Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vinterlagning av LiPo batterier

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vinterlagning av LiPo batterier

    Hei

    Jeg skal vinterlagre mine batterier og har derfor noen spørsmål.

    Har lest at batteriene bør lagres når de er 50% lagret.

    Hvordan vet jeg når de er på 50%?

    De fleste av mine batterier er nå ca. full-ladet.
    Jeg har en EOS0606i lader som jeg ser har en utladningsfunksjon.
    http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=9245&i=0

    Den kan settes til å utlade med max. 1A.
    Bør jeg utlade med 1A eller mindre?



    (jeg er rimelig fersk i dette "gamet")

  • #2
    Hvis du søker litt på forumet her så finner du mer informasjon om lagring av LiPo.
    Hovedreglene er som følger:
    • Celle spenningen skal være ca 3.8V (fikses enklest ved at du flyr en tur til de havner på en ca 3.4V og setter laderen til storage programmet slik at den stopper ved ca 3.8V. Har du ikke storage prog. så får du følge med og stoppe manuelt)
    • De skal lagres tørt og kjølig (kjøleskap temp - ca 6 grader)


    Følger du disse reglene så har du friske batterier til våren!
    Last edited by Quadrocopter; 16-11-09, 18:03.

    Comment


    • #3
      Thx

      Jeg har ikke storage program (etter hva jeg kan se), så da får jeg kjøre utlading på 1A og følge med til de er på 3.8V.
      Batteriene mine kommer nok til å ligge en uisolert garasje, der temperaturen kan komme ned til 10-15 minus grader.
      Det står og går to PCer der og jeg får legge de i nærheten av de, så de ikke blir alt for kalde.

      Comment


      • #4
        Vær oppmerksom på at om du lader ut med 1C til spenningen er 3,8V, så vil spenningen stige en del etter du fjerner belastningen, så det kan være lurt å måle en tid etter utlading/lading.
        Hilsen Rune Marcussen

        MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
        T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
        JR DSX9

        Fitjar Modellflyklubb
        ---------------------------------------------------------------------------
        Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

        Comment


        • #5
          Hyperion EOS0606i AC/DC Balance Charger
          NEW! Now includes lipo storage mode and discharge feature.
          Ser ut som om den skal ha en storage mulighet, kanskje dette er noe som har kommet i en nyere Versjon av FW'en enn den som sitter i din lader, sjekk om FW i laderen kan oppgraderes!

          Comment


          • #6
            Mmm. Jeg leitet litt, men fant ingen nye firmware til den laderen.
            Tvilsom om de kommer med nye firmware, i og med at laderen har gått ut av produksjon (jeg har "EOS0606i-AD").
            Men jeg fant kabel til oppgradering... I alle fall noe..
            http://www.compentrc.no/index.php?pa...chk=1&Itemid=1
            Selv om det ikke hjelper nå.

            Jaja. Jeg får leve med at den (pr. dags dato) ikke har storage mulighet.
            Den var relativ dyr, så jeg kjøper neppe ny lader på en stund.

            Comment


            • #7
              Med 1A utlading tar det laaaaaang tid.
              Batteriet har snart stått på i 4 timer og er snart nede i 3,8V.
              Det skader vel ikke det at det går så treigt?

              1A er max av hva laderen klarer å utlade.

              (ja, jeg vet jeg bør sette batteriet i et fly, men da må jeg ut.....)

              Comment


              • #8
                Neida. det gjør ikke noe at det går tregt. Bare pass på at du ikke sovner og batteriet tømmes helt ut.
                Kjetil
                oops: . . ! . .

                http://www.vingmfk.com

                Comment


                • #9
                  Originally posted by TBJTBJ View Post
                  Mmm. Jeg leitet litt, men fant ingen nye firmware til den laderen.
                  Tvilsom om de kommer med nye firmware, i og med at laderen har gått ut av produksjon (jeg har "EOS0606i-AD").
                  Men jeg fant kabel til oppgradering... I alle fall noe..
                  http://www.compentrc.no/index.php?pa...chk=1&Itemid=1
                  Selv om det ikke hjelper nå.

                  Jaja. Jeg får leve med at den (pr. dags dato) ikke har storage mulighet.
                  Den var relativ dyr, så jeg kjøper neppe ny lader på en stund.
                  Hyperion er ganske flinke med å lage ny firmware til utgåtte ladere, men 0606 må sendes inn for FW-oppgradering. Det var ikke storage-funksjon originalt til min Hyperion duo-lader, men den kom i en senere oppdatering.
                  Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                  Anything worth doing is worth overdoing!

                  Comment


                  • #10
                    Hvis det tar veldig lang tid, så har du enten veldig store batterier, eller så har du misforstått....

                    Det er naturligvis 3,8V pr celle.... Slik at f.eks ett 3S, skal ha 11,4V i lagringsspenning.
                    Hilsen Rune Marcussen

                    MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                    JR DSX9

                    Fitjar Modellflyklubb
                    ---------------------------------------------------------------------------
                    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                    Comment


                    • #11
                      Hvor lang tid det tar er helt avhengig av hvor stort batteriet er!

                      Produsentene er veldig flinke til å kamuflere sannheten - å bruke maks Amper er relativt de bør bruke Watt som gir et riktig bilde!!
                      Laderen greier å lade ut 5 Watt d.v.s. har du f.eks et 3 celle batteri så er den maksimale strømmen som laderen trekker ut av batteriet under utladningen ca 400mA
                      I = P/U, I = 5/(3 * 4,2) eller ved maks 1A, U=P/I, 5/1= 5V som er litt over cellespenningen (4.2V) på et fulladet batteri

                      Dette betyr at et fulladet 4000mA 3Celle batteri vil ta ca 7-8 timer å lade ut!!!

                      Som du ser så er den eneste batterikonfigurasjonen hvor laderen greier 1A utladning et 1 Celle batteri!
                      Last edited by Quadrocopter; 17-11-09, 07:42.

                      Comment

                      Working...
                      X