Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spørsmål om milliampere, lipo og nicad el.l.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Spørsmål om milliampere, lipo og nicad el.l.

    Som batteri til mottager eller tenning trenger jeg 4,8v. La oss si at jeg har et nicad eller tilsvarende på 4,8v - 2200mah rett på mottageren. Hvordan blir kapasiteten i sammenlikning med f.eks. et lipo med 3s - 2200mah med regulator til 4,8v? Det er så lenge siden jeg klundret med ohms lov og sånne ting.
    RolvB - electrified
    Flisespikkeri er gøy!
    Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
    Dyrøy MFK
    ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
    http://rolv.info

  • #2
    Lipo-batteriet har ca 2,3 ganger så mye energi som nicad-batteriet i dette tilfellet. I virkeligheten er det ikke akkurat så enkelt, men det er tilnærmet riktig.

    11,1*2,2
    ---------=2,31
    4,8*2,2

    Comment


    • #3
      Originally posted by tahustvedt View Post
      Lipo-batteriet har ca 2,3 ganger så mye energi som nicad-batteriet i dette tilfellet. I virkeligheten er det ikke akkurat så enkelt, men det er tilnærmet riktig.

      11,1*2,2
      ---------=2,31
      4,8*2,2
      Så enkelt var altså regnestykket! Greit å vite for påkommende tilfelle. Det ser ut til at mine gamle nicad og nimh kan pensjoneres snart. Nå kan man man jo fly en hel dag på ett lipo-batteri, medmindre man bruker batteriet til motoren (Litt forsvinner vel i varme i regulatoren, det er vel det du mener med at virkeligheten ikke er så enkel.)
      RolvB - still electrified
      Flisespikkeri er gøy!
      Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
      Dyrøy MFK
      ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
      http://rolv.info

      Comment


      • #4
        Ja, det er litt tap her og der, og siden batteriene varierer spenning gjennom utladingen så er det ikke så enkelt å være nøyaktig.

        Comment

        Working...
        X