Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva slags lader bør jeg kjøpe?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Jeg skal ha en ny lader selv og går å venter på hobbyking skal få inn denne: Page not found -

    Comment


    • #17
      Originally posted by Wulong View Post
      Jeg skal ha en ny lader selv og går å venter på hobbyking skal få inn denne: Page not found -
      Den så passe heftig ut..
      Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
      T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
      T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

      Comment


      • #18
        Originally posted by troasb View Post
        Jo, det er en mulighet, men de er ikke på lager hos HK.
        Kan også kjøpes her: 404 Not Found
        Litt dyrere, men tryggere med tanke på evt. reklamasjon. De kommer sikkert til å være de første i verden som får inn den nye 3010B laderen også .
        Fred Larssen

        Comment


        • #19
          Originally posted by Quadrocopter View Post
          ja, da har du strøm for "noen" batterier!
          Jeg vurderer å anskaffe en iCharger 208B med anbefalt powersupply 15V 23A. Men er det et tilstrekkelig powersupply til LiPo 6S 3-4000mAh? Trodde jeg måtte høyere i spenning, for batteriet er jo på over 20 volt.

          Min gamle lærdom om lading er jo at man alltid må lade med høyere spenning enn det batteriet har.

          Hvordan går det å bruke et stort 12V fritidsbatteri på stripa da? Går det også?

          Hva med LiPo batteriene? Jeg har jo ikke peiling. Ser prisen varierer med 100% på 6S pakker rundt 3500mAh. Hva er forskjellene her?
          Futaba T8FG-S
          Noen planker og noen visper

          Comment


          • #20
            Det går fint an å lade 6S-batterier med 12V input. Laderen transformerer opp spenningen for deg. Selv lader jeg to 6S 5000 mAh-batterier på litt over 1 C med en hyperion Duo-lader og 13V/20A strømforsyning.

            Laderen jobber dog mere effektivt med høyere spenning. Jeg kan vel lade på 1,5C hvis jeg hadde hatt 24V inn.

            Digresjon 1: jeg kjøpte min Hyperion-lader for et par år siden og er fornøyd med den. Eneste aberet er at den var grisedyr, og jeg tror ikke jeg ville kjøpt Hyperion igjen. Såvidt jeg kan se, gir den meg ikke noe mere enn en vesentlig billigere iCharger.

            Digresjon 2: Jeg har også tre stk FMA CellPro 4-ladere som jeg lader batterier opp til 4S. Disse er genialt enkelt i bruk: man plugger bare inn batteriet på balansekabelen, og så begynner den å lade. Man trenger ikke å velge antall celler eller koble til hovedkabelen på batteriet. Jeg har ikke funnet noen andre ladere som har denne funksjonen - er den noen som vet om iCharger kan gjøre dette?
            Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

            Anything worth doing is worth overdoing!

            Comment


            • #21
              Originally posted by jotto View Post
              Det går fint an å lade 6S-batterier med 12V input. Laderen transformerer opp spenningen for deg. Selv lader jeg to 6S 5000 mAh-batterier på litt over 1 C med en hyperion Duo-lader og 13V/20A strømforsyning.

              Laderen jobber dog mere effektivt med høyere spenning. Jeg kan vel lade på 1,5C hvis jeg hadde hatt 24V inn.

              Digresjon 1: jeg kjøpte min Hyperion-lader for et par år siden og er fornøyd med den. Eneste aberet er at den var grisedyr, og jeg tror ikke jeg ville kjøpt Hyperion igjen. Såvidt jeg kan se, gir den meg ikke noe mere enn en vesentlig billigere iCharger.

