Announcement

Collapse
No announcement yet.

LiPo balansering hurtig lagsom

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • LiPo balansering hurtig lagsom

    Jeg må først si at jeg har prøvd å finne ut med å søke her på forumet, men har ennå ikke funnet svar på disse spørsmålene.
    Jeg har både 3 og 4 cellers batteri på 2,2Ah. Har og forstått at man ikke bør lade med mere amp enn kapasiteten på batteriet (maks 2,2 Ah i 1 time)
    Hadde god kontroll på NiCd og NiMh, men LiPo er for øyeblikket litt spooky.

    Hva med balansering og ladestrøm er det samme maks her og eller bør man gå ned og evt til hva, 1 eller 0,5 eller mindre amp?

    Er det greit å f.eks lade med 0,5A i 2x2 timer på et 2,2 Ah batteri?
    -63.
    Graupner MC
    JR
    Multiplex
    Turnigy.
    Fly, alt for mange.

  • #2
    Originally posted by per.oines View Post
    Jeg må først si at jeg har prøvd å finne ut med å søke her på forumet, men har ennå ikke funnet svar på disse spørsmålene.
    Jeg har både 3 og 4 cellers batteri på 2,2Ah. Har og forstått at man ikke bør lade med mere amp enn kapasiteten på batteriet (maks 2,2 Ah i 1 time)
    Hadde god kontroll på NiCd og NiMh, men LiPo er for øyeblikket litt spooky.

    Hva med balansering og ladestrøm er det samme maks her og eller bør man gå ned og evt til hva, 1 eller 0,5 eller mindre amp?

    Er det greit å f.eks lade med 0,5A i 2x2 timer på et 2,2 Ah batteri?
    Lipo lades med Lipo-lader. Da trenger du ikke tenke på tiden, bare ladestrømmen. Laderen vil lade så lenge det behøves basert på spenningen. Ladestrømmen settes som oftest til "1C" som er 2,2A for et 2200mAh batteri.
    En lader med ballansering vil som oftest tappe cellene med høyest spenning mens lading pågår. Om en celle når 4,2V før de andre vil den justere ned ladestrømmen og tappe cellene etter hvert som de når 4,2V, inntil alle cellene er 4,2V. Det finnes i midlertid mange varianter her, så det lønner seg å sette seg inn i virkemåten for den enkelte lader.
    Fred Larssen

    Comment


    • #3
      Originally posted by per.oines View Post
      Hva med balansering og ladestrøm er det samme maks her og eller bør man gå ned og evt til hva, 1 eller 0,5 eller mindre amp?
      Holder du deg til 1C eller m.a.o. i ditt tilfeller 2.2A så er du på den sikre siden.
      Moderne batterier kan laden med med høyere C verdi men er du usikker på hva batteriet dit greier så hold deg til deg 1C.

      Er det greit å f.eks lade med 0,5A i 2x2 timer på et 2,2 Ah batteri?
      En moderne computer lader har som regel programmer som justerer for optimal landing fra du setter i gang til batteriet er ferdiglaget.
      Da sette du bare opp batteriets Amper rating og hvor mange Celler (volt) og laderen gjør resten. Disse laderne overvåker hver celle i batteriet slik at alle cellene får lik ladning og ingen blir "overbelastet"

      Men du kan som du sier lade med mindre strøm, dette gjør ingen skade men tar bare lengre tid.
      Last edited by Quadrocopter; 25-01-10, 13:45.

      Comment


      • #4
        Takker for raske svar. Jeg bruker Turnigy Accuceell-6 lader. Forstår det slik da at den innebygde timeren er kun for sikkerhet og at den vil stoppe ladingen tidligere/automatisk når batteriet er ferdig ladet.
        -63.
        Graupner MC
        JR
        Multiplex
        Turnigy.
        Fly, alt for mange.

        Comment


        • #5
          Originally posted by per.oines View Post
          Takker for raske svar. Jeg bruker Turnigy Accuceell-6 lader. Forstår det slik da at den innebygde timeren er kun for sikkerhet og at den vil stoppe ladingen tidligere/automatisk når batteriet er ferdig ladet.
          Har samme lader og den fungerer greit.
          Koble til batteriet med hoved kabel og balanseringkabel.
          Velg LiPo BALANCE programmet, sett riktig strømstyrke og antall celler (volt) - så er det bare å lade i vei.

          Comment

          Working...
          X