Announcement

Collapse
No announcement yet.

12V startbatteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 12V startbatteri

    Hei!
    Jeg starter opp igjen med modellfly etter 20 år ute av "gamet"
    Jeg har bestilt meg en ny fieldbox og ser at det er plass til et rimelig stort 12V batteri der. Det det er plass til er på 19 aH som veier 6,62kg. Det er mye å dra på, så jeg lurer på hvor stort batteri jeg egentlig behøver til motorer opp til 120 firetakt med en vanlig Sullivan starter?
    Futaba T8FG-S
    Noen planker og noen visper

  • #2
    Batteri til fieldboks

    Bruk Align starter med lipobatteri og glødeplugg i tillegg så slipper du mye av vekta!
    Lars Bjånes

    Alt for mye RC!

    Sig Models Extra 300 xs
    Cap 232 - Fuji 50
    Hirobo Shuttle
    Hirobo Freya
    Trex 450 V2
    +++++++++

    Comment


    • #3
      Jeg har paralellkoblet 2X 11.1V 2250Mah Lipo batterier rett på starteren. Dette fungerer utmerket. Ser ikke ut som starteren trekker allverdens med strøm, holder hele helgen uten problemer selv med vinterkalde motorer
      Attached Files

      Comment


      • #4
        Når man er inne på andre batterier enn bly så er LiFePo4 (A123) batterier meget bra.
        Raske å lade, stort strømtrekk og kan brukes på vinteren uten for-varming.

        F.eks 2 parallelle rader av 4 serie koblete batterier vi gi en nominell spenning på 13.2V og 4.6 Ah (130A kontinuerlig, 276A peak).

        Ellers kan du velge en ferdig pakke, den har litt lavere spenning men samme strømtrekk: 9,9V og 4.6 Ah

        Du Må sjekke hva som er laveste / høyeste spenning som starteren din kan håndterer før du eventuelt bestiller!


        (HK weben er utilgivelig treg i dag!!)
        Last edited by Quadrocopter; 22-03-10, 12:24.

        Comment


        • #5
          Hvis du har en sullivan starter er det oppsettet jeg har ideelt!
          Et adapter som påmoteres bak starteren slik at du kan bruke Makita batterier.
          Har et Makita 18v 3,0ah på starteren som gjør den råsterk!

          Adapteret får du kjøpt på: Home

          Du sparer vekt i fieldboksen med denna. Men det er ikke noen billig løsning....dyre batterier!
          Attached Files
          Stig-Arne Isaksen

          Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
          Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
          Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

          Comment


          • #6
            Takk for det med det blir for avansert og dyrt. Jeg har tenkt til å bruke et 12V mc blybatteri i fieldboksen med powerpanel.
            Futaba T8FG-S
            Noen planker og noen visper

            Comment


            • #7
              Originally posted by Quadrocopter View Post
              Når man er inne på andre batterier enn bly så er LiFePo4 (A123) batterier meget bra.
              Raske å lade, stort strømtrekk og kan brukes på vinteren uten for-varming.

              F.eks 2 parallelle rader av 4 serie koblete batterier vi gi en nominell spenning på 13.2V og 4.6 Ah (130A kontinuerlig, 276A peak).

              Ellers kan du velge en ferdig pakke, den har litt lavere spenning men samme strømtrekk: 9,9V og 4.6 Ah

              Du Må sjekke hva som er laveste / høyeste spenning som starteren din kan håndterer før du eventuelt bestiller!




              (HK weben er utilgivelig treg i dag!!)
              Jeg har den gamle vanlige gule Sullivanstarteren som har vært på markedet i 30 år +. Den er ikke beregnet for annet enn 12V. Uansett synes jeg kanskje 4-5 Ah er noe lite. Jeg har tenkt til å bruke et gel mc batteri fra Biltema.
              Futaba T8FG-S
              Noen planker og noen visper

              Comment


              • #8
                Blygel batterier for du tak på hos electro installations firmar

                De bytter ut batterier fra alarm og bakupp systemer fra 2Ah til 24Ah, det dem som regel har mest av er i område 7Ah-12Ah Veldig varierende tilstand på dem men siden de er gratis så er det bare å ta så mange som du kan bære.

