Announcement

Collapse
No announcement yet.

kontakt på 100 amp +, finnes det?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • kontakt på 100 amp +, finnes det?

    Tenkte på en kontakt der man har plastbeskyttelse(ala dean, jsp osv). Skal brukes til batterikontakt, og da vil jeg ikke ha åpne kontakter
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

  • #2
    Ja, med du kan glemme "ferdig" kontakter! - noe jeg hadde gjort i alle tilfeller.

    For dette strømtrekket er det kun bullet som gjelder og da med 5,5mm eller mer i diameter!
    Sjekk denne linken for hvilke kontakter du kan bruke!

    Hvis du er redd for å ha "åpne" kontakter så sjekk linken min hvordan du v.h.a. krympestrømpe lager en suveren beskyttelse.
    Last edited by Quadrocopter; 01-05-10, 17:33.

    Comment


    • #3
      Hva kan Deans realistisk klare? Jeg flyr flere kombinasjoner med 90-110A max strømtrekk og har aldri hatt problemer av noen art.
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #4
        Originally posted by affa View Post
        Hva kan Deans realistisk klare? Jeg flyr flere kombinasjoner med 90-110A max strømtrekk og har aldri hatt problemer av noen art.
        Hadde aldri brukt Deans over 60-80A og 90-110A er good luck framfor sikkerhet.
        Selv originale deans har noen store svakheter i motsetting til bullet når det kommer til store strømtrekk:
        1. Hvor mye strøm som kan gå igjennom er bestemt av hvor hardt kontaktflatene klemmes mot hverandre. Siden Deans bruker en plast innkapsling som verken er holder formen når den blir varm og slites relativt raskt vil man ved ytre påvirkninger/slitasje øke motstanden mellom kontaktflatene. Dette medfører igjen til at varmen øker og plasten gir mer etter som igjen øker motstanden og varme utviklingen - man havner i en ond sirkel som ikke lar seg reversere og som regel ender opp i brudd og havari.
          Faktisk så var de siste Deans kopiene fra HK mye bedre når det kom til hvor mye varme plasten tålte.
        2. Kontaktene for begge lederne henger sammen i en plugg, noe som medfører at du aldri vil føle om et av kontakt paret er løsere (dårligere kontakt) enn det andre når du setter pluggen sammen. Dette er en viktig indikasjon som kan gi deg et tidlig varsel på at noe er feil.
        3. Terminalene for lodding av kabler egner seg ikke til de kabeltykkelsene som kreves for 100A eller mer!
        4. Lodding av kabler til plugg kan meget enkelt svekke kvaliteten på kontakt flaten - ref varme og plast i punkt 1


        trekker du 110A igjennom en helt splitter ny 100% mekanisk OK Dreans så vil effekt tape i pluggen være rundt 4 watt, ved en liten defekt vil denne effekten for tredobles og da utvikler pluggen like mye varme som en liten loddebolt og da spørs det hvor lenge plasten holder før den svekkes fullstendig!!

        Dette er ikke teori - har sett mange originale Deans som er svartsvidd etter en tur med langt lavere strømtrekk en det du henviser til.
        Last edited by Quadrocopter; 01-05-10, 20:09.

        Comment


        • #5
          Jupp, fant fort ut at deans ikke holder på større el fly når jeg testet et system for en 2.4m yak. Motoren stoppet plutselig (ved tester på bakken heldigvis). Viste seg at deans pluggen var blitt så varm at loddepunktene hadde smeltet av... :O Skiftet til 6mm bullets og hadde ingen tegn til varmgang i kontaktene.

          Comment


          • #6
            Ta en titt på EC5.
            Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

            Anything worth doing is worth overdoing!

            Comment


            • #7
              Når jeg bruker 6 mm bullet så liker jeg å lodde de polarisert. Da lager jeg en strømpe som jeg setter over den eksponerte kontakten når batteriet ikke er i bruk ved å varme en bit krympestrømpe over og klemme enden flat. Lett å ta av og sette på ved behov.

              Comment


              • #8
                Jeg bruker APP SB50 på mine 7s pakker i 1.7 meter modeller og opp. Disse krympes på med hydraulisk krymper, men kan og bruke mekanisk krymper som er en del billigere.

                De er ratet 50A i det virkelige liv, men som alle vet er RC langt fra det virkelige liv.

                Fordelene med denne er for meg mange. Knotaktpunktet som tar gnisten er ikke det endelige kontaktpunktet, så de forringes ikke over tid. De krympes på. De kan monteres i modellen slik at ting ikke slenger rundt.

                Anderson Power Products SB50 SB Series 50 Amp Connector Kit
                Hydraulic Crimping Tool for Large SB and Powerpole Contacts
                Attached Files

                Comment

                Working...
                X