte blir den veldig høy på NIMH som synger på siste verset. Da går de rett i spesialavfallet hos meg.
            Om ikke annet hjelper så lad de ut og lad de opp igjen med 2C. Da må du passe på at de ikke blir for varme.
            Ola
            Elverum Flyklubb Modell
            www.efkm.org

            Comment


            • #7
              NiMh og NiCd celler balanseres ved å overlade med en lav ladestrøm (1/10 av C). De cellene som er fulle vil da absorbere overladingen uten større problemer, mens de cellene som henger etter toppes opp.

              Om du ikke gjør dette av og til så blir det lett at et celle blir ladet for mye ut (dvs får reversert polaritet) under bruk, noe som ikke er sunt.

              Langvarig overlading fører til endringer(krystallisering?) i elektrolytten som gir en dårligere spenningskurve ved utlading (voltage depression).

              Du kan eventuelt gjøre en "accelerated forming charge", dvs vanlig hurtiglading etterfulgt av et par-tre timer med 1/10C lading om du ikke har lyst til å vente så lenge.
              MMFK|MPX MC3010|MPX Royal MC|Durafly 'Old Crow' P-51D|AXN Floater|Bi-Fly 25|SIG Ninja
              MPX Twin Jet|MPX Lupo|Laser Arrow|Modeltech Angel 2000|Flair Legionare|Terje(RIP)|iCharger 106b

              Hirobo Shuttle: turl.no/13pc
              Bi-Fly 25: turl.no/13pd
              Quickie: turl.no/13pe
              Dynaflite Bird of Time: turl.no/13pf

              Comment

              Working...
              X