Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hyperion LiFe spenning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hyperion LiFe spenning

    Har to nye pakker av denne typen: 6,6V 3000mAh - 20C - Hyperion LiFe Receiver Pack
    Har ingen erfaring med LiFe, så det er et par ting jeg lurer på om er riktig. Da jeg ladet de første gang var det ene batteriet veldig ubalasert og laderen brukte lang tid på å balansere det. Nå har jeg cyclet de noen ganger og balanseringen går greit nok.
    Men så fort laderen kobbler ut, detter spenningen ned på 3,34V/3,34V på det ene batteriet, og på det andre 3,45V/3,50V
    Antall mAh jeg lader ut å inn ser ut til å være noenlunde likt på begge batteriene.
    Er det bare slik LiFe oppfører seg? eller er det noe galt?
    Har vært i kontakt med Elefun og de vil sende meg et nytt når batteriene er på lager igjen, men ble usiker på om det i det hele tatt er noe galt.
    EF 60" Edge. Torque.
    EF 91" Extra. Hacker Q80-8M
    3DHS 92" Edge. Hacker Q80-8M
    CARF/Skygate Viper. Merlin 200XBL
    Multiplex FunCub XL on floats.
    Jeti DS-16

  • #2
    skal sjekke mine i morra
    Ronny Andreassen
    Sunndal/Vinnu
    Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
    3DHs 33" EPP
    JR 9303 2,4

    Comment


    • #3
      Originally posted by havard.j View Post
      Har to nye pakker av denne typen: 6,6V 3000mAh - 20C - Hyperion LiFe Receiver Pack
      Har ingen erfaring med LiFe, så det er et par ting jeg lurer på om er riktig. Da jeg ladet de første gang var det ene batteriet veldig ubalasert og laderen brukte lang tid på å balansere det. Nå har jeg cyclet de noen ganger og balanseringen går greit nok.
      Men så fort laderen kobbler ut, detter spenningen ned på 3,34V/3,34V på det ene batteriet, og på det andre 3,45V/3,50V
      Antall mAh jeg lader ut å inn ser ut til å være noenlunde likt på begge batteriene.
      Er det bare slik LiFe oppfører seg? eller er det noe galt?
      Har vært i kontakt med Elefun og de vil sende meg et nytt når batteriene er på lager igjen, men ble usiker på om det i det hele tatt er noe galt.
      Hvorfor skal LiFe batterier være bedre en andre batterier, her er det kvalitets forskjell som ellers.
      Ser at flere leverandører av LiFe batterier kaller dem A123, men spretter du pakka så inneholder de noen Kina produserte celler og ikke A123 fra Enerland.

      Selv A123 batterier varier i evnen til å ta opp / levere ladning men jeg har ikke oppdaget at de faller ned til forskjellig nivå etter at de er ferdig ladet (dette gjelder bye batterier!).
      At batteriet detter ned til en ca 3,45/celle fra ladespenningen på 3.6V er i innenfor spesifikasjonene.

      Det som er mer interessant er hvordan cellene evner å levere ladning - ta å belast dem hardt (10C eller mer) og monitorer cellespenningen - er en av cellene dårlig så vil du se at denne tappes ut mye fortere enn de andre!
      Følger de hverandre jevnt nedover er det ikke noe feil og du kan bruke dem trygt (vel å merke hvis det du får ut av pakka (mA / tidsenhet) er i.h.t. det som er stemplet på batteriet!)

      Bytter Elefun pakka så er jo det helt ok!
      Last edited by Quadrocopter; 22-02-10, 19:49.

      Comment


      • #4
        Originally posted by Quadrocopter View Post
        Det som er mer interessant er hvordan cellene evner å levere ladning - ta å belast dem hardt (10C eller mer) og monitorer cellespenningen - er en av cellene dårlig så vil du se at denne tappes ut mye fortere enn de andre!
        Følger de hverandre jevnt nedover er det ikke noe feil og du kan bruke dem trygt (vel å merke hvis det du får ut av pakka (mA / tidsenhet) er i.h.t. det som er stemplet på batteriet!)

        Bytter Elefun pakka så er jo det helt ok!
        Har verken utstyr eller kompetanse til slik testing. Elefun bytter pakka uten problem, det er bare at det tar et par uker før de er på lager igjen.
        EF 60" Edge. Torque.
        EF 91" Extra. Hacker Q80-8M
        3DHS 92" Edge. Hacker Q80-8M
        CARF/Skygate Viper. Merlin 200XBL
        Multiplex FunCub XL on floats.
        Jeti DS-16

        Comment


        • #5
          Originally posted by havard.j View Post
          Har verken utstyr eller kompetanse til slik testing. Elefun bytter pakka uten problem, det er bare at det tar et par uker før de er på lager igjen.
          Kobl pakka til en motor og kjør den på 50% throttle.
          Ta et voltmeter å mål mellom de forskjellige pinnene på balansering pluggen (normalt er koblingen følgene: Celle #1 mellom pinne 1 og 2 , celle #2 mellom pinnen 2 og 3, celle #3 mellom pinne 3 og 4 osv.)

          Ta og mål med regelmessige intervaller (f.eks 30 - 60 sek) og skriv ned resultatene. Når ESC'en kutter p.g.a. low voltage grensen så måler du restverdien pr celle en gang til (du vil se at denne er noe høyere enn de siste målingene med motoren i gang og det er normalt)
          Du kan nå sammenlike cellene og se hvordan utladningen har gått.

          Egentlig relativt enkelt og kan gjøres med enkle midler.

          Comment


          • #6
            Vet ikke om løsning på problemet er å finne her, men i JetsofBergen er disse batteriene testet utførlig!

            Sjekk her!

            Ben-Erik
            Ben-Erik Ness
            Bergen Modellflyklubb

            Go FASST or go home... ..build to fly not to crash

            www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!


            http://www.bmfk.no
            http://www.jetsofbergen.no

            Comment

            Working...
            X