Unconfigured Ad

Collapse

Quanum 2.4Ghz voltage telemetry

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sveininge
    • Dec 2007
    • 1205

Quanum 2.4Ghz voltage telemetry

Jeg har alltid brukt timer på radioen slik at jeg har fått ned flyene mens det enda er litt "juice" på lipo batteriene.
    Men det er jo alltid rikelig med strøm når du skifter så jeg har lenge ventet på en god løsning for og kunne overvåke strømmen på batteriet i flyet mens jeg flyr.
    I høst dukket denne saken opp hos hobbycity.com
    link med bilder : http://quanum-rc.com/products_telemetry.html
    så da har du en lcd skjerm som monteres på antenna på radioen din og denne er stor nok til at du kan ta en rask titt på skjermen, mens du tar en knife edge langs stripa. _
    Du har en sender som er plugget til balanserings pluggen på batteriet i flyet/heliet.
    Og denne sender live opdateringer ned til radioen din. Og når batteriet nærmer seg smerte terskelen så går det en alarm og da har du en liten timelimit for og lande "fuglen".
    Jeg har lest det som er og lese om denne saken rundt på nettet for og finne ut om den er trygg og bruke sammen med radioer som spektrum/jr/futaba, og det skal den være. Jeg får vel mitt eksemplar i posten om ikke så altfor lenge så da blir det litt testing men regner med dette kommer til og bli standar utstyr når jeg er og flyr elektro Jeg skal bruke den sammen med en JR DSX9 radio .

Jeg bestilte den fra Hobbycity.com inkludert en mindre antenne på motakeren så kom denne på 469 kr inkludert frakt prisen aviker vel litt fra eller til når det kommer ann på hvilken "membership" du har hos hobbycity.com.

Her finner du den
    http://hobbycity.com/hobbyking/store...try_(1km_Range)

Hvis det er noen andere som har handlet seg en slik en og testet den ut så vil jeg gjerne høre noen tilbakemeldinger på de
    Last edited by sveininge; 31-01-10, 22:06.
    Min Hjemmeside..

http://sveininge.iflogg.com

Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting
  • Rossi
    • Feb 2006
    • 145

Sveininge. Jeg har en slik og gizmo faktoren er høy. Rask oppdatering og god rekkevidde. Nytteverdien er heller lav da den ikke lagrer noe og kun viser sellespenningen i realtime og en har ikke mulighet til å følge med på sjermen under flyving. Når alarmen piper er det for sent uansett. Bruk timeren.
    Alt kommer ned....

Comment

• flarssen
      • Jan 2005
      • 1842

Dumt dersom man ikke kan definere alarmspenningen selv. 3V er for lavt for Lipo og for høyt for A123. Hadde det også vært mulighet for måling av strøm, og dermed mAh, skulle jeg vurdert å kjøpe en slik. Håper ennå på at EagleTree skal komme med en rimelig RF link-løsning for bruk mellom Elogger og PowerPanel.
      Fred Larssen

Comment

• morsan
        • Apr 2003
        • 373

Er altfor glad i gadgets, og har selvsagt skaffet en slik en Foreløbig er den bare testet på en motorisert EasyGlider (og JR9303 2.4), og kan iallefall bekrefte at den fungerer som forventet hos meg!

Nytteverdien må en nesten definere selv, men jeg ser iallefall stor nytteverdi til mitt bruk. Skaffet meg denne for å ha realtime telemetri av batteriene til en termikkseiler jeg skal ha på vingene til våren. Slik jeg ser det, vil denne fjerne mye av usikkerheten når en evt flyr over lengre perioder. Om en vil ha lagret spenningskurvene, er ikke dette rette apparatet.

Er kanskje ikke tingen om en flyr raske elektromodeller, men som sagt, nytteverdien må en definere selv.

Comment

• vaffel
          • Jun 2005
          • 102

Wow, så snasen ut denne Men om man ikke kan stille alarmvolten selv, er det jo litt bortkasta spør du meg, iallefall til den prisen. Hadde jo også vært en easy ting å få til å kunne lagre data etter tidsenhet.

For et mer nyttig produkt: http://hobbycity.com/hobbyking/store...idProduct=7223

Betydelig mindre gadgetfaktor, men også derav billigere.

