Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvem produserer lipo-celler?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvem produserer lipo-celler?

    For en god stund tilbake var Enerland i Korea leverandør til Flightpower og Thunderpower samt Polyquest. Disse er/var ansett, rett eller galt, som kvalitetsceller og jeg har gjennom noen år kjøpt mange Flightpower-pakker(til overpris)

    Nå er det mange som brander egne lipo-pakker. Den siste jeg har lagt merke til er Esprit Models som brander sine med EM Lite.

    Så melder spørsmålet seg; Er Esprit Models en av mange som har sett at vi forbrukere har storhandlet lipo fra Hobbycity og lignende nettbutikker og nå ønsker en del av kaka.
    Og er da cellene fra disse egenmerkede pakkene de samme som kommer fra Kina og dermed ikke noe annerledes enn hva vi kjøper fra HC?

    Og, hvordan kan vi gjenkjenne celler? På bredde, høyde og vekt?
    Er tyngre celler, med samme kapasitet, dårligere enn lettere, eller er det omvendt?

  • #2
    Originally posted by Kingfisher View Post
    For en god stund tilbake var Enerland i Korea leverandør til Flightpower og Thunderpower samt Polyquest. Disse er/var ansett, rett eller galt, som kvalitetsceller og jeg har gjennom noen år kjøpt mange Flightpower-pakker(til overpris)

    Nå er det mange som brander egne lipo-pakker. Den siste jeg har lagt merke til er Esprit Models som brander sine med EM Lite.

    Så melder spørsmålet seg; Er Esprit Models en av mange som har sett at vi forbrukere har storhandlet lipo fra Hobbycity og lignende nettbutikker og nå ønsker en del av kaka.
    Og er da cellene fra disse egenmerkede pakkene de samme som kommer fra Kina og dermed ikke noe annerledes enn hva vi kjøper fra HC?

    Og, hvordan kan vi gjenkjenne celler? På bredde, høyde og vekt?
    Er tyngre celler, med samme kapasitet, dårligere enn lettere, eller er det omvendt?
    Uten å legge meg ut på alt for dypt vann:

    95% av alle kjente/ukjente lipopakker kommer fra Asia
    Fabrikken jeg handlet hos før solgte også OEM brandet pakker selv om de jobbet med å brande eget merke, dvs bestilte du nok pakker kunne du kalle de hva du ville. Tipper dette er noe Esprit har gjort. Kvaliteten på cellene jeg kjøpte var det ingen ting å utsette på forhold til feks FP, TP osv. Dog vet jeg at det er forskjell på fabrikkene og at pakkene er deretter. Er sikkert noen som har insides info på hvem som produserer for hvem, men dette fikk jeg ikke vite pga konkurranse mellom merkene.

    Jeg vet ikke om noen måte å gjenkjenne de på "fysisk".

    I mitt tilfelle testet jeg HC sine LongMax (som de ikke har lengre) mot de jeg tok inn. Batteriene var identiske på papiret men det var forskjell på pakkene uten tvil. Fikk også andre til å teste mot FP hvor det også var forskjell.

    Siden Esprit er store og kjente vil jeg tippe at pakkene er testet godt og holder høy kvalitet, men det gjør jo også noen av pakkene til HC (erfaring jeg har hørt fra andre, har ikke flydd med HC sine batterier på en stund)

    Alle vil ha en del av kaka

    Dette ga deg kanskje flere spørsmål enn svar
    Stian Håvak (82)
    Fly low or crash trying!

    MFN @ Facebook - Like!

    Comment


    • #3
      Originally posted by Kingfisher View Post
      For en god stund tilbake var Enerland i Korea leverandør til Flightpower og Thunderpower samt Polyquest. Disse er/var ansett, rett eller galt, som kvalitetsceller og jeg har gjennom noen år kjøpt mange Flightpower-pakker(til overpris)

      Nå er det mange som brander egne lipo-pakker. Den siste jeg har lagt merke til er Esprit Models som brander sine med EM Lite.

      Så melder spørsmålet seg; Er Esprit Models en av mange som har sett at vi forbrukere har storhandlet lipo fra Hobbycity og lignende nettbutikker og nå ønsker en del av kaka.
      Og er da cellene fra disse egenmerkede pakkene de samme som kommer fra Kina og dermed ikke noe annerledes enn hva vi kjøper fra HC?

      Og, hvordan kan vi gjenkjenne celler? På bredde, høyde og vekt?
      Er tyngre celler, med samme kapasitet, dårligere enn lettere, eller er det omvendt?
      Tror ikke ditt senario er unikt. Innen klær, bilerdeler, elektronikk, så blir "orginal" vare og kopi vare produsert på samme fabrikk. Selvfølgelig er det masse unntak fra regelen da.

      Men jeg syns at hvor lipo cellen blir produsert er rimelig uinteresant, mere er det interesant hvor innholdet i cellene blir produsert hen. Og der må man vel søke videre i "produksjonstreet"
      Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

      Comment


      • #4
        Originally posted by Kingfisher View Post
        For en god stund tilbake var Enerland i Korea leverandør til Flightpower og Thunderpower samt Polyquest. Disse er/var ansett, rett eller galt, som kvalitetsceller og jeg har gjennom noen år kjøpt mange Flightpower-pakker(til overpris)

        Nå er det mange som brander egne lipo-pakker. Den siste jeg har lagt merke til er Esprit Models som brander sine med EM Lite.

        Så melder spørsmålet seg; Er Esprit Models en av mange som har sett at vi forbrukere har storhandlet lipo fra Hobbycity og lignende nettbutikker og nå ønsker en del av kaka.
        Og er da cellene fra disse egenmerkede pakkene de samme som kommer fra Kina og dermed ikke noe annerledes enn hva vi kjøper fra HC?

        Og, hvordan kan vi gjenkjenne celler? På bredde, høyde og vekt?
        Er tyngre celler, med samme kapasitet, dårligere enn lettere, eller er det omvendt?
        For å finne ut om det er kvalitet eller ikke så må du teste dem, dette krever
        utstyr og erfaring. Dersom du ønsker å drive med konkuranse er dette antakelig
        vegen å gå.

        Det hjelper ikke å vite hvem som har produsert fordi, i en serie kan du ha et tidlig
        parti som er "dårlig". Altså kvaliteten vil variere alt etter produkt, versjon
        produksjons linje, materialer ... så det er mange tilfeldigheter. Du kan og ha
        produksjon feil hos pakke leverandøren som lodder sammen og pakker inn
        de enkelte LiPo cellene.

        Så kan du ha useriøse distributører som blander inn pirat kopier blant originalene
        for å tjene enda mere penger.

        NB! Dette gjelder ikke bare for LiPo celler men også annen elektronikk. Har f.eks
        opplevd fake ESC som ikke greide mere enn 15A men var merket 20A. En
        E-sky ESC brant opp ved 20-21A under testing var merket 25A. Så nå folk
        kjøper dyr merke vare innen elektronikk så kan de fort bli overrasket ...

        Odd H.

        Comment


        • #5
          Tok bare et raskt sveip innom global sources og fant et lite hav av produsenter.
          Hvis du gidder så kan du bla igjennom

          For å finne celle produsenten så må du som regel åpne pakka for å se på hvilken kode som er stemplet på cellene for så å bla gjennom google å håpe at man treffer.
          Husk at det er mange som kjøper celler fra produsenter og pakker dem selv uten at de produserer noe som helst kjemi.

          Vet at det finnes 3 produsenter i gangavstand fra Hobbyking sjappa
          Last edited by Quadrocopter; 06-10-09, 18:26.

          Comment

          Working...
          X