                Når jeg har spurt etter batterier har jeg som regel fått spørsmål på hvor mange jeg vil ha
                A good friend will bail you out of jail... A true friend will be sitting by your side saying, Sorry ....We fucked up!

                Comment


                • #9
                  Originally posted by troasb View Post
                  Takk for det med det blir for avansert og dyrt. Jeg har tenkt til å bruke et 12V mc blybatteri i fieldboksen med powerpanel.
                  Det er jeg enig i. Ta cm-mål i boksen og hvis du har Biltema i nærheten, har de blybatterier i alle str. Jeg hadde med meg tommestokken og fant meg et som passet perfekt. Pass deg for de gelebatteriene, de er svindyre.
                  RolvB - electrified
                  Flisespikkeri er gøy!
                  Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
                  Dyrøy MFK
                  ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
                  http://rolv.info

                  Comment


                  • #10
                    Jeg har alltid brukt et 7,2A MC-batteri fra Biltema Om du trenger lader har de en som er veldig billig.
                    Kristoffer Rosmo
                    Vingtor RC Klubb
                    Great Planes Super Sportster 40
                    SebArt Wind S110
                    Clik 2.0

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by lowland View Post
                      Jeg har paralellkoblet 2X 11.1V 2250Mah Lipo batterier rett på starteren. Dette fungerer utmerket. Ser ikke ut som starteren trekker allverdens med strøm, holder hele helgen uten problemer selv med vinterkalde motorer
                      Hvorfor i paralell og ikke serie?

                      Jeg har en 24V 100A Sullivan starter, og hadde planlagt å ha 2-lipoer på 3S på den. Er det på denne starteren som på børsteløse at høyere spenning gir høyere turtall?
                      Honeybee CP 2

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by tailbait View Post
                        Blygel batterier for du tak på hos electro installations firmar

                        De bytter ut batterier fra alarm og bakupp systemer fra 2Ah til 24Ah, det dem som regel har mest av er i område 7Ah-12Ah Veldig varierende tilstand på dem men siden de er gratis så er det bare å ta så mange som du kan bære.

                        Når jeg har spurt etter batterier har jeg som regel fått spørsmål på hvor mange jeg vil ha
                        Takk for det, men disse batteriene gir for dårlig startstyrke (krankamp). Det må være batterier beregnet på mc som gir høy krankamp.
                        Futaba T8FG-S
                        Noen planker og noen visper

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by patternplanes View Post
                          Jeg har alltid brukt et 7,2A MC-batteri fra Biltema Om du trenger lader har de en som er veldig billig.
                          Takk for det, det var et slikt svar jeg så etter. 7-8 Ah mc batterier veier 2,5-3kg. Og hvis det holder til vinterdager med 60 totakt og 120 firetakt, så er det ypperlig.
                          Futaba T8FG-S
                          Noen planker og noen visper

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by lupus49 View Post
                            Det er jeg enig i. Ta cm-mål i boksen og hvis du har Biltema i nærheten, har de blybatterier i alle str. Jeg hadde med meg tommestokken og fant meg et som passet perfekt. Pass deg for de gelebatteriene, de er svindyre.
                            RolvB - electrified
                            Jepp, mål i boksen gir meg plass til Biltema mc batteri opp til 12V 19 Ah og 6kg! Det er vel noe drøyt og altfor tungt etter min mening.

                            De beste mc batteriene fra Biltema er av gel typen, men jeg synes ikke de er så dyre. 12V 8Ah koster kr 349.- 12V 8Ah mc ikke gel, koster kr 269.- Så jeg synes ikke forskjellen er stor
                            Futaba T8FG-S
                            Noen planker og noen visper

                            Comment


                            • #15
                              Kan anbefale 8Ah GEL MC-batteri fra Biltema. Fungert fint til flere dager i strekk uten lading på vinterstid. Starter både fly og heli, gløder, pumper etc. Men hvis du skal lade opp flere mottakerpakker, så synker spenningen fort. Men til vanlig fieldkassebruk er det helt ypperlig.
                              Med vennlig hilsen
                              Johannes Gjessing GMFK
                              || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

                              Comment

                              Working...
                              X