Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp til valg av mottagerbatteri.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelp til valg av mottagerbatteri.

    Hei

    Jeg har sikkert sovet i timen, og bruker enda 4,8v "standard" mottagerbatteri, har nå 4 modeller i mellomstørrelse 2-3 meter vingespenn, enkle oppsett med typisk servoer som Hitec 635 545 645 og i området der, også noen analoge HD servoer. Bruker Hitec 2,4 med optima mottagere, så kommer spørsmålene:

    Er a123 eller life batterier veien å gå? (ønsker å unngå lipo)

    Kan jeg bruke disse uten regulator med de servoene jeg har? (mottageren klarer det), hvis ikke hvilken regulator bør jeg gå for?

    Anbefaling på batteri og ladere, bruker ellers bare småmodeller innen elektro, så trenger ingen superheftig lader.

    Jeg handler både på hobbycity, tower og her hjemme.

    Alle synspunkter mottaes med takk.

  • #2
    123 batteriene på hobbycity er kjempegode
    jeg kjopte løse seller å laget en 2 sellers pakke,enkelt å få til
    du må knuse dem for at de skal dø
    derimot har jeg hatt dårlig erfaring med lifepo batteri kjøpt her på berget
    ser ut til at dem ikke tåler vibrasjoner eller kræsj i bensinfly,mine har plutselig bare sluttet å virke,og umulig å ladde opp igjen å det uten å ha vært utladet på forhånd.dette har skjedd med to batteripakker

    Comment


    • #3
      Flere som har anbefalinger eller kan svare nogenlunde kvalifisert på spørsmålene mine? dumt å innvestere på måfå.

      Comment


      • #4
        hitec 645 klarer a 123 6,6v ,hadde 2 stk på sideror

        Comment


        • #5
          Du har nok ikke sovet

          Originally posted by Viggkri2 View Post
          Hei

          Jeg har sikkert sovet i timen, og bruker enda 4,8v "standard" mottagerbatteri, har nå 4 modeller i mellomstørrelse 2-3 meter vingespenn, enkle oppsett med typisk servoer som Hitec 635 545 645 og i området der, også noen analoge HD servoer. Bruker Hitec 2,4 med optima mottagere, så kommer spørsmålene:

          Er a123 eller life batterier veien å gå? (ønsker å unngå lipo)

          Kan jeg bruke disse uten regulator med de servoene jeg har? (mottageren klarer det), hvis ikke hvilken regulator bør jeg gå for?

          Anbefaling på batteri og ladere, bruker ellers bare småmodeller innen elektro, så trenger ingen superheftig lader.

          Jeg handler både på hobbycity, tower og her hjemme.

          Alle synspunkter mottaes med takk.
          Du har nok ikke sovet..Husk at på 70 tallet og inn i 80 så brukte vi 4,8 - 500 mah batterier
          uten problemer. Det blir litt som PC i dag. Maskinenen i dag trenger mer enn før og det samme med dagens elektronikk vedrørende RC. Jeg har en haug 4,8V (ja iallfall 6-7 stk.) og bruker mest nå 6 volt..nmh batterier. Av og til 4.8 allt etter modellstørrelse.
          Jeg bruker minimalt med Lipo og Lithium p.g.a dette:

          http://www.youtube.com/results?searc...q=lipo+explode



          Bare gå på youtube og søk etter lithium exploded eller lipo exploded.

          Greit nok med liposekk, men batteriet skal jo ut derfra også og inn i modellen og det var
          da det skjedde under tilkopling av deans. Årsaken til dette var at det var feil på powerbox
          som var ny men jeg hadde drevet og grovtrimmet modellen på benken og batteriet var ladet for andre eller tredje gang uten problemer. NB: Powerbox fikk umiddelbart strøm da den hadde onboard elektronisk bryter som ble betjent fra utsiden av modellen. Denne powerbox er slik at den blir automatisk slått på når batterienhet koples til. Det er iallfall lite som skjer eller man hører om vedrørende slike saker, men en kan jo være orientert at et lipo eller lithium batteri kan oppføre seg som fyrverkeri mm. Dette er ikke noe skremsels- propaganda men eksemplene finnes i drøssevis på Youtube.
          Mvh.
          Rolv Leirro

          Comment


          • #6
            Nå må man ikke overdramatisere dette med LiPo og brannfare.
            I de fleste videoene som ligger ute på youtube er brannen provosert frem enten ved å kortslutte pakka eller ved å lade med alt for høy spenning.

            LiPo krever ladere med balansering som er beregnet for denne type batterier.

            De fleste elektro fly bruker LiPo og du må lete lenge etter LiPo batterier som har tatt fyr ved normalt bruk!
            Husk også at de fleste Mobiltelefoner også bruker LiPo og de går du med i jakkelomma.
            Litt av et syn om alle skulle gått med en LiPo-bag rundt telefonen

            Nok om LiPo.

