Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lading av 2x4 cellers lipo.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lading av 2x4 cellers lipo.

    Hei. jeg lurer på om det går ann å lade 2stk 4cellers lipoer sammen? Jeg trenger et 8s oppsett til en trex 600, der jeg bruker 2x4celler. vil det være bedre å lade batteriene hver for seg? med 2 ladere. jeg har en 13,8V 10A powersupply. vil jeg kunne bruke denne på 2 ladere på denne ene powersupplyen? blir vle noe turnigy greier. Tenker meg 4cellers 4000mah batterier.
    dx7

    Trex 700LE - beastX - bls251 - align 91H - hatoriSB20FH2 - ar7100r - 3xbls451 på2SLIPO - switchglopro
    Hobbyking Radjet800 - Turnigy 2836-2350, turnigy plush 60amp, 4s turnigy lipo
    Løten MFK
    Stay Frosty

  • #2
    Nettopp av nevnte grunner har jeg investert i 2 av disse Hyperion Duo 3.
    De er kostbare men gjør at pakkene blir perfekt balanserte med hverandre.

    Bruker de selvfor lading av 2X4S(8S) og 2X5S(10S).

    Comment


    • #3
      de er nok litt out of my league!

      tenkte på noen fine turnigy ladere. eller en icharger. de balanserer bra, og er en brøkdel av prisen. tenkte jeg skulle få litt tips ang. om jeg trenger 2 powersupplies, eller kan bruke det ene jeg har.
      dx7

      Trex 700LE - beastX - bls251 - align 91H - hatoriSB20FH2 - ar7100r - 3xbls451 på2SLIPO - switchglopro
      Hobbyking Radjet800 - Turnigy 2836-2350, turnigy plush 60amp, 4s turnigy lipo
      Løten MFK
      Stay Frosty

      Comment


      • #4
        Her er mitt opplegg for å lade 2 stk 6s lipo.på 5,6 amper (1c)
        Power: 15 amp , lader: bantam bc6-10. ca 15 ladninger slik nå, alt funker fint, ladet pakkene hver for seg for noen dager siden og cellene var tipp topp.



        fikk 2 stk hobbycity pakker i går på 2600mah, tenkte å prøve å hekte på en til så jeg lader 3 stk 6s pakker samtidig parallell. Det burde poweret klare fint.

        balanserings ledninger kjøpte jeg på hobbycity, men de har nå sluttet å føre de, så hvor man kan få slike nå er jeg ikke sikker på.
        Attached Files
        Drammen rock city

        Comment


        • #5
          The Very Best In RC Electronics, Hardware & Laser Cut Kits! har balansekabler.
          Hilsen Rune Marcussen

          MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
          T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
          JR DSX9

          Fitjar Modellflyklubb
          ---------------------------------------------------------------------------
          Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

          Comment


          • #6
            Den strømforsyninga blir akkurat litt for liten for å kunne lade med 1C uansett laderoppsett. Men det går jo uansett fortere å lade to pakker samtidig på 90 minutter.
            Fred Larssen

            Comment


            • #7
              si hvis jeg har 2 4 cellers 4A pakker. og lader på hver sin lader. prøver å kjøre på 1 C. vil da strømforsyninga holde? den 13,8V 10A?
              dx7

              Trex 700LE - beastX - bls251 - align 91H - hatoriSB20FH2 - ar7100r - 3xbls451 på2SLIPO - switchglopro
              Hobbyking Radjet800 - Turnigy 2836-2350, turnigy plush 60amp, 4s turnigy lipo
              Løten MFK
              Stay Frosty

              Comment


              • #8
                Takk for tipset Roadrune.

                Når jeg lader mine 2 stk 6s pakker på 5,6 amp , så vipper multimeteret på poweret et stykke over det. Nærmere 8-9 amp, så det kan jo være at du trenger litt 'reserve'. Men det kan jo være at poweret mitt er litt unøyaktig også. Tør nesten ikke si hvor det er kjøpt og hvor gammelt det er
                Drammen rock city

                Comment


                • #9
                  Strømforsyningen din blir litt for liten.
                  Jeg lader 2 stk 4S - 4Ah samtidig, men seriekoblet som 8S.
                  Pakkene brukes i en Raptor E620.
                  Med Icharger følger det med balanseringsbrett slik at du kan balansere 2 stk 4S som 1 stk 8S.
                  Det er mulighet for å koble feil når man lader på denne måten så man må være nøye med sammenkoblingen.

                  Comment


                  • #10
                    Og Loading... har også balanseringsledninger - til en billigere penge.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Øyvind M View Post
                      si hvis jeg har 2 4 cellers 4A pakker. og lader på hver sin lader. prøver å kjøre på 1 C. vil da strømforsyninga holde? den 13,8V 10A?
                      Som sagt, uansett ladeoppsett blir den litt for liten:
                      Serie:
                      2 x 4 x 4,2V = 33,6V
                      33,6V x 4A = 134W

                      Parallel:
                      4 x 4,2V = 16,8V
                      16,8V x 8A = 134W

                      Strømforsyning:
                      13,8V x 10A = 138W

                      Ingen ladere er 100% effektive, d.v.s. at de trenger 10-20% mere effekt inn, enn det de lader med.
                      Spenningen pr. celle er heller ikke 4,2V før mot slutten av ladingen, så det går å lade med "nesten" 1C.
                      Bruker du den nevnte iCharger, kan du sette en begrensning på inn-effekten i.h.t. strømforsyningens ytelse. Da setter du bare laderen til å lade med 1C så ordner laderen resten.
                      Fred Larssen

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by flarssen View Post
                        Som sagt, uansett ladeoppsett blir den litt for liten:
                        Serie:
                        2 x 4 x 4,2V = 33,6V
                        33,6V x 4A = 134W

                        Parallel:
                        4 x 4,2V = 16,8V
                        16,8V x 8A = 134W

                        Strømforsyning:
                        13,8V x 10A = 138W

                        Ingen ladere er 100% effektive, d.v.s. at de trenger 10-20% mere effekt inn, enn det de lader med.
                        Spenningen pr. celle er heller ikke 4,2V før mot slutten av ladingen, så det går å lade med "nesten" 1C.
                        Bruker du den nevnte iCharger, kan du sette en begrensning på inn-effekten i.h.t. strømforsyningens ytelse. Da setter du bare laderen til å lade med 1C så ordner laderen resten.


                        Takk for det regnestykke. De har vel blitt satt opp her inne før, men alltid greit med en repetisjon.

                        mitt power gir 13,4 inn på bantamen ved 5,6 amp lading. Så 13,4 x 15 = 201 watt

                        så om jeg har dette riktig.
                        6x 4,2 = 25,2

                        25,2 x 5,6 = 141 watt

                        om jeg henger på et batt til så blir det 25,2 x 8,4 (2800 mah pakker) = 211 watt så da går vi litt over det mitt power klarer å gi.Hmm. Tror vi må øke Watt styrken på ladefronten i løpet av vinteren.
                        Drammen rock city

                        Comment

                        Working...
                        X