Announcement

Collapse
No announcement yet.

Er biltemas fritids batteri bra?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Er biltemas fritids batteri bra?

    Tenkte å kjøpe ett 60 ah batteri, og blir det for lite, så kjøper jeg ett til....

    I den forbindelse. Min lader går fra 13-28 volt. Spiller det noen rolle om jeg seriekobler eller paralell kobler iht hvor mange batterier jeg får ladet på stripa?
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

  • #2
    Til den bruken er nok biltema batteriet bra ja. Ikke så stor forskjell på batterier når det kommer til antall Ah som er oppgitt på batteriet. Det som det derimot er forskjell på er CCA, eller hvor mye man kan momentan belaste dem når det er kaldt. Et billig 60ah batteri er godt nok til å bruke til ladere. Da er det hvor mange ampere batteriet er på som teller. Altså hvor mye du kan ta ut av batteriet. Altså 60 ah som du nevner.

    Du bør bare parallellkoble. Dersom du seriekobler blir voltstyrken på 24, og det er for mye for de fleste ladere.

    Edit: Leste førsteposten din igjen, og der sa du at laderen din taklet opp til 28 volt. Da spiller det ingen rolle om du seriekobler eller paralellkobler. Muligens mindre tap med 28 volt, men dette er nok ubetydelig.
    Last edited by Speedfreak; 12-10-09, 18:16.
    Raptor 50 titan se,Minititan,Trex 700,
    Cap 232 60 size, Stryker f27c, At40 , Seagull ep edge 540
    Futaba 12FG

    Comment


    • #3
      Vet ikke om Biltema er dårligere / bedre enn andre men å bruke forbruks batteri som strømkilde til lading av store pakker fungere ikke bra i lengden.
      Ola Fremming ga et bra eksempel under en annen tråd:
      Njaaa.... er ikke så sikker på det. For et par år siden trodde jeg det samme, skaffet meg et 100Ah blybatteri (Varta Silver..) og en seriøs lader for å lade dette. Denne blyklumpen dro jeg med meg ut på flyplassen 'hver' dag. Jeg ladet da LiPo pakker på 10s 5.3Ah ved 5A, og da går det 17-18A fra batteriet til laderen. Når blybatteriet bar nytt kunne jeg lade to slike 10s pakker før laderen koblet ut pga. for lav spenning inn (< 10V), etter noen uker koblet den ut før den andre pakka var ladet. Hmm det var rart tenkte jeg og kjøpte så et fritidsbatter som etter sigende skal være bedre mht. dyputlading, men nei samme dritten. Bilbatterier er IKKE egnet for denne typen utlading (15-20A) i et par timer. Det vil fungere greit på småpakker (<= 5S), men ikke når det blir litt størrelse på dem.
      Skal du lade store pakker så skaff deg en bra PSU - koster noen kroner men (det gjør 2 batterier også) og virker definitivt best.

      Comment


      • #4
        Originally posted by Quadrocopter View Post
        Skal du lade store pakker så skaff deg en bra PSU - koster noen kroner men (det gjør 2 batterier også) og virker definitivt best.
        Han sier at han skal bruke det på stripa, og der er det vel ikke strømuttak, er det vel? Hjelper ikke med PSU der!

        Skal man lade mye uten mulighet til strømnettet er nok bilbatteri den gunstigste løsningen. Ellers må man ha med strømaggregat.
        Raptor 50 titan se,Minititan,Trex 700,
        Cap 232 60 size, Stryker f27c, At40 , Seagull ep edge 540
        Futaba 12FG

        Comment


        • #5
          Seriekobling (24V) er mest effektivt, særlig dersom du skal lade 5-6S pakker eller større.
          Noen ladere, som iCharger, krever 15V eller mere for å yte max effekt.
          Fred Larssen

          Comment


          • #6
            Originally posted by flarssen View Post
            Seriekobling (24V) er mest effektivt, særlig dersom du skal lade 5-6S pakker eller større.
            Noen ladere, som iCharger, krever 15V eller mere for å yte max effekt.
            Takk, det var det jeg var ute etter.

            Etter hva jeg har erfart, så bør to batterier holde lenger, enn om jeg kjøper 1 og 1. Belastningen blir jo langt mindre på 2 batterier koblet sammen enn 1.

            Dyrere med en gang, men på sikt, billigere.

            Strømforsyning er utelukket, da jeg ikke har strøm på stripa.
            Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

            Comment


            • #7
              Jeg har to slike batterier, ett bruker jeg i fieldboxen min, ett har jeg i garasjen "til andre ting" (skjærer isopor/foam med dem bl.a.). Er fornøyd med dem, selv om jeg ikke er den som lader aller mest akkurat da.
              En fin ting med disse batteriene er at de har et lite vindu med en farge-indikator som viser grønn/hvit/rød avhengig av statusen på batteriet. Hvis det viser hvitt lader jeg det opp over natta. Har aldri hatt noen problemer med batteriet selv etter et par års bruk.
              Erlend Moen
              Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

              Comment

              Working...
              X