              Digresjon 2: Jeg har også tre stk FMA CellPro 4-ladere som jeg lader batterier opp til 4S. Disse er genialt enkelt i bruk: man plugger bare inn batteriet på balansekabelen, og så begynner den å lade. Man trenger ikke å velge antall celler eller koble til hovedkabelen på batteriet. Jeg har ikke funnet noen andre ladere som har denne funksjonen - er den noen som vet om iCharger kan gjøre dette?
              Takk for det.
              Jeg så for meg å måtte dra med meg to store seriekoblete 12V batterier til stripa. Vel det kan jeg jo fortsatt gjøre da!
              Futaba T8FG-S
              Noen planker og noen visper

              Comment


              • #22
                Originally posted by troasb View Post
                Takk for det.
                Jeg så for meg å måtte dra med meg to store seriekoblete 12V batterier til stripa. Vel det kan jeg jo fortsatt gjøre da!
                Det kan godt hende at det er en god idé uansett... et 12V 110 Ah fritidsbatteri kan ikke lade så veldig mange store 6S-batterier før det er tømt.
                Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                Anything worth doing is worth overdoing!

                Comment


                • #23
                  Originally posted by jotto View Post
                  Det kan godt hende at det er en god idé uansett... et 12V 110 Ah fritidsbatteri kan ikke lade så veldig mange store 6S-batterier før det er tømt.
                  Nei, det er mulig, men hvis jeg kan lade et par pakker så er det ok. Ellers så kan jeg jo kjøpe et fritidsbatteri til og koble i serie. Hmmm... da går det jo bare fortere, men tømmes like raskt. Altså best å lade alt ferdig hjemme!?
                  Futaba T8FG-S
                  Noen planker og noen visper

                  Comment


                  • #24
                    Noen målte med wattmeter på inngangen og fant ut at det var lite forskjell på effektiviteten ved 12 kontra 24V inn på ICharger. Dette var en sammenligning mellom parallel- og serikobling av 12V batterier.
                    RC Groups - View Single Post - iCharger 1010B+, 106B+, 208B, 206B, 306B and 3010B

                    Enkelte ladere vil nå taket når det gjelder strøm på inngangen ved 12V. Det nytter ikke med 12V inn dersom man vil lade med 350W så lenge laderen har en begrensning på 25A. 12V*25A = 300W. Her må man altså øke inn-spenningen for å kunne oppnå max effekt for laderen.
                    Om man regner max 50% utlading av et 110Ah fritidsbatteri som sundt, har man 55Ah*12V= 660Wh tilgjengelig for lading. Med 90% effektivitet blir dette ca. 600Wh.
                    6S blir 24V. 600Wh/24V = 25Ah. Man kan altså lade 5 stk 6S5000 pakker med ett slikt fritidsbatteri.
                    Fred Larssen

                    Comment


                    • #25
                      Hvor finner man en 24V strømforsyning til en grei pris i Norge?
                      ____________________________
                      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by affa View Post
                        Hvor finner man en 24V strømforsyning til en grei pris i Norge?
                        Elfa har endel kjekt å ha ting til en grei pris
                        eks.:
                        https://www1.elfa.se/elfa3~no_no/b2b...tem=69-847-61;

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by helistupid View Post
                          Elfa har endel kjekt å ha ting til en grei pris
                          eks.:
                          https://www1.elfa.se/elfa3~no_no/b2b...tem=69-847-61;
                          90W er ikke rare greiene om man skal fore en lader.
                          Fred Larssen

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by flarssen View Post
                            90W er ikke rare greiene om man skal fore en lader.
                            Helt korrekt at det ikke er nok fres i det eksempelet jeg refererer til,
                            men det er kanskje mulig å finne noe som kan brukes i den linken jeg la inn.
                            Last edited by helistupid; 25-04-10, 11:24.

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by affa View Post
                              Hvor finner man en 24V strømforsyning til en grei pris i Norge?
                              Hei
                              Fant denne Lite dyr da.
                              Alt innen Batterier og Ladere

                              Hasse Øhlund
                              Hasse Øhlund.
                              Sbach 40% New fuselage 3W 150cc. Carf Pits S12 3w 212cc. CARF GEE BEE Moki 215cc. Ekstrem Flight Edge 50cc. ++++++

                              Comment

                              Working...
                              X