Announcement

Collapse
No announcement yet.

LIPO eksplosjon tok huset! (USA)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • LIPO eksplosjon tok huset! (USA)

    Skrekk og gru, har dere lest denne! Tydelig at man ikke kan være forsiktig nok med disse små bombene:

    Lipo fire took my house - RC Groups
    Vennlig Hilsen
    Arne Husby

    Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

  • #2
    Ingen grunn til å være så dramatisk ("små bomber"). LiPo er bare farlig i hendene til farlige mennesker. Han som tente på huset brukte ikke balanserer, og vedkommende er også usikker på hvor mange c han ladet på. Dessuten forlot han batteriet under ladeprosessen. Dette har han beskrevet i flere av de tallrike trådene han har startet på nettet om hendelsen.
    Last edited by bjeff; 04-03-10, 11:01.
    Anders Eiebakke
    90078513

    Comment


    • #3
      Enig med det, er jo dust og forlate et batteri under lading. Men litt drama gjør at kanskje noen våkner og tenker seg om.
      Jeg hadde en ubehagelig opplevelse da jeg glemte å koble fra batteriet på min SE5a. Jeg våknet om natten av at flyet hadde våknet til live av seg selv, uten at senderen var slått på. Motoren slo seg av og på, og rorene gjorde fullt utslag. Nesten et "ghost plane". Nå har jeg lært å alltid koble fra batteriet.
      Vennlig Hilsen
      Arne Husby

      Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

      Comment


      • #4
        Jeg er mer redd for spøkelser enn LiPo batterier. (Helt sant!)

        Men man bør aldri lade uten å overvåke. Selv har jeg også hatt dårlig erfaring med eldre pakker, så med en gang en pakke er mye dårligere enn andre, så går de til destruering.
        Honeybee CP 2

        Comment


        • #5
          Helt enig. Lipolading må overvåkes.

          Noen som vet hvordan gassen lukter på lipo? gidder jo ikke titte på laderen når jeg lader...
          Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

          Comment


          • #6
            Originally posted by spitmk16 View Post
            Helt enig. Lipolading må overvåkes.

            Noen som vet hvordan gassen lukter på lipo? gidder jo ikke titte på laderen når jeg lader...
            Når du lukter den er det for sent
            Ta en gammel pakke som skal kastes og tøm den helt - kutt så et lite hull i den og du kjenner lukta raskt - gjør det ute!!!
            Last edited by Quadrocopter; 04-03-10, 12:34.

            Comment


            • #7
              Jeg har nettopp "puffet" en LiPo pakke.. bør jeg tømme det?
              Jeg trodde i utgangspunktet at jeg burde det, men ble noe usikker....

              Stian

              Comment


              • #8
                Syrlig smak

                Originally posted by Quadrocopter View Post
                Når du lukter den er det for sent
                Ta en gammel pakke som skal kastes og tøm den helt - kutt så et lite hull i den og du kjenner lukta raskt - gjør det ute!!!
                Gassen har en syrlig smak og sterk lukt som om en står i nærheten av fyrverkeri..
                Mvh.
                Rolv Leirro

                Comment


                • #9
                  Når jeg skal destruere lipo så lader jeg det helt opp . Tar med batteriet ut legger det på en trestubbe Dryler en spiker gjennom det. Da begynner det å ryke rimelig raskt . Fyrer så på gassen og yess home made fireworks hehe . Husk vernebriller og hansker og langt fra naboen for det stinker . Resten graver jeg ned .
                  Geir I Walderhaug

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by FORMOSAMOSER View Post
                    Når jeg skal destruere lipo så lader jeg det helt opp . Tar med batteriet ut legger det på en trestubbe Dryler en spiker gjennom det. Da begynner det å ryke rimelig raskt . Fyrer så på gassen og yess home made fireworks hehe . Husk vernebriller og hansker og langt fra naboen for det stinker . Resten graver jeg ned .
                    Så du går for det miljøvennelige alternativet?
                    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                    Steinar B Johansen
                    Lillehammer mfk

                    Comment


                    • #11
                      Jeg har kjøpt meg Lipobags til mine lipo`r, primært til bruk under lagring siden jeg da ikke har de under oppsyn som jeg har når jeg lader dem. Jeg blir da gjort narr av...
                      Christen
                      http://jetsofnorway.com/

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by FORMOSAMOSER View Post
                        Når jeg skal destruere lipo så lader jeg det helt opp . Tar med batteriet ut legger det på en trestubbe Dryler en spiker gjennom det. Da begynner det å ryke rimelig raskt . Fyrer så på gassen og yess home made fireworks hehe . Husk vernebriller og hansker og langt fra naboen for det stinker . Resten graver jeg ned .
                        Jaja.... ute av syn ute av sinn..... Hadde jo vært fint om du revurderte denne kildesorteringen?
                        Christen
                        http://jetsofnorway.com/

                        Comment


                        • #13
                          Jeg leverer pensjonerte lipoer til nærmeste elforhandler. De er pliktig å ta imot el-avfall som tilsvarer produkter som de selv selger.

                          Siden de selger li-ion og lipo-batterier til andre formål, så velger jeg å tolke det dithen at heli-batteriene mine er "tilsvarende produkter". Jeg har iallefall aldri blitt nektet å levere dem.
                          Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                          Anything worth doing is worth overdoing!

                          Comment


                          • #14
                            Leverer mine på nærmeste innsamlings sted for miljøfarlige produkter. Spurte hvor jeg skulle legge dem - i kassa for batteriavfall var svaret.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Christen View Post
                              Jeg har kjøpt meg Lipobags til mine lipo`r, primært til bruk under lagring siden jeg da ikke har de under oppsyn som jeg har når jeg lader dem. Jeg blir da gjort narr av...
                              Forsvarets ammunisjonskasser er også fine å oppbevare i. På den annen side om ett av batteriene mot formodning skulle ta fyr under lagring, går vel de andre med i brannen. På den tredje side skjer det sjelden noe under trygg og polstret lagring. Under lading derimot......... eller ved skade/knus,......
                              Flisespikkeri er gøy!
                              Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
                              Dyrøy MFK
                              ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
                              http://rolv.info

                              Comment

                              Working...
                              X