Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva betyr egentlig balansering?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hva betyr egentlig balansering?

    Har såvidt begynt med lipo og undrer meg over hva som egentlig ligger i uttrykket balansering i forhold til lading?
    RolvB - uvitende
    Flisespikkeri er gøy!
    Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
    Dyrøy MFK
    ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
    http://rolv.info

  • #2
    Hei ..

    Jo det vil si at strømmen blir fordelt ( balansert ) likt ut så cellene blir like mye ladet

    Lik volt på alle celler ..
    Mvh.

    Fredrik

    Comment


    • #3
      Lader du f.eks en LiPo batteri pakke på en moderne lader så bruker du to tilkoblinger:
      - Den ene kobles til de to tykke hoved kablene som kommer fra batteriet og det er her selve ladingen skjer
      - Den andre er den som kalles balansering pluggen, denne kjennetegnes som regel med en mengde små tynne kabler (som kommer fra hver celle) og som ender opp i en liten plugg.

      Når du setter i gang selve ladningen så vil laderen begynne å lade batteriet gjennom hoved kablene (de tykke) samtidig som laderen vil ligge og overvåke hver celle i batteriet gjennom de tynne kablene.

      Hvis laderen oppdager at en (eller flere) celler begynner å få høyere eller nå maksimal spenning (som for LiPo er 4.2 volt) før de andre, så vil den prøve og lade ut denne/disse cellene slik at de andre som ikke er kommet opp på samme nivå skal få en mulighet til dette. Dermed vil cellene som har fått lite lading lades raskere enn de som har mye.
      Ja, det høres dumt ut å lade ut samtidig som du lader opp men det er faktisk slik det skjer m.a.o laderen lader ikke gjennom balanseringspluggen.

      De fleste ladere har en begrensing på hvor mye de kan lade ut av batteriet (som regel langt under hva de kan putte inn) og derfor kan man havne i en situasjon hvor laderen ikke lenger greier å lade ut nok i forhold til hva den putter inn.
      Det som skjer da er at laderen reduserer ladingen gjennom hoved kabelen slik at denne ikke overstiger hva den greier å lade ut på de cellene som har nådd maksimal verdien.
      Du vi normalt oppdage dette mot slutten av selve lade perioden hvor du vil se at ladestrømmen går ned og det tar veldig mye lenger tid å få ladet de siste prosentene før batteriet er fulladet. (dette gjelder kun hvis cellene ikke er kommet opp på samme nivå før en av cellene når den maksimalt høyest tillatte spenningen!)
      Last edited by Quadrocopter; 25-01-10, 13:49.

      Comment


      • #4
        Takk for den!

        Jeg har ikke spurt i denne tråden. Men stusset fælt på hvordan jeg skal få min Vistapower 650 til å virke. Her fant jeg en forklaring. Takk skal du ha!
        Vennlig Hilsen
        Arne Husby

        Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

        Comment

        Working...
        X