Announcement

Collapse
No announcement yet.

Feltlading av lipo- nødvendig med bilbatteri?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Feltlading av lipo- nødvendig med bilbatteri?

    Jeg er veldig fersk på elektro, helt nybegynner, har faktisk ikke begynt, men fly er undervegs. Har motor, batteri og lader. I bruksanvisningen for lipo-laderen Smartplus LPC-1080 står det, oversatt fra engelsk: "Det er anbefalt å bruke et 12v bilbatteri med ikke mindre enn 40AH."
    Hva er i så fall problemet med å bruke mitt 14AH batteri?
    Dessuten er det jo en hel jungel av begreper med motorstørrelser, batterier, ampere, volt og jeg vet ikke hva. Jeg har grunnllegende kunnskap om dette, men det virker som om alle kan kombinasjonene så det kan nesten virke litt pinlig å spørre alle spørsmålene. Mest om hva som passer til hva at motor, batteri etc, trekkraft osv.; finnes det et nettsted eller lærebok om dette?
    Last edited by lupus49; 18-11-09, 20:39.
    Flisespikkeri er gøy!
    Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
    Dyrøy MFK
    ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
    http://rolv.info

  • #2
    Originally posted by lupus49 View Post
    Dessuten er det jo en hel jungel av begreper med motorstørrelser, batterier, ampere, volt og jeg vet ikke hva. Jeg har grunnllegende kunnskap om dette, men det virker som om alle kan kombinasjonene så det kan nesten virke litt pinlig å spørre alle spørsmålene. Mest om hva som passer til hva at motor, batteri etc, trekkraft osv.; finnes det et nettsted eller lærebok om dette?
    Du kan finne mye hjelp i denne: http://bmk-rc.com/images/dokumenter/...2031.10.07.pdf

    Proffene går sikker dypere i dette men for de fleste er dette alt man trenger å vite.

    JM

    Comment


    • #3
      Hei
      Det er to forhold som påvirker hvor stort blybatteri du må ha til å lade fra.
      - Hvor store pakker skal du lade (surprise!), erfaring tilsier at du i praksis ikke kan regne med å få ut mere en halvparten av kapasiteten til et blybatteri før spenningen er så lav at de fleste ladere kobler ut. Et (veldig) forenklet eksempel : 14Ah *0.5 = 7Ah * 12V = 84Wh. En 3S lipo på 2.5Ah trenger å motta sånn omtrent 2.5Ah * 12.6 = 31.5 Wh (jeg regner her at 80% av kapasiteten lades, som går opp i opp med 80% virkningsgrad på lader og ladeprosess), altså kan du trolig lade 2, kanskje 3 slike fra ditt lille blybatteri.
      - Det andre forholdet involverer hvor hurtig du skal lade sammen med blybatteriets evne til å holde spenningen oppe under last. Veldig forenklet kan man si at jo mindre et batteri er jo større indre motstand har det (lavere evne til å levere strøm). I praksis betyr dette at jo mere strøm du trekker (raskere lading av LiPo'en) jo lavere spenning får du inn på laderen (resten forsvinner internt i blybatteriet), noe som betyr at laderen vil koble ut pga for lav spenning inn på et tidligere stadie i utladeprosessen.

      Som alltid; prøv med det du har, om det funker for deg så fint, hvis ikke så må du finne på noe annet
      www.ofremmi.info

      Comment


      • #4
        Veldig oppklarende. Takk og takk. Får ha bilen i nærheten så skal det vel bli strøm nok. Ellers har jeg studert hobbycity.com i noen timer og fått et aldri så lite innblikk i hva som høver sammen ved å se på kommentarene fra de forskjellige kjøpere. Bitene begynner så smått å falle på plass for en som for en uke siden ikke visste hva en ESC var for noe.
        Flisespikkeri er gøy!
        Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
        Dyrøy MFK
        ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
        http://rolv.info

        Comment


        • #5
          Originally posted by lupus49 View Post
          ............for en som for en uke siden ikke visste hva en ESC var for noe.
          Hahh det vet til og med jeg !!

          Ser den hver dag på tastturet mitt. Trykker jeg på den blir problemene borte !
          **********************
          Mvh
          Stig Olsen
          Lillehammer MFK


          Nan Xplorer FullCarbon X tail
          Pike Perfect X tail
          Pike Brio / Giant
          Alpina 4001
          DG 500/22 Elan under opppussing
          Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

          Futaba 12Fg Fasst

          Comment


          • #6
            Originally posted by lupus49 View Post
            Veldig oppklarende. Takk og takk. Får ha bilen i nærheten så skal det vel bli strøm nok. Ellers har jeg studert hobbycity.com i noen timer og fått et aldri så lite innblikk i hva som høver sammen ved å se på kommentarene fra de forskjellige kjøpere. Bitene begynner så smått å falle på plass for en som for en uke siden ikke visste hva en ESC var for noe.
            Ett tips, ikke bruk bilen til å lade batterier, spesielt dersom du skal lade mange batterier.

            Du sliter på generatoren, batteriet og ikke minst du bruker bensin.

            Bruke bilen som utgangspunkt for El fly, dersom du skal fly en hel dag, er ikke å anbefale.

            1 til 3 batterier på 2200 mah og 3s, går greit, men særlig mere enn det, ikke å anbefale
            Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

            Comment

            Working...
            X