For tiden vanker jeg en del på rcgroups batteriforum for å lære mest mulig om lipoer - stort sett fordi jeg er interessert
En gjenganger der er hvordan transportere og lagre batterier, og en annen gjenganger er lipoer som har på et eller annet vis gått til helvette og tatt med seg større eller mindre verdier i flammene.
Det mest populære i USA (min oppfatning) er å bruke en ammoboks. Men så har jo noen testet ut dette og overladet et gedigent batteri (10S 5000mah) i en ammoboks med en relativt stor lufteventil. Resultatet ble oppsprengt lokk og flammeball. (Skal se om jeg finner tråden igjen).
Så da kommer spørsmålet, hvordan gjør vi naive nordmenn det? Personlig har jeg batteriene innlemmet i skum i helikofferten sammen med heliet og Tx både lagret og under transport. Går et lipo opp i røyk er det jo en fare for at resten i kofferten går med i samme slengen - så det er jo sikkert ikke helt bra!
Faren er jo hvis man har kræsjet på stripa, og så hiver alt sammen inn i bilen og kjører avgårde. Tar da batteriet fyr sliter man ganske kraftig!
En gjenganger der er hvordan transportere og lagre batterier, og en annen gjenganger er lipoer som har på et eller annet vis gått til helvette og tatt med seg større eller mindre verdier i flammene.
Det mest populære i USA (min oppfatning) er å bruke en ammoboks. Men så har jo noen testet ut dette og overladet et gedigent batteri (10S 5000mah) i en ammoboks med en relativt stor lufteventil. Resultatet ble oppsprengt lokk og flammeball. (Skal se om jeg finner tråden igjen).
Så da kommer spørsmålet, hvordan gjør vi naive nordmenn det? Personlig har jeg batteriene innlemmet i skum i helikofferten sammen med heliet og Tx både lagret og under transport. Går et lipo opp i røyk er det jo en fare for at resten i kofferten går med i samme slengen - så det er jo sikkert ikke helt bra!
Faren er jo hvis man har kræsjet på stripa, og så hiver alt sammen inn i bilen og kjører avgårde. Tar da batteriet fyr sliter man ganske kraftig!
Comment