            A123 (LiFePO4) har ingen av de "brannfarlige" karakterstikkene til LiPo, men som med alle høyenergi (moderne) batterier så skal man vise aktsomhet ved ladning (spesial lader) og bruk (du kan uten problemer trekke 60A (350W) ut av et 2000mA batteri!!!)

            Det som skiller dagens A123 fra NiMH og NiCd batterier er holdbarhet og ytelse. Videre kan disse lades meget raskt uten å ta skade.
            I dag fylles fly opp av elektronikk og sist men ikke minst digitale servoer - disse har et helt annet strømforbruk enn de gamle servoene og bruk av A123 gir bra gevinst.
            Det finnes flere tråder i dette forumet som diskuterer bruk av A123 som Rx-batterier.
            Videre kom Ben_E med en link til jet gutta i Bergen som omtaler bruk av A123 batterier.

            Men føler du deg ukomfortabel med A123 / LiPo så kan du gå for f.eks Sanyo sine eneloop batterier. Her får du et moderne NiMH batteri som har distansert seg fra svakhetene til de gamle Ni-MH/Cd batteriene.

            Apropos A123 batteriene til HobbyKing så fungerer de helt utmerket - både de som er pakket inn og de løse cellene (bare husk å kjøp dem med lepper slik at de blir enkle og lodde sammen) har vel en 25-30 av disse cellene som er montert i forskjellige kombinasjoner og de har fungert bra i 2 år nå!
            Skulle jeg kjøpt noe derifra så hadde jeg valg de ferdige pakkene.
            Last edited by Quadrocopter; 23-02-10, 09:40.

            Comment


            • #7
              Takker for svar, på noen av modellene er det kronglete å få lipo inn og ut av modellen, derfor ønsker jeg en tryggere variant, der er vel både life og a123 ok, eller? (tenker da og lade disse mens de er i modellen)

              Det som gjenstår da er om servoene mine tåler 6,6 volt? eventuellt må jeg på med en regulator?

              Comment


              • #8
                Originally posted by Viggkri2 View Post
                ....på noen av modellene er det kronglete å få lipo inn og ut av modellen, derfor ønsker jeg en tryggere variant, der er vel både life og a123 ok....
                Ja - det er det A123 batteriene i utgangspunkt er designet for - lades der de står, men HUSK å plassere dem slik at du også kommer til å får brukt balanseringspluggen når du lader dem.

                ....Det som gjenstår da er om servoene mine tåler 6,6 volt? eventuellt må jeg på med en regulator?
                For å slippe all forum synsingen så ville jeg ha sendt en email direkte til Hitec USA sin kundesupport (service@hitecrcd.com) å spurt om servoene dine tåler å kjøre direkte på 2 LiFePO4 celler.
                De pleier å gi et raskt svar tilbake og du vet at informasjonen er riktig!

                Post gjerne svaret her i tråden slik at andre kan ha nytte av det!
                Last edited by Quadrocopter; 23-02-10, 18:13.

                Comment


                • #9
                  ikke overdramatisering men info.

                  Originally posted by Quadrocopter View Post
                  Nå må man ikke overdramatisere dette med LiPo og brannfare.
                  I de fleste videoene som ligger ute på youtube er brannen provosert frem enten ved å kortslutte pakka eller ved å lade med alt for høy spenning.

                  LiPo krever ladere med balansering som er beregnet for denne type batterier.

                  De fleste elektro fly bruker LiPo og du må lete lenge etter LiPo batterier som har tatt fyr ved normalt bruk!
                  Husk også at de fleste Mobiltelefoner også bruker LiPo og de går du med i jakkelomma.
                  Litt av et syn om alle skulle gått med en LiPo-bag rundt telefonen

                  Nok om LiPo.

                  A123 (LiFePO4) har ingen av de "brannfarlige" karakterstikkene til LiPo, men som med alle høyenergi (moderne) batterier så skal man vise aktsomhet ved ladning (spesial lader) og bruk (du kan uten problemer trekke 60A (350W) ut av et 2000mA batteri!!!)

                  Det som skiller dagens A123 fra NiMH og NiCd batterier er holdbarhet og ytelse. Videre kan disse lades meget raskt uten å ta skade.
                  I dag fylles fly opp av elektronikk og sist men ikke minst digitale servoer - disse har et helt annet strømforbruk enn de gamle servoene og bruk av A123 gir bra gevinst.
                  Det finnes flere tråder i dette forumet som diskuterer bruk av A123 som Rx-batterier.
                  Videre kom Ben_E med en link til jet gutta i Bergen som omtaler bruk av A123 batterier.

