Announcement

Collapse
No announcement yet.

Parallell lading VS. Serie lading

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Parallell lading VS. Serie lading

    Lader for tiden 2 x 3 celler lipo (2200mAh) i serie, med min Hyperion EOS 0606i lader.
    Det fungerer greit, men pga. laderens begrensinger (50W/6A), greier den ikke å lade på mer en knappe 1C. Visst jeg kobler i parallell, vil vel ikke det utgjøre noe tidsmessig?

    Kunne tenkt meg noen synspunkter på parallell VS. serie lading.

    Leste forøvrig i siste MI om en som ved hjelp av iCharger 1010B+ ladet fire 3 cellers lipos i parallell.
    Vurderer å kjøpe iCharger 208B. Med den kan man vel i teorien parallell koble enda flere batterier?

    Legger ved et bilde fra RCuniverse, der en iCharger lader 8 x 3 cellers 2200mAh pakker.
    Vist dette er en trygg og grei måte å gjøre det på, blir det løp og kjøp.
    Attached Files
    Last edited by havard.j; 30-10-09, 21:13.
    EF 60" Edge. Torque.
    EF 91" Extra. Hacker Q80-8M
    3DHS 92" Edge. Hacker Q80-8M
    CARF/Skygate Viper. Merlin 200XBL
    Multiplex FunCub XL on floats.
    Jeti DS-16

  • #2
    Hvis du parallellkobler og setter ladestrømmen til 4400 mA, vil den lade like lenge som du bruker å lade en pakke på 2200 mAh ved 2200 mA. (1 C lading )
    Har du noen av de nyeste cellene så du ønsker å lade med mer enn 1 C ?
    Jeg vurderer også å kjøpe meg større lader etterhvert, og iCharger ser lovende ut. Vet ikke helt om jeg bestiller fra HobbyKing eller Throttlestore.
    Hvis det skulle oppstå en feil på laderen blir det fort noen hundrelapper å sende til Hong Kong, og reklamasjonstiden regner jeg er 3 år dersom den kjøpes i Norge. Vet ikke garanti eller reklamasjonstider fra HobbyKing.
    Bfight 210
    De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
    De Havilland DH 2 skala 1/5,3
    Phoenix RC Club

    Comment


    • #3
      Originally posted by bth View Post
      Hvis du parallellkobler og setter ladestrømmen til 4400 mA, vil den lade like lenge som du bruker å lade en pakke på 2200 mAh ved 2200 mA. (1 C lading )
      Har du noen av de nyeste cellene så du ønsker å lade med mer enn 1 C ?
      Jeg vurderer også å kjøpe meg større lader etterhvert, og iCharger ser lovende ut. Vet ikke helt om jeg bestiller fra HobbyKing eller Throttlestore.
      Hvis det skulle oppstå en feil på laderen blir det fort noen hundrelapper å sende til Hong Kong, og reklamasjonstiden regner jeg er 3 år dersom den kjøpes i Norge. Vet ikke garanti eller reklamasjonstider fra HobbyKing.
      Ja de skal tåle 2C, men det er først og fremst det å lade enda flere pakker samtidlig som frister.
      Trottlestore eller HK har jeg ikke vurdert enda, men mest forutsigbart å handle i Norge selvfølgelig.
      Last edited by havard.j; 30-10-09, 21:17.
      EF 60" Edge. Torque.
      EF 91" Extra. Hacker Q80-8M
      3DHS 92" Edge. Hacker Q80-8M
      CARF/Skygate Viper. Merlin 200XBL
      Multiplex FunCub XL on floats.
      Jeti DS-16

      Comment


      • #4
        Parallell ladning har vært diskutert i div tråder her på forumet tidlige så det er bare å bruke søkefeltet.

        Fordeler og ulemper diskuteres i det vide og brede men den definitivt beste informasjonen (bibelen til de fleste) finnes på linken til Julez i RC Group forumet
        Her kan alle fra noobs til de mest drevene hente verdifull informasjon og gode tips - så den er absolutt å anbefale!

        Har 5 forskjellige iCharge're i lade rommet og de eldste er vel snart 2 år og jeg har ikke hatt problemer med dem til nå, så for min del spiller det ingen rolle med garanti eller reklamasjons rett...

        Skall bytte ut 2 av de gamle 1010B med 2 nye 208B og den bestillingen regner jeg med at går østover.

