Announcement

Collapse
No announcement yet.

LiFe som mottakerbatteri i kulde

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • LiFe som mottakerbatteri i kulde

    Er det noen som har erfaring med LiFe-batteri som mottakerbatteri på vinteren? Jeg har et 5000 mAh Lipo i min T-Rex 700. Det burde jo holde i bøtter og spann til en hel dag, men batteriindikatoren på 2-in-1'en lyser rødt etter 3-4 tanker. Når jeg lader det, har jeg bare brukt 1000 mAh.

    Jeg antar at spenningen blir lav pga kulda selv om jeg har masse kapasitet igjen. Jeg har stort sett bare fløyet med det heliet i -10 og kaldere.
    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

    Anything worth doing is worth overdoing!

  • #2
    Originally posted by jotto View Post
    Er det noen som har erfaring med LiFe-batteri som mottakerbatteri på vinteren? Jeg har et 5000 mAh Lipo i min T-Rex 700. Det burde jo holde i bøtter og spann til en hel dag, men batteriindikatoren på 2-in-1'en lyser rødt etter 3-4 tanker. Når jeg lader det, har jeg bare brukt 1000 mAh.

    Jeg antar at spenningen blir lav pga kulda selv om jeg har masse kapasitet igjen. Jeg har stort sett bare fløyet med det heliet i -10 og kaldere.
    LiFe er vesentlig bedre enn LiPo når det er kaldt.
    Rundt 0 så merker du ingen forskjell men kryper det ned mot -10 eller mer så er LiFe å anbefale selv sammenliknet med siste generasjon LiPo som har blitt bedre en tidligere versjoner.

    Dette er spesielt merkbart på mottaker pakker siden det ikke trekkes nok strøm til å generere "selv varming".
    Last edited by Quadrocopter; 07-02-10, 20:34.

    Comment


    • #3
      Originally posted by jotto View Post
      Er det noen som har erfaring med LiFe-batteri som mottakerbatteri på vinteren? Jeg har et 5000 mAh Lipo i min T-Rex 700. Det burde jo holde i bøtter og spann til en hel dag, men batteriindikatoren på 2-in-1'en lyser rødt etter 3-4 tanker. Når jeg lader det, har jeg bare brukt 1000 mAh.

      Jeg antar at spenningen blir lav pga kulda selv om jeg har masse kapasitet igjen. Jeg har stort sett bare fløyet med det heliet i -10 og kaldere.
      Løsningen er å vente til det blir varmere.. Ser deg på stripa rundt påsketider, jotto
      Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
      T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
      T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

      Comment


      • #4
        Originally posted by Brumm View Post
        Løsningen er å vente til det blir varmere.. Ser deg på stripa rundt påsketider, jotto
        Hah! Påska blir sikkert dritkald i år uansett!
        Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

        Anything worth doing is worth overdoing!

        Comment


        • #5
          Jeg bruker LiIon / LiFe i mitt heli og noen av mine fly, Synes det fungerer utmerket
          Mvh.

          Fredrik

          Comment


          • #6
            Originally posted by weddowickh View Post
            Jeg bruker LiIon / LiFe i mitt heli og noen av mine fly, Synes det fungerer utmerket
            Har du sammenlignet med Lipo i kulda?
            Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

            Anything worth doing is worth overdoing!

            Comment


            • #7
              Originally posted by jotto View Post
              Har du sammenlignet med Lipo i kulda?
              Nei , har ikke gjort noen tester selv , men har hørt flere si at Life / LiIon er mye bedre i kulden enn Lipo. Gikk vel med en Jet på fagernes pga Lipo for noen år siden..
              Mvh.

              Fredrik

              Comment


              • #8
                Originally posted by jotto View Post
                Har du sammenlignet med Lipo i kulda?
                Ta f.eks Enerland (PolyQuest)
                For LiPo spesifiserer de "operating ambient temperatur" til 0° til +60°C
                For A123 spesifiserer de "operating ambient temperatur" til -30° til +60°C
                Last edited by Quadrocopter; 07-02-10, 22:00.

                Comment


                • #9
                  Interessant! Da tror jeg at jeg prøver et A123/LiFe-batteri. Noen anbefalinger? Jeg ser at Hyperion har noen.
                  Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                  Anything worth doing is worth overdoing!

                  Comment


                  • #10
                    En annen ting; vil det være problemer å bruke Align 2-in-1 på denne? Vil ikke den klage på dårlig batteri med en gang siden den har 3.3V-celler?

                    Man kan vel kjøre uregulert, men jeg synes det er praktisk med batteriindikator og gløding i 2-in-1.
                    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                    Anything worth doing is worth overdoing!

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by jotto View Post
                      Interessant! Da tror jeg at jeg prøver et A123/LiFe-batteri. Noen anbefalinger? Jeg ser at Hyperion har noen.
                      Bare pass på at du får Rx-pakker med originale A123 celler - finnes noen Kina kloner som selges parallelt men disse vet du ikke spesifikasjonen på.

                      Ser ut som om Hyperion leverer originale A123

                      Comment

                      Working...
                      X