                  Men føler du deg ukomfortabel med A123 / LiPo så kan du gå for f.eks Sanyo sine eneloop batterier. Her får du et moderne NiMH batteri som har distansert seg fra svakhetene til de gamle Ni-MH/Cd batteriene.

                  Apropos A123 batteriene til HobbyKing så fungerer de helt utmerket - både de som er pakket inn og de løse cellene (bare husk å kjøp dem med lepper slik at de blir enkle og lodde sammen) har vel en 25-30 av disse cellene som er montert i forskjellige kombinasjoner og de har fungert bra i 2 år nå!
                  Skulle jeg kjøpt noe derifra så hadde jeg valg de ferdige pakkene.
                  Ja enig med og ikke overdramatisere, men jeg sier at en skal være klar over dette..noe jeg
                  langt i fra tror alle er. Jeg understreker også at DETTE skjedde heller ikke under lading som innlegget ditt fokuserer mye på men i mitt tilfelle var batteriet ferdigladet og lå ca. 3-5 min før kopling til deans i modell. I dette tilfellet var det feil på enheten som batteriet skulle koples som var årsaken. Denne har jeg fått erstattet med ny. Batteripakken var ferdig fra fabrikk med kontakter og det hele. Dette tilfellet tror jeg hadde skjedd med hvilket som helst lithium eller lipo batteri.

                  I mitt tilfelle så var dette såpass dramatisk at flere ville jeg skulle legge lokk på det men som sagt en skal være klar over at det kan være dynamitt selv ved riktig bruk som i mitt tilfelle. Bruker nå bare NiMH men kommer nok til å prøve andre typer etterhvert. At de på Youtube provoserer frem eksplosjoner er jo å vise hvordan det kan gå om en i verste fall
                  ikke gjør noe feil men at det er en reell feil på utstyret.
                  Last edited by Raptor; 24-02-10, 13:29. Reason: stavefeil!
                  Mvh.
                  Rolv Leirro

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Quadrocopter View Post
                    Nå må man ikke overdramatisere dette med LiPo og brannfare.
                    I de fleste videoene som ligger ute på youtube er brannen provosert frem enten ved å kortslutte pakka eller ved å lade med alt for høy spenning.
                    Greit med fremprovosert på YouTube men rundt om så lades det med mye høyere spenning/amp enn det som en bør gjøre. Ofte for de de ikke har tid å vente.
                    Bruker tror kanskje det eneste som skjer er forringet levetid på batteriet men vet lite om hva som egentlig kan skje. Jeg ser ofte batterier hos andre som ser ut som knakkpølser med en årsak en bare kan tenke seg. Ved også riktig lading har det skjedd ulykker. I mitt tilfelle var batteriene heller ladet med litt midre enn de var tiltenkt p.g.a at de var nye inkl. ballansert på Hyperion lader og ladet et par ggr. tidliger uten problemer. En vakkel kortlutning i powerbox gjorde at det sa pang.
                    Mvh.
                    Rolv Leirro

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Quadrocopter View Post
                      Ja - det er det A123 batteriene i utgangspunkt er designet for - lades der de står, men HUSK å plassere dem slik at du også kommer til å får brukt balanseringspluggen når du lader dem.

                      For å slippe all forum synsingen så ville jeg ha sendt en email direkte til Hitec USA sin kundesupport (service@hitecrcd.com) å spurt om servoene dine tåler å kjøre direkte på 2 LiFePO4 celler.
                      De pleier å gi et raskt svar tilbake og du vet at informasjonen er riktig!

                      Post gjerne svaret her i tråden slik at andre kan ha nytte av det!

                      Fikk et hyggelig og for meg gledelig svar fra Hitec i kveld:

                      Hello Viggo,

                      Thank you for choosing Hitec products. All of our servos and receivers can handle the A123 batteries unregulated.



                      Thank you,



                      Billy Tompkins

                      Customer Service Rep.

                      Hitec RCD, LLC

                      Multiplex USA

                      Phone (85 748- 8440

                      Fax (85 859-2618

                      12115 Paine St.

                      Poway CA, 92064

                      Comment


                      • #12
                        Har akkurat samme dilemma selv... Ønsker ikke LiPo eller LiIon i modellene mine.. Mest grunnet lading og kulde egentlig.

                        Har kjøpt ei feiende flott RX LiFe pakke fra T&K her på berget (Graupner) på 1100mAh som veier rundt 80g. Kjekk sak som ikke kostet skjorta.
                        Jeg regulerer spenningen før den går inn i mottakeren da, og har brukt Jaccio (rigktig stavet??) regulatorer. Handlet nå en Emcotec sak fra Tyskland med regulator og bryter i ett. Snadder...

                        Men tilbake til batteriene... Stikk innom T&K og spør etter Graupner LiFe 1100 mottakerpakke! Tror den koster i området 300-350kr.
                        Audun Thinn
                        Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

                        Comment

                        Working...
                        X