Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvor mange sykluser tåler egentlig en Lipo?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvor mange sykluser tåler egentlig en Lipo?

    Bruker en 460mah2c lipo som mottager batteri i en dlg. Lader den på 1c, og utladningen er selvsagt silkemyk, all den tid den slipper å drive motorer og lignende. Den har sikkert blitt ladet 3-400 ganger, men sjeldent blitt ladet ut mer en 50%.. Hvor lenge kan jeg fortsette å bruke pakka, og er det noen indikasjoner jeg bør følge med på før jeg bytter den ut?
    Selvfølgelig bortsett fra deformering, vond lukt og blå røyk.
    De kjenner jeg til.
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

    Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

  • #2
    Svært usikker.
    Men jeg ville gitt den en utlading på computerladeren en gang i blant med en utladestrøm som er rundt det du sannsynligvis bruker i peak (sjekk servospecs). Hvis den fremdeles leverer juicen hadde jeg følt meg ganske trygg. Det som skjer når de begynner å bli eldet er først at C-ratingen blir lavere, kapasiteten beholder dem gjerne likevel.
    Husker da ETA-prosjektet (fullsize) beskrev de hadde tatt ut 1770 cycler av cellene, og de funka fremdeles. Men det var også LiIon og de brukte 8 timer ladetid. Men jeg har en merkelig følelse av at første generasjon var mer robust enn vi tror, så lenge dem ble behandlet med silkehansker.
    (Har noen fra 2004, kanskje dem skulle få en "test" for å se hvor langt C-ratingen har droppet)
    Last edited by joo; 09-07-10, 04:20.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Det er ikke bare antallet oppladinger som er avgjørende, men også oppbevaringen. Flyr du f.eks. hver helg, så det det stor forskjell på å lade pakken like før du skal fly, kontra å lade den etter siste tur klar for neste helg. Den andre varianten reduserer levetiden mye, særlig i kombinasjon med høy temperatur. Som nevnt over er det evnen til å opprettholde spenningen under last som reduseres.
      Fred Larssen

      Comment


      • #4
        Originally posted by bad scientist View Post
        Bruker en 460mah2c lipo som mottager batteri i en dlg. Lader den på 1c, og utladningen er selvsagt silkemyk, all den tid den slipper å drive motorer og lignende. Den har sikkert blitt ladet 3-400 ganger, men sjeldent blitt ladet ut mer en 50%.. Hvor lenge kan jeg fortsette å bruke pakka, og er det noen indikasjoner jeg bør følge med på før jeg bytter den ut?
        Selvfølgelig bortsett fra deformering, vond lukt og blå røyk.
        De kjenner jeg til.
        I og med at det er såpass billig batteri, så hadde jeg byttet det når jeg følte meg utrygg på batteriet. Du spør litt "hvor lang er en vei?" spørsmål.

        Men 300-400 sykler er ikke noe problem, viss du har ladet det med gjevne mellomrom og lav utlading. Jeg hadde brukt det noen måneder til, men litt avhenger av prisen på doningen den sitter i. Tull å spare 100 kr, viss den sitter i en modell til 10 000 kr.
        Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

        Comment


        • #5
          Som nevnt tidligere så er levetiden avhengighet av hvordan du behandler pakka (bruk/lagring)
          Jeg har pakker som er 3 år gamle med utallige utladninger som stadig holder koken (Tar å setter dem i testbenken å sammenligner utladningskurven med den som ble tatt når pakka var ny) men jeg har også pakker som er "voldtatt" og endt opp i søppelbøtta etter noen få runder.

          Det er sjeldent en brå overgang mellom et godt og et dårlig batteri - degraderingen skjer over lang tid og er ofte vanskelig å oppdage siden du har "glemt" hvor bra batteriet var når det var nytt. Har du derimot ett nytt batteri og sammenlikne med så vil du oppdage at flytiden blir noe mindre med tiden eller m.a.o. tiden utladnings kurven holder seg i det nominelle området (rundt 3,7V/celle) reduseres.

          Det er også helt klart at kjemien i batteriene er blitt bedre nå i forhold til hva den var noen (LiPo)generasjoner tidligere, men jeg har p.d.d. ikke nok test underlag til å si hvor mye bedre.
          Last edited by Quadrocopter; 09-07-10, 08:02. Reason: det vanlige

          Comment

          Working...
          X