Den har 4 alarmtyper. Kontinuerlig blått, blinkende blått, blinkende rødt, og kontinuerlig rødt alt etter spenningen. Den piper også vekselvis mens den blinker rødt, og piper kontinuerlig når lyset er kont. rødt.

Pipinga er så høy at jeg har dempet den med teip. Jeg har også permanent montert den på heliet mitt, og loddet den fast i deanspluggen på ESCen, meget praktisk

PS: Finnes for 2S til 6S
          Stolt eier av;
          CNC Fres

Comment

• sveininge
            • Dec 2007
            • 1205

Jeg vil nå prøve den ut før jeg utaler meg om den er nyttig eller ikke. men det hender jeg kaster opp et fly og glemmer å sette på timeren og i disse tilfellene så er nok denne saken grei og ha på radioen,
            Jeg har ikke problemer med og kikke raskt ned på stikka mens jeg flyr så jeg tror ikke det kommer til og skape noe problemer for min del.
            men det er litt gagdet faktor over denne saken her. og er jeg ikke fornøyd så er det alltids finn.no
            Min Hjemmeside..

Comment

• Erik er snill
              • Aug 2008
              • 86

Jeg har forsøkt en liknende sak fra Hobbycity tidligere - den blinker og piper når spenningen blir for lav. Kostet mye mindre, hadde dårlig rekkevidde og alarmen gikk selv om det var brukbart med strøm igjen. Den er ikke lengre i bruk. Har derfor vurdert 2.4, men savner andre muligheter enn bare cellespenning.

Erik

Comment

• r1200rt
                • Feb 2010
                • 16

Har nettopp fått greia fra Hobbycity og prøvd på min SU-35. Det funka greit. Har plassert den på senderpulten "utenfor" senderen og ser LiPo nivå uten problemer.

Comment

• obelix
                  • Mar 2004
                  • 471

Har denne selv og må si den fungerer utmerket her får du opp spenniga på hver selle pluss totalvolten, koster litt men for de som liker duppedingser så er den kjekk
                  Oi en perfekt landing

Comment

• orjanp
                    • Nov 2007
                    • 726

Problemet er bare at det ikke er volten i cellene alene som sier noe om det er på tide å lande. Det er også hvor mange ampere som er tatt ut. Regelen er ikke mer enn 80%. Det betyr maks 1600MAh på et 2000MAh batteri. Det kontrollerer man når man lader batteriet.

Problemet er at gode batterier holder lengre på spenningen (volten) enn dårligere batterier gjør. Resultatet er at man overskrider 80% regelen før man er nede i 3 volt pr. celle. Det gjør en slik voltalarm ubrukelig. Den vil kunne gi en indikasjon, men man er nødt til å stoppe før voltalarmen går av.

Jeg flyr en Rave450 med 4S, 2200MAh batteri fra JackPower. Når jeg lander etter 5 og et halvt minutt, har jeg ikke vært under 3,4 v pr. celle under last, mens jeg lader ca. 1850 MAh tilbake. Noe som skulle tilsi at jeg er på grensen for hvor lenge jeg kan fly før batteriet tar skade selv om spenningen fortsatt er godt innenfor marginene.

Så den beste måten er fortsatt å time flygingen, for så å kontrollere hvor mye som lades tilbake i batteriet. Da kan man justere flytiden. Men det er selvsagt mye enklere med et helikopter enn en motorseiler.
                    Last edited by orjanp; 05-04-10, 20:08.
                    Ørjan Pettersen
                    Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

Comment

• sub_sonic
                      Moderator
                      • Mar 2005
                      • 409

Noen som har prøvd denne add-on`n?

Last edited by sub_sonic; 06-06-10, 17:22.
                      GOMFK -|:|- Geir Olav Nilsen -|:|- VFKM
                      sigpic

Comment

• sveininge
                        • Dec 2007
                        • 1205

det er ikke en addon men en ny version .
                        og den er ikke kompatibel med den gammle, noe som er litt dritt.
                        men den er jo endel bedre enn den gammle siden den viser hvor mange MAH du har brukt under fyturen, temp osv..
                        Min Hjemmeside..

Comment

Working...