Unconfigured Ad

Collapse

Hurtiglader - Nybegynner

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bit
    • Oct 2003
    • 304

Hurtiglader - Nybegynner

Hei!
    kjøpte mitt første fly i høst. Tok kurs i mai, og flyr nå selv, uten å måtte like og lappe etter hver tur

Men ser nå behovet for hurtig lader. Først og fremst for mottaker bateri og sender. Men også ønsket å kunne bruke det til min lille sønns Nikko rc bil, som bruker 9,6 volts batterei (800-1300 mah). Og evt om jeg kjøper meg elektriske fly etter hvert.

hvilken pris ligger slikt på? tar laderne alle de battereiene jeg nevner? hvor lang ladetid er det snakk om?
    Kan noen komme med eksakte anbefalinger på hvilke hurtiglader jeg burde kjøpe, og hvor jeg finner den/dem?
    Bjørnar, Trondheim
    bkhans-1@broadpark.no
    Fly; Jupiter, CombatWinge u/mot - sist sett rett mot sola på Gråkall'n.
    Heli; TT Raptor V2 50, T-Rex XL CCPM
  • Mossie69
    • Apr 2002
    • 684

De fleste hurtigladere i dag takler både NiCd og NiMH, så det skulle ikke være et problem. Spørsmålet er vel heller om batteriene dine tåler det. Typiske sender/mottaker-batterier er ikke laget for hurtiglading, og liker best å lades med noe rundt C/5. Det gir 5-6 timers lading. C/10, som er typisk for veggladere gir 10 - 14 timers ladetid, altså over natten.

Du bør tenke gjennom hva du vil ha, f.eks:

- skal laderen kun lade opp batteriet?
    - ønsker du å vite hvor mye energi du puttet inn i det?
    - skal laderen kunne kjøre hele syklusen, altså både ut- og opplading?
    - hvor mange celler har du behov for å lade?

Enkelt sagt er det slik at jo flere av de punktene du velger, desto dyrere blir det. Såvidt jeg vet kan du få helt greie peak-ladere til rundt 500,-.

Når det gjelder Nikko så vær oppmerksom på at batteriene mest sannsynlig ikke tåler hurtiglading særlig godt. Jeg vet ikke hvor de får batteriene sine fra, men det er ikke imponerende greier. Likevel kan du sikkert lade hurtigere enn du klarer med utstyret som fulgte bilen, men særlig større ladestrøm enn 800 mA vil jeg ikke anbefale. Egenetlig tror jeg det kjappest de liker er c/2.
    Anders Valland
    Trondheim

Comment

• Niklas
      • Sep 2003
      • 899

Kjøp en comp. lader som takler alt med en gang. Det tar ikke lang tid før du må lade lipo, det er min erfaring.

Comment

• Bit
        • Oct 2003
        • 304

Comp.Lader?
        Kan du være mere spesifikk og utdypende.
        Bjørnar, Trondheim
        bkhans-1@broadpark.no

Comment

• Mossie69
          • Apr 2002
          • 684

han mener computer-lader....dvs. en lader med software og display. Ladere som skal takle forskjellige batteriteknologier (NiCd, NiMH, LiPo, LiIon, Pb etc.) må ha software som gjør at ladingen overvåkes på en forsvarlig måte og at batteriet frakobles når det skal, evt. blir satt på vedlikeholdslading.

Jeg flyr pr. tid kun NiCd og NiMH og klarer meg fint med en Astro 110D. Den passer batteriene mine og kutter ladingen når spenningsfallet er 0.1 volt. Når jeg en eller annen gang hopper på LiPo-bølgen skal jeg skaffe meg en enkel lader for dem. Jeg har hittil ikke hatt bruk for de "avanserte" løsningen som tilbys i dyre ladere, f.eks utlading og pc-tilkobling. Jeg har en egen utladekrets, og ved hjelp av dette forumet fikk jeg også koblingsskjema for en krets som passer på batteriene mine under utlading. Jeg bruker 12V hovedlys til bil for å lade ut. Enkelt og billig, og godt arbeidslys (ihvertfall en liten stund ).

Kjøp det som passer din lommebok og dine ønsker.
          Anders Valland
          Trondheim

Comment

• mailman13
            • Mar 2004
            • 172

rs-hobbyimport selger en som heter X-peak 3 Swallow til 760,- (den finnes under litt andre navn andre steder), behagelig pris er det ihvertfall.

Det er en computerlader lader som lader og utlader alle de vanlige batterikjemiene så lenge man klarer seg med mindre enn 10S nicads/3S lipo.

Comment

• Bit
              • Oct 2003
              • 304

Er det mange versjoner av denne Swallow?

Hva med Schulze isl 6-330dRS lader. hvor evt selges de , og til hvilken pris?

Kan man lade bly-batteri med disse laderne?
              Bjørnar, Trondheim
              bkhans-1@broadpark.no

Comment

• ØRN-BJØRN & JØRN
                • May 2002
                • 178

Schulze isl6-330 er en god lader sier mange inkl. meg selv. Har nylig anskaffa meg en slik en selv. Den har lade/utlade programmering og cykling av batteriene. Du kan se hvor mye du putter inn og tar ut av batteriet akkurat som når du fyller bensin på bilen så følger du med på hvor mye du fyller. Denne laderen lader Vanlige blybatterier syrebatterier og gelebatterier opp til 38V (2Vx19 Celler).
                Ni-Cd og Ni-Mh 30 celler.
                Li-Po og Li-Ion opp til 11 celler
                Li-MnO (Tadiran batterier).
                Altså alle batterier normalt tilgjengelig i dag.

