Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lett mottakerbatteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lett mottakerbatteri

    Jeg drev aktivt med modellfly på 70 og 80 tallet. Std mottakerbatteri da var 4,8V 500mAh. Det holdt fint til 10 turer med en Curare 60 med 8 servoer.

    Jeg har vanskelig for å forstå behovet for den kjempestore kapasiteten normale mottakerbatterier har i dag fra 1,6Ah 3Ah på normalstore modeller med normale servoer. (20-60)

    Jeg skal sette sammen en lett modell og trenger et lett batteri på 4,8V (Futabaplugg). Jeg har ikke funnet noe som veier 50g eller mindre. Finnes ikke dette lenger? Før brukte vi også 250 mAh batterier i denne vektklassen.
    Futaba T8FG-S
    Noen planker og noen visper

  • #2
    Flere og flere går i dag over til LIFE/A123 batterier, selv om de kanskje leverer litt i overkant av 6 volt til servoene (6.6v fullladet).
    Jeg har brukt både LIFE og A123 batterier både på analoge og digitale servoer på forskjellige modeller uten problemer i over 1 år.
    A123 batterier er rimelig tunge og kanskje for store for små modeller. Jeg har nå begynt å bruke Hyperion sine nye LIFE batterier. Disse er både små, lette,tåler godt kulde og er enkle å plassere.
    Har nettopp prøvd et Hyperion 1450mah batteri i min Worldstar 40 med godt resultat. Har ikke fått målt hvor mange mAh jeg bruker pr. tur, men tipper at det ikke er mye.
    Det minste hyperion LIFE batteriet på 850mAh veier kun 48,8 gram:



    Mottakerbatter LiFe
    Du må også investere i ny lader som har støtte for LIFE/A123 lading hvis du skal lade disse batteriene.
    Last edited by roglan; 23-03-10, 21:55.

    Comment


    • #3
      Hei

      Dagens servoer er mye sintere. De er raskere og sterkere.
      Det betyr at maksimal strøm trekk nå er endel høyere enn tidligere.
      Kjetil
      oops: . . ! . .

      http://www.vingmfk.com

      Comment


      • #4
        Ville kanskje ha vært litt forsiktig med å bruke LiFePo4/A123 batterier på gamle analoge servoer...

        Comment


        • #5
          Jeg begynte med denne hobbyen på slutten av 70 tallet og jeg husker det var flere som (datt) ned pga. strømtomme fly

          Men uansett her har du et batteri F.eks. http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=15854&i=39&
          Christen
          http://jetsofnorway.com/

          Comment


          • #6
            Originally posted by Christen View Post
            Jeg begynte med denne hobbyen på slutten av 70 tallet og jeg husker det var flere som (datt) ned pga. strømtomme fly

            Men uansett her har du et batteri F.eks. http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=15854&i=39&
            Se der ja, det var en liten søt pakke! Takk for det.
            De som datt ned pga strømtomme fly var stort sett slurvete folk som ikke passet på å tømme batteriene helt ut og lade opp igjen av og til. Jeg hadde aldri problemer, som sagt 10 x 10 minutters turer med 8 servorer på en Curare 60 med 500 mAh.
            Futaba T8FG-S
            Noen planker og noen visper

            Comment


            • #7
              Originally posted by kjetilmh View Post
              Hei

              Dagens servoer er mye sintere. De er raskere og sterkere.
              Det betyr at maksimal strøm trekk nå er endel høyere enn tidligere.
              Jo, kanskje, kommer vel an på hvilke servoer man bruker. Jeg har også kjørt 1/8 banebil i mange år, og da brukte vi de råeste servoene som var å få tak i og de brukte strøm, men 6V 500mAh holdt fint en finale på 45 minutter
              Futaba T8FG-S
              Noen planker og noen visper

              Comment


              • #8
                Originally posted by troasb View Post
                Se der ja, det var en liten søt pakke! Takk for det.
                De som datt ned pga strømtomme fly var stort sett slurvete folk som ikke passet på å tømme batteriene helt ut og lade opp igjen av og til. Jeg hadde aldri problemer, som sagt 10 x 10 minutters turer med 8 servorer på en Curare 60 med 500 mAh.
                Helt enig Bare som et forslag så kan det kanskje hvere en løsning med en knøttliten BEC og et lite to sellers lipo batteri også, da er jo også spenningen regulert.
                Christen
                http://jetsofnorway.com/

                Comment


                • #9
                  Originally posted by kjetilmh View Post
                  Hei

                  Dagens servoer er mye sintere. De er raskere og sterkere.
                  Det betyr at maksimal strøm trekk nå er endel høyere enn tidligere.
                  Sant sant! De fleste flyene og helikopteret mitt utpå 80-tallet hadde jr/graupner c505 servoer, standard den gang, De trengte på bevegelsen på 60 grader i underkant av ett sekund. I dag går det på en tiendedel (omtrent) Tempora mutantur - tidene forandrer seg. Et nos mutamur in illis - og vi forandrer oss i dem!
                  Litt kjekt å huske gamle dager. Og godt er det å kunne hovre et helikopter uten å måtte ligge i forkant av alle bevegelser.
                  RolvB - i forkant
                  Flisespikkeri er gøy!
                  Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
                  Dyrøy MFK
                  ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
                  http://rolv.info

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Christen View Post
                    Helt enig Bare som et forslag så kan det kanskje hvere en løsning med en knøttliten BEC og et lite to sellers lipo batteri også, da er jo også spenningen regulert.
                    Enig med deg!
                    Bruker en liten 2celler lipo på 460Mah med en gammel GWS regulator som Bec på en dlg med fire servoer. Veier 21 gram, og gir meg 5-6 timer flytid.
                    Med sintere servoer, så får jeg sikkert litt mindre, men jeg er veldig fornøyd med løsningen.
                    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                    Steinar B Johansen
                    Lillehammer mfk

