Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan transporterer og lagrer dere lipo?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan transporterer og lagrer dere lipo?

    For tiden vanker jeg en del på rcgroups batteriforum for å lære mest mulig om lipoer - stort sett fordi jeg er interessert

    En gjenganger der er hvordan transportere og lagre batterier, og en annen gjenganger er lipoer som har på et eller annet vis gått til helvette og tatt med seg større eller mindre verdier i flammene.

    Det mest populære i USA (min oppfatning) er å bruke en ammoboks. Men så har jo noen testet ut dette og overladet et gedigent batteri (10S 5000mah) i en ammoboks med en relativt stor lufteventil. Resultatet ble oppsprengt lokk og flammeball. (Skal se om jeg finner tråden igjen).

    Så da kommer spørsmålet, hvordan gjør vi naive nordmenn det? Personlig har jeg batteriene innlemmet i skum i helikofferten sammen med heliet og Tx både lagret og under transport. Går et lipo opp i røyk er det jo en fare for at resten i kofferten går med i samme slengen - så det er jo sikkert ikke helt bra!

    Faren er jo hvis man har kræsjet på stripa, og så hiver alt sammen inn i bilen og kjører avgårde. Tar da batteriet fyr sliter man ganske kraftig!
    Stolt eier av;
    CNC Fres

  • #2
    Legger mine i lipobag,og så i en alukoffert.
    Ronny Andreassen
    Sunndal/Vinnu
    Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
    3DHs 33" EPP
    JR 9303 2,4

    Comment


    • #3
      Eneste jeg ser som mindre lurt er å lagre i type ammoboks. Skaper mer fare en sikkerhet siden du da lager trykk om ting går galt.

      LiPo pose er tingen.

      Men, jeg har selv en ryggsekk med 3 stk 2s450, 3 stk 3s2000, 3 stk 4s2000, 3 stk 4s2600, 3 stk 5s4200 og 6 stk 7s4200 liggende i bilen......

      Comment


      • #4
        Lipoene ligger godt og varmt i passasjersetet under transport.
        Og lagres i vinduskarmen på hobbyrommet.
        Funker kjempefint.
        Trond Dullerud
        Trondheim Modellflyklubb

        Comment


        • #5
          Originally posted by TrondD View Post
          Lipoene ligger godt og varmt i passasjersetet under transport.
          Og lagres i vinduskarmen på hobbyrommet.
          Funker kjempefint.
          Ja, det fungerer vel fint helt til det ikke gjør det lengre :P

          Ja, jeg bruker stort sett lipo sacken når jeg lader. Det er jo når man lader 99% av ulykkene skjer. Men det blir veldig trangt i lipobaggen om jeg hiver alle i den ene. Betyr vel kanskje bare at jeg må få meg fler.

          Nå er det jo kommet store transport/lagringssacks med innerlommer. Kjekt!
          Stolt eier av;
          CNC Fres

          Comment

          Working...
          X