Den har også 2 utganger slik at du kan lade 2 batterier samtidig.

Eneste begrensninger jeg har sett så langt er at den lader ut med bare 1 A og at du må bruke 12V batteri eller strømfosyning for å lade, men nesten alle batteriladere er laget for 12V nå.

Ser at mange bestiller dyrere hobbyanskaffelser fra utlandet. Men etter en liten runde på nettet fant jeg ut at Moss Hobby selger denne laderen billigst til kr. 1799. RS Hobbyimport tar 1860,-. Husk at frakt og fortolling kommer i tillegg hvis en skal bestille fra utlandet.

Et alternativ er Triton fra Great Planes. Denne lader opp til 4 celler Li-Po og 25 celler Ni-Cd/Mh. Tar også blybatterier. Denne koster rundt 1300 hos flere hobbyforhandlere.

Comment

• askare
                  • May 2002
                  • 82

Triton er en lader som du absolutt bør vurdere.
                  Kjøpte en selv tidlig i vår, og er kjempe fornøyd. Den gjør alt!
                  Betalte ca 1300 på Norwegian Modellers.
                  Sjekk her http://www.electrifly.com/gpmm3150.html

Arnstein

Comment

• Bit
                    • Oct 2003
                    • 304

Triton virket jo mer enn bra nok for meg den. Men Schulz så jo veldig kul ut å da. Money talks, money walks....

spm; hvor lang tid bruker jeg på å lade mitt 12v 9ah på den, og hvor lang tid bruker jeg på å lade mottaker batteriet på 1700mah? Enn batteriet i senderen?

hvordan får jeg koplet på de to sist nevnte på laderen? må jeg ordne meg slike hunn-plugger selv som passer? eller kjøper man slikt?
                    Bjørnar, Trondheim
                    bkhans-1@broadpark.no

Comment

• Niklas
                      • Sep 2003
                      • 899

spm; hvor lang tid bruker jeg på å lade mitt 12v 9ah på den, og hvor lang tid bruker jeg på å lade mottaker batteriet på 1700mah? Enn batteriet i senderen?
                      Kommer an på hvor mange ampere du lader med det .

Comment

• askare
                        • May 2002
                        • 82

Det 9Ah batteriet er vel et blybatteri, de er ikke så happy for hurtiglading. Selv så lader jeg mitt 7Ah batteri med bare noen få hundre mAh, så det tar natta over får å få det toppladet.
                        Det 1700 mAh batteriet ditt er vel et NiCD, så det kan nok lades med et par amper. Har et 1700 batteri selv, og det lader jeg på 2.5Ah hvis jeg har det travelt, tar da ca 40 minutter å lade det fullt. Men vanligvis så bruker jeg 1.5 Ah.

Plugger og ledninger har de på hobby-butikker. Sjekk den i prisengata 55. i Trondheim . Hobby Norge er vel det rette navnet.

arnstein

Comment

• Theodor
                          • Nov 2001
                          • 510

Har selv Schulze isl6-330. En lader jeg er kjempefornøyd med. Klarer meg ikke uten
                          Theodor Bastberget

Airplanes are for people who can't fly helicopters!
                          http://www.modellhelikopter.no

Comment

• Bit
                            • Oct 2003
                            • 304

Originally posted by askare
                            Plugger og ledninger har de på hobby-butikker. Sjekk den i prisengata 55. i Trondheim . Hobby Norge er vel det rette navnet.
                            De har vært litt utplukket på deler i det siste, men skal innom å høre. Er innom der minst 3 ganger i uka nå for å få tak i små ting. Begynner å sette pris på den lokale hobby sjappa jeg å. Ser det hadde vært veldig upraktisk om alt måtte beestilles via internett....
                            Bjørnar, Trondheim
                            bkhans-1@broadpark.no

Comment

• Mossie69
                              • Apr 2002
                              • 684

Hadde de bare hatt parkering.....men jeg er enig, det er mye verdi i å ha en lokal butikk. Og vi har jo to, bare i Prinsensgate. Jeg bruker begge,men Hobbyshop er min favoritt for tre-materialer.

Når det gjelder hvor raskt du kan lade opp batterier så er det avhengig av kjemien. Hvis laderen du kjøper kan lade blybatterier så har den et eget program, evt. egen utgang for dette. Blybatterier lades ut fra samme prinsipp som LiPo, dvs. ved å se på spenningen. Blybatterier er fulladete når de kommer til en viss spenning (er det ikke 14.4V?). Strømmen er variabel under ladeforløpet.

NiCd og NiMH, derimot, lades med konstant strøm og er fulladete når spenningen begynner å falle igjen. For NiCd er konvensjonen at et spenningsfall på 0.1V betyr fulladet. Hva den virkelige sluttspenningen er kommer helt an på batterimerke og bruk. Det varier ganske mye for ett og samme batteri.

Anyways, jeg har aldri forstått det store behovet for hurtiglading av mottakerbatterier. Og de fleste mottakerbatterier er ikke av hurtiglade-typen så de ønsker i utgangspunktet ikke særlig mer ladestrøm enn 0.5 - 1C. Det betyr en ladetid mellom 1.5 (1C) og 2.5 timer (2C). Du kan selvsagt lade dem raskere men risikerer da redusert levetid.
                              Anders Valland
                              Trondheim

Comment

Working...