        Skal det parallell lades så er 208B den som er mest aktuell (for øyeblikket) grunnet den høye effekten og meget gode virkningsgrad.

        Et lite tips til slutt - hold orden og kontroll på + og - på hovedkabler og balansepluggene - lag merkelapper, rutiner og et system slik at du ALDRI kobler feil - dagens batterier og ladere inneholder og leverer utrolige mengder med energi, å gjøre feil kan ende fatalt!

        Og til slutt - laderen aldri er bedre enn strømforsyningen!

        Happy Charging
        Last edited by Quadrocopter; 30-10-09, 21:50.

        Comment


        • #5
          Her er mitt oppsett. Gå for parallel først som sist. Da kan du lade forskjellige pakker, vel, de må jo være 3s , 4s 5s osv alle sammen, men det spiller ingen rolle om det er en 3s 2200 pakke sammen med en 3s 3300 pakke f.eks.




          Har gjort dette en stund nå og det funker som fjell. Men seff, følg normale forhåndsregler for lipo lading.

          se også denne posten:

          Lading av 2x4 cellers lipo. - (MFN) ModellflyNytt.no

          Les også denne tråden:

          On the topic of parallel charging of Lixx / PB packs. - RC Groups


          Min neste lader blir en icharger,(og større power) og den kommer nok til å bli kjøpt på TS her i Norge. Synes det var helt greie priser de hadde på de laderene (om dollar'n ikke stuper)
          Drammen rock city

          Comment


          • #6
            Etter et par timer lodding, lader jeg nå i parallell. Det ble iCharger 208B med opplegg for opp til
            8 x 3s lipo. Veldig fornøyd med laderen. Løp og kjøp!
            Attached Files
            EF 60" Edge. Torque.
            EF 91" Extra. Hacker Q80-8M
            3DHS 92" Edge. Hacker Q80-8M
            CARF/Skygate Viper. Merlin 200XBL
            Multiplex FunCub XL on floats.
            Jeti DS-16

            Comment


            • #7
              Inntresant det der med parallell lading…

              Prøvde det selv for en stund tilbake med en Bantam 902 og 2 stk balanserere…
              Men gikk bort fra det da det mangen ganger gikk mer Amp inn i det ene batteriet..f.eks ved lading av 3s 2200mah
              Batteriene var brukt vær for seg i en 450 og flyet med timer.
              Ble det ene ladet med ca 1A og det andre 3A
              Blir kanskje noe andreledes når en kun bruker 1 balansere og kobler dette som 2pakk ?
              Er det noen av dere som har sjekket med et tangampermeter hva som går inn i det enkelte batteriene under lading ?
              Last edited by tesa; 13-11-09, 19:32.

              Comment


              • #8
                Selv om du parallell lader og balanserings pluggen også er i parallell så må ikke differansen på cellespenningen mellom pakkene være for stor! Dette blir viktigere når pakkestørrelsen øker(høyere mA).
                Har du en liten pakke <1000mA så vil du kunne koble sammen (uten lading koblet til) en som er helt utladet og en som er full ladet, etter en liten stud vil du se at batteriene har mer eller mindre jevn ladning - nå kan man starte selve ladningen.
                På større pakker tar denne utjevningprosessen vesentlig lengre tid så en tommelfinger regel er at avviket mellom pakkene ikke bør være mer enn 15%
                his du skal direkte lade pakkene uten å la dem så å utjevne seg første.
                På virkelig stor pakker så må deltaen være enda mindre - f.eks 10%

                15% er f.eks en pakke hvor den gjennomsnittlige celle spenningen er på 3,5V, da må den gjennomsnittlige celle spenningen i det andre batteriet ikke ligge innenfor området "3.0" - 3,7V. (3.0V er mindre enn en differanse på 15% ned, men cellespenningen bør ikke komme lavere enn dette under normalt bruk)
                Last edited by Quadrocopter; 13-11-09, 20:07.

