Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lading/hurtiglading av NiMh-batterier

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lading/hurtiglading av NiMh-batterier

    Jeg har (endelig) kjøpt meg en ny lader, og kan lade som jeg vil. Laderen har bl.a. program for NiMh-batterier , og jeg har et par nye slike (et 4,8 V på 1600 mAh, og et 6,0 V på 2000 mAh) jeg vil lade. Jeg kan generelt lite om lading så jeg har noen spørsmål:

    1. Hvor stor strømstyrke skal jeg lade med de første gangene for å få "presset" mest mulig strøm inn i batteriene, har skjønt at det er greit med lite strømstyrke de første gangene?

    2. Laderen kan lade med opptil 5,0 amp. Hvor høy strømstyrke er det etterhvert fornuftig å lade med ved hurtiglading?

    Takknemlig for svar.

  • #2
    Første gang: ca 14 timer med 1/10C lading. (Altså hhv 160 og 200mA)

    Hurtiglading; umulig å si sikkert uten å vite hva slags celler du har. Tommelfingerregelen er max 1C, men den gjelder slett ikke alle NiMH.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Ville ladet med det som heter "1C" av batteriets kapasitet. Det er at du lader opp et batteri på 1 time uansett kapasitet. 1C for ditt 4,8v batteri er 1.6A. Da lader du batteriet med 1.6Ah på én time, og sitter igjen med omlag 1600mAh. 1C for ditt 6-voltsbatteri blir 2.0A ladestrøm. Du setter kun ladestrøm i laderen, for spenningen reguleres selv.
      Med vennlig hilsen
      Johannes Gjessing GMFK
      || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

      Comment


      • #4
        Utlading

        Hvis jeg skal "lade ut" mine batterier, hva setter jeg minimum på for Volt-styrken. Det er NiMh-batterier med 1,2 V celler. Skal jeg da sette minimum V på 1,2 V pr celle, eller skal den settes lavere for å "tømme" batteriene helt?

        Comment


        • #5
          låner nimh tråden litt her.

          jeg kjøpte meg 2stk graupner 6V 1600mah batteri pakker hos elefun for en stund siden, det ene står i ett seilfly og funker fint.
          det andre har jeg brukt i ett nitro fly i par mnd og tok det ut i dag da jeg trengte det til ett 4m seilfly jeg holder på å og skal sette opp.

          tenkte og friske batteriet litt før jeg monterer det i mitt til nå største fly.
          kobla det til imax laderen, satte den på nimh
          utladning til auto 1amp
          lading 1amp
          dette gjør den 5 ganger.
          når alt dette er ferdig så ser jeg over igjen hvilke verdier jeg fikk.
          den får ikke ut like mye som den får inn ? pakka har aldrig vert overbelasta eller ladet med mer en 1amp

          husker ikke helt i farta hvor mye amp jeg fikk inn men 2 eller 3 av cycklene gikk det bare 900mah innpå. så fikk den runt 500ut så 950 inn.

          er det risikabelt og bruke dette batteriet i seilflyet?
          hvordan kan jeg cyckle dette for og prøve og få alt amperen til bake?
          kan laderen vise feil?
          MvH Marius Leirdal

          Comment


          • #6
            Disse batteriene har godt av cycling en gang i blant, men du får mye mer igjen for å gjøre det sakte, spesielt ved lading igjen...
            Jeg kjører ca 1/10 begge veier når jeg cycler dem, i ditt tilfelle 160 mah. Kanskje litt fortere ut, 250-300 mah utlading og 160 inn, hvis du er utålmodig...

            Sikkert mange svar på dette, men jeg har god erfaring med denne metoden
            Kenneth Davidsen

            Comment


            • #7
              Originally posted by Margarus View Post
              kan laderen vise feil?
              Ikke akkurat, men laderen lures gjerne hvis man har tynne ladekabler og kjører på en intelligent lader. Gjelder spesielt NiMH. Korte og tykke kabler er et must, ellers blir det mye rart.
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8
                Hurtiglading av nimh er generelt sett ikke anbefalt. Man får sjelden ladet batteriene fulle på denne måten. Selv om man bruker computerlader vil den tro at batteriet er fullt lenge før det virkelig er det.

                Har du ikke tid til og vente på at batteriene skal lades vil jeg absolutt anbefale A123 eller Life batterier. Disse kan lades hardt som bare det, og leverer varene.
                (..Eller, anbefaler A123/Life batterier uansett om du har tid til og vente egentlig..)

                Lars.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Krazy-K View Post
                  Disse batteriene har godt av cycling en gang i blant, men du får mye mer igjen for å gjøre det sakte, spesielt ved lading igjen...
                  Jeg kjører ca 1/10 begge veier når jeg cycler dem, i ditt tilfelle 160 mah. Kanskje litt fortere ut, 250-300 mah utlading og 160 inn, hvis du er utålmodig...

                  Sikkert mange svar på dette, men jeg har god erfaring med denne metoden

                  det gjor seg med noen cycle runder ja
                  fikk jo bare halv kapasitet inn etter det hadde ligget lenge uten bruk.
                  cyclet det 5 ganger med di amp rates som du skrev nå å plutselig fikk jeg 1800mah inn på det og nesten det samme ut
                  MvH Marius Leirdal

                  Comment

                  Working...
                  X