Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp med serie/parallell-kobling

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelp med serie/parallell-kobling

    Jeg har et helikopter som bruker 2st 5000ma 5s pakker i serie for å få 10s5000ma. Dette tror jeg jeg har forstått riktig.

    -Men når det gjelder ladingen er jeg litt i tvil. Det har seg nemlig slik at jeg lader disse pakkene i parallell. Jeg lader med 1C, og setter dermed laderen til 10000ma og 5s.
    Her kommer det jeg ikke helt forstår; -Etter siste flytur på 5min58sek ladet jeg på nevnte måte, og det gikk på 3463ma. - Slik jeg forstår det har det da gått 1731.5ma til hver av pakkene.
    Dette skulle jo slik jeg forstår det bety at under flygingen da pakkene var koblet i serie som en pakke 10s5000ma, ble det bare brukt 1731.5ma fra hver pakke.
    -Altså langt under halve kapasiteten.

    Kan dette virkelig stemme? Eller har jeg misforstått helt?
    Hvis det stemmer er jeg veldig fornøyd, da har jeg jo et strømgjerrig oppsett til tross for høy vekt. (dette gjelder kamerahelikopteret jeg har omtalt i en annen tråd)
    Terje

  • #2
    Originally posted by Te-raptor View Post
    Jeg har et helikopter som bruker 2st 5000ma 5s pakker i serie for å få 10s5000ma. Dette tror jeg jeg har forstått riktig.
    Når du kobler i serie øker du kun spenninga ikke strømmen, dvs 2 pakker a 5V@5Ah = 1pakke 10V@5Ah

    Paralell kobler du de har du 5V@10Ah

    Serie øker spenning og paralell øker strømmen.
    =================
    Runar Holm
    www.maxmekker.com
    =================

    Comment


    • #3
      Originally posted by Te-raptor View Post
      Jeg har et helikopter som bruker 2st 5000ma 5s pakker i serie for å få 10s5000ma. Dette tror jeg jeg har forstått riktig.

      -Men når det gjelder ladingen er jeg litt i tvil. Det har seg nemlig slik at jeg lader disse pakkene i parallell. Jeg lader med 1C, og setter dermed laderen til 10000ma og 5s.
      Her kommer det jeg ikke helt forstår; -Etter siste flytur på 5min58sek ladet jeg på nevnte måte, og det gikk på 3463ma. - Slik jeg forstår det har det da gått 1731.5ma til hver av pakkene.
      Dette skulle jo slik jeg forstår det bety at under flygingen da pakkene var koblet i serie som en pakke 10s5000ma, ble det bare brukt 1731.5ma fra hver pakke.
      -Altså langt under halve kapasiteten.

      Kan dette virkelig stemme? Eller har jeg misforstått helt?
      Hvis det stemmer er jeg veldig fornøyd, da har jeg jo et strømgjerrig oppsett til tross for høy vekt. (dette gjelder kamerahelikopteret jeg har omtalt i en annen tråd)
      Ja det høres riktig ut det.
      Kjetil
      oops: . . ! . .

      http://www.vingmfk.com

      Comment


      • #4
        Takk for svar.
        For å få det helt klart har jeg nå satt de til lading hver for seg, så får jeg se hvor mye som går på.
        Terje

        Comment


        • #5
          Det stemte gitt. Etter 6min30sek flyging gikk det på 2031ma på det ene og 2026 på det andre.
          Terje

          Comment


          • #6
            Høres veldig riktig ut den tankegangen din. Og da har du rimelig bra flytid! Nærmere 12 minutter om du vil. Ikkeno er bedre enn det.
            Men flyr du med dårlig aksling?
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Originally posted by joo View Post
              Høres veldig riktig ut den tankegangen din. Og da har du rimelig bra flytid! Nærmere 12 minutter om du vil. Ikkeno er bedre enn det.
              Men flyr du med dårlig aksling?
              Er veldig fornøyd med strømtrekket i dette oppsettet, ja. Men har jo ikke prøvd noe annet så jeg vet ikke hva som er vanlig på så store/tunge elektrohelier.

              Aksling og rotorhodet er nytt. Byttet forrige uke tror jeg det var... Nå er er det så rett og fint atte
              Terje

              Comment

              Working...
              X