                Comment


                • #9
                  Ok
                  Så det du sier er at den ene pakke "blør" over i den andre etter at dei er koblet
                  i sammen med balansere pluggen og dette kan ta noe tid ?
                  Må nok prøve dette en gang med sjekk av tangampermeter ved lading


                  Liker å ha kontroll over lading av lipo så det eneste minuset jeg ser nå
                  er at viss en blanserings leding på ett batteri har brudd, da ser en vel ikke det lenger på laderen da blanserings ledningene på batteriene er koblet i paralell.
                  Har sjedd noen ganger det med lednings brudd.
                  Eller en ødelagt celle på et batteri.
                  Last edited by tesa; 13-11-09, 20:56. Reason: forandret balansere til "balanserer pluggen"

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by tesa View Post
                    Ok
                    Så det du sier er at den ene pakke "blør" over i den andre etter at dei er koblet
                    i sammen med blansereren og dette kan ta noe tid ?
                    Må nok prøve dette en gang med sjekk av tangampermeter ved lading
                    Liker å ha kontroll over lading av lipo så det eneste minuset jeg ser nå
                    er at viss en blanserings leding på ett batteri har brudd, da ser en vel ikke det lenger på laderen da blanserings ledningene på batteriene er koblet i paralell.
                    Har sjedd noen ganger det med lednings brudd.
                    Eller en ødelagt celle på et batteri.
                    Det stemmer og små batterier har en større evne til å motta ladning fra nabo pakka enn store.
                    Det vil i alle tilfeller ikke være noe fare fordi laderen vil måle spenningen over hele pakken og den vil aldri bli høyere enn 4.2V/Celle, det du ender opp med hvis avviket er for stort er at den ene pakka som har mest ladning i utgangspunktet vil komme først opp til 4.2V/Celle og ladeprosessen avbrytes. Hvis pakkene blir hengende sammen etter avsluttet ladning så vil du se at cellespenningen begynner å synke, grunnen til dette er at det batteriet som henger etter vil få overført energi fra batteriet som er full ladet.

                    Har du brudd i en av balaserings ledningene så vil du ikke kunne se dette under parallell ladning (Seie lader du så vil laderen gi en feilmelding)

                    Har du en veldig stor delta så kan du jo la det ene batteriet så å lade litt før du kobler inn det andre i parallell.
                    Last edited by Quadrocopter; 13-11-09, 21:03.

                    Comment


                    • #11
                      Takker
                      Brudd i en ledning hmmm da har en ikke snøring om en cellen på det ene batteriet går over 4,2v og f.eks dei andre ligger på 4,15 ingen erro lyd fra laderen da

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by tesa View Post
                        Takker
                        Brudd i en ledning hmmm da har en ikke snøring om en cellen på det ene batteriet går over 4,2v og f.eks dei andre ligger på 4,15 ingen erro lyd fra laderen da
                        Tar du å putter batteriet inn i en CellLog / cellmeter før du lader så oppdager du et eventuelt brudd en gang.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Quadrocopter View Post
                          Tar du å putter batteriet inn i en CellLog / cellmeter før du lader så oppdager du et eventuelt brudd en gang.
                          He he vet d , men litt av grunnen jeg "pirker" er at jeg håper
                          andre og sjekker sine batterier før lading og VET.... ikke "tror" det gjør vi kansje en aen plass

                          Comment


                          • #14
                            Fant et setup om ser meget ryddigt ut.Tror jeg skal gå for denne løsningen.
                            Noen synspunkter?
                            Attached Files
                            Ronny Andreassen
                            Sunndal/Vinnu
                            Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
                            3DHs 33" EPP
                            JR 9303 2,4

                            Comment


                            • #15
                              Ikke annet enn at jeg hadde droppet den "rekkeklemma", "sukkerbit" eller hva den heter for noe, videre hadde jeg redusert lengden på hovedkablene med en ca 15 cm (kortest mulig ledning mellom batteri å lader det samme gjelder mellom balanserings kort og lader) for så å lodde dem sammen med en krymp over (enkelt å 100% garantert kontakt).

                              !!!!!!!
                              En "hun DEANS" med isolerte loddepunkter over de pluggene som ikke er i bruk kan være en fordel - husk at når du kobler inn et batteri så vil alle han pluggene være live og kortslutter en av ledingene med han DEANS (toppen av T'en) med en annen (stolpen i T'en) så er det samme effekt som å kortslutte batteriet!
                              !!!!!!!!

                              Vet ikke om fjøla/bakebrettet under er av metall men jeg ville i alle tilfeller hatt et isolerende lag på toppen slik at du slipper kortslutting.

                              Det viktigste er at du får en ryddig og strukturert oppkobling slik at du får en rutine i tilkoblings prosessen og ikke gjør noe feil!

                              Utenom dette er det bare tut og kjør.
                              Last edited by Quadrocopter; 02-01-10, 11:19. Reason: mer info - islolere han DEANS'en

                              Comment

                              Working...
                              X