                    Comment


                    • #11
                      Bare som en liten reminder så selges fremdeles Futaba S148, denne servoen ble brukt i omtrent alt husker jeg. Tror ikke den har forandret seg så mye. Men nå "duger" den så vidt i en 40 size trainer. Vi har blitt så kresne på utstyret vårt asså

                      Hadde du sakt for 20 år siden at en servo i standard kasse kan dra 30kg så hadde man vel blitt henta av de med hvite frakker
                      Christen
                      http://jetsofnorway.com/

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Christen View Post
                        Helt enig Bare som et forslag så kan det kanskje hvere en løsning med en knøttliten BEC og et lite to sellers lipo batteri også, da er jo også spenningen regulert.
                        2S lipo med bec er jo også en grei løsning. Men i kulde fungerer lipo ikke særlig bra. Flyr mye nå på vinteren, og har blitt skremt over hvor fort de taper effekt. Har derfor gått over til Life. På sommern er det jo greit med lipo da.

                        Comment


                        • #13
                          Det er jo bare å måle. Med dagens ladere har du full oversikt. Jeg ligger på mellom 100 og 150 mah pr tur med 5 digitalservoer, gummifeste og 2-meter F3A modell på en 8-minutters tur. Jeg hadde mao klart meg med 600 mah til fire turer men Murphy er ikke død: Derfor har jeg i mine modeller 1600 (2x800 Lipo) og 2000 Lipo. Begge med regulator.

                          Av alle ting du kan spare på, så er batterikapasitet noe av det minst lønnsomme. Du sparer fint lite vekt og mål i kroner er økt kapasitet svært billig. Ja du klarte deg med 500mah i en Curare. Selv gikk jeg aldri tom for batteri i motor og seilflymodeller med 600mah Nicd selv på lange økter. Men med 10x10 minutter på 500mah er det min påstand at du utgjør en fare for dine omgivelser. Du må gjerne regne på det og dimensjonere deretter men ta høyde for uforutsette ting (bruker du like lang tid på å starte hver gang? Har du glemt å skru av?) og beregn en solid feilmargin.

                          Skal du ha en søt liten pakke anbefaler jeg GP 850 AAA batteriene, selges i 2-pack på bla Clas Ohlson. Det er min minste pakke som jeg bruker som backupbatteri i en elektromodell med BEC.
                          MVH

                          Jon Gunnar Wold

                          Comment


                          • #14
                            Jeg liker styrken, presisjonen og farten en digitalservo tilbyr og kan fint leve med at de trekker endel strøm.
                            I min 2m edge er det 6 digitale servoer pluss ett tenningsanlegg som forsyner seg av ett 1600mah life batteri. Det holder bare til 3 turer hvis jeg vil ha god margin siden hver tur på 10min trekker 360-370mah. Hadde selvfølgelig vært greit med en tur eller to til pr lading, men det tar jo bare 15min og lade de opp igjen.

                            Da jeg begynte rakk 1000mah 4,8v nicd pakka i traineren med gamle sanwa servoer til utallige turer mellom hver lading, men jeg tror ikke det oppsettet hadde fungert noe videre i en 3D kjærre.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Jon Wold View Post
                              Det er jo bare å måle. Med dagens ladere har du full oversikt. Jeg ligger på mellom 100 og 150 mah pr tur med 5 digitalservoer, gummifeste og 2-meter F3A modell på en 8-minutters tur. Jeg hadde mao klart meg med 600 mah til fire turer men Murphy er ikke død: Derfor har jeg i mine modeller 1600 (2x800 Lipo) og 2000 Lipo. Begge med regulator.

                              Av alle ting du kan spare på, så er batterikapasitet noe av det minst lønnsomme. Du sparer fint lite vekt og mål i kroner er økt kapasitet svært billig. Ja du klarte deg med 500mah i en Curare. Selv gikk jeg aldri tom for batteri i motor og seilflymodeller med 600mah Nicd selv på lange økter. Men med 10x10 minutter på 500mah er det min påstand at du utgjør en fare for dine omgivelser. Du må gjerne regne på det og dimensjonere deretter men ta høyde for uforutsette ting (bruker du like lang tid på å starte hver gang? Har du glemt å skru av?) og beregn en solid feilmargin.

                              Skal du ha en søt liten pakke anbefaler jeg GP 850 AAA batteriene, selges i 2-pack på bla Clas Ohlson. Det er min minste pakke som jeg bruker som backupbatteri i en elektromodell med BEC.
                              Det var standard prosedyre den gangen: max 10 x 10 min F3A i 60 str. på 500mAh. Jeg fløy mye og sammen med mange uten problemer. Servoene jeg brukte het FP-S121 som var Futabas toppservo den gangen til slikt. Nå bruker jeg de samme servoene i en gammel 20 kjerre jeg tok ned fra loftet, og de virker fortsatt fint etter over 25 år!

                              Men det er jo klart at med de nye digitale kjappe og supersterke servoene så blir jo strømforbruket et helt annet.

                              Nå vet jeg knapt hva lipo, life, BEC og regulatorer er, så det sier meg ikke så mye. Må nok studere litt her.

                              Men på en liten 20 modell, synes jeg 60-70 gram spart på batteri er ganske mye.
                              Og, ja, jeg har ett sett med GP AAA 1000mAh batterier som jeg har tenkt til å lage en pakke av.
                              Futaba T8FG-S
                              Noen planker og noen visper

                              Comment

                              Working...
                              X