Unconfigured Ad

Collapse

Vanvittig utvikling....

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Raptor
    • Sep 2003
    • 837

Vanvittig utvikling....

Ville bare fortelle at på 80 tallet brukte vi 500mah nicad mottakerbatteri og 700mah nicad senderbatteri.. Det funket utmerket det også. Vel og merke noe mindre turer og 24 timer eller natta over for å lade heligheta. En hadde en eller max. 2 modeller den gang. En måtte underskrive hver gang en skulle ha ei blikkanne med fuel/metanol. En måtte ha lisens fra Teledirektoratet for å bruke radio. Det var tider det. Husk at det jobber folk 24 timer i døgnet hele året for at vi skal får den utviklingen i hobbyen vår. Om noen år kan en vel fly hele uka uten å lade eller?
    Mvh.
    Rolv Leirro
  • Sniper
    • Nov 2005
    • 1386

Har inntrykk av at flere fløy før - at det var mere samling og sosialt på stripa. Til tross for dagens ARF`er og nettfora. Men kan hende det bare er naturlige "ups and downs".. Både i Bamble og i Skien er det klubber på ca 70 medlemmer hver seg. Allikevel tror jeg ikke det er stort fler enn max 10 stk som man kan si flyr regelmessig (lørdag på stripa og knallvær, men allikevel står man der alene helg etter helg - på tide å bytte deodorant??).. Men det vet du mer enn meg om Rolv - du har vært med i gamet en del lengre.
    Geir

3D plane - 1D brain

Comment

• Raptor
      • Sep 2003
      • 837

Ja Sniper...Har gått alle trinnene uten ett feilsteg? Mobil og nett/email fantes ikke. Knapt hustelefon. Vi fløy på Stokkevann, Vissestedkjenna, Bamblevann, Kilevann og noen ggr. inne på Hovsteinkjenna men der var det 20-25 minus og motorene måtte emballeres med sølvpapir fra en Freia melkesjokolade for å gå sånn ok. Om sommeren var det Vallemyrene (Porsgrunn Modellflyklubb) eller Jønnevald (Skien). Deretter Gjerpensdalen osv. osv. I helgenen - lørdag og søndag fikk vi bruke krossvindstripa på Geiteryggen der det nye adm. bygget og tårnet står i dag. Ellers var man ikke noen pingler den gang. Så snart kornet var nede så tok vi nærmeste jorde i bruk og i verste fall en sti eller veistubb som ikke var trafikkert. Norwegian Modellers og ModellHobby var de eneste butikkene som solgte RC hobby da. En og annen lokal shop rundt i landet hentet varene fra disse iportører osv. Alle bygde flyene sine selv fra scratch. Modellen hadde en glorie, du ble rost i skyene om du kom med noe pent bygget. Modellene var mere verdt da. Solgte du så fikk du litt igjen for jobben også. I dag er det meste ARF som jeg også har nevnt tidligere - en død ting. Krasjer du så kan du løpe og kjøpe en ny i butikken, like pen som den som gikk i flis i åkeren. Utfordringen er ikke så stor lenger. På enkelte områder så har ikke det blitt noe særlig dyrere. En enkel 6 kanals radio kostet før ca. 2500,- og det var mye penger den gang. Det var AM radio - deretter gikk det lag i slag. Kanskje kommer jeg med en nostalgi-greie en gang. Holder på å samle bilder og stoff til det så vi får se. Hei så lenge!
      Mvh.
      Rolv Leirro

Comment

• jotto
        • Jul 2007
        • 3060

Men en ting lurer jeg på.. hvordan fikk dere koblet laptopen til helikopteret for å stille på flybarless-parametere når USB-porter ikke var oppfunnet?!
        Last edited by Quadrocopter; 26-08-10, 16:35.
        Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

• Quadrocopter
          Moderator
          • Aug 2007
          • 6357

RS232, FSK modem og 27MHz CB radio - problemet var Laptop'en for den fantes ikke (kanskje det ble brukt en PDP-11 e.l.)

Nei - i den tiden het det "skills"

Comment

• arhennie
            • Mar 2008
            • 4316

Originally posted by Quadrocopter
            Nei - i den tiden het det "skills"
            Husker Commodore 64 men ikke skills??
            Eller var kanskje "skills" det vanligste FBL systemet den gangen??
            arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
            http://hadelandmfk.no/
            www.henniehobby.no/arne

Comment

• Raptor
              • Sep 2003
              • 837

Originally posted by jotto
              Men en ting lurer jeg på.. hvordan fikk dere koblet laptopen til helikopteret for å stille på flybarless-parametere når USB-porter ikke var oppfunnet?!
              Jo det skal jeg fortelle deg for det fantes ikke flybarless ei heller laptop.. M.a.o det var tiden før internett kom.
              Mvh.
              Rolv Leirro

Comment

• Sniper
                • Nov 2005
                • 1386

Ca nittenhundreogpilogbue
                Geir

3D plane - 1D brain

Comment

• Quadrocopter
                  Moderator
                  • Aug 2007
                  • 6357

Originally posted by arhennie
                  ....Eller var kanskje "skills" det vanligste FBL systemet den gangen??
                  Ikke helt FBL - men mere ferdigheter til dyktige piloter som greide å fly uten noen som helst elektroniske duppeditter!!

Comment

• -GAS-
                    • Jun 2007
                    • 1323

Ja mitt første heli hadde jeg ikke gyro, klarte å hovre og fly litt fram og tilbake. Da jeg skulle avansere til forward flight med sving..... ja..... etter tredje krashen ga jeg opp og la dritten i fra meg.... Noen år senere tok jeg det opp igjen og kjøpte en sånn mekanisk gyro med svinghjul å greier med en Futaba S148 på halen, funka det og

Når det gjelder fly så hadde jeg brukt opp tre trainere før jeg klarte å lande, nå selger folk trainerene sine fordi de er kjedelige å fly........

Som nevnt her så var det selvbygg som var greia før, kommer du med noe selvbygg på stripa i dag så blir det stor ståhei og ingen sjønner egentlig at det er mulig.... (satt litt på spissen)

Savner egentlig "gamledager" litt, det var gøy på en helt annen måte da.
                    Christen
                    http://jetsofnorway.com/

Comment

• jotto
                      • Jul 2007
                      • 3060

Originally posted by Raptor
                      M.a.o det var tiden før internett kom.
                      Hva - ingen internett?! Hvordan fikk dere lasta ned ny firmware til regulatoren da?!
                      Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

• Quadrocopter
                        Moderator
                        • Aug 2007
                        • 6357

Originally posted by jotto
                        Hva - ingen internett?! Hvordan fikk dere lasta ned ny firmware til regulatoren da?!
                        You must be kidding - regulator, i den tiden var det kun oljebrenner og røyklegging, elektro var ikke oppfunnet enda - kanskje det var derfor det var så vanskelig å fly - folk så jo ingen ting i røyken......

Comment

• arhennie
                          • Mar 2008
                          • 4316

Åssen var det å fly 3D med elektroheli den gangen da? Dere brukte vel bilbatterier og fikk mye batterisyre og søl under inverted øvelsene og tic-toc's og slikt? Gikk vel mest i carbon da, på grunn av syra mener jeg...
                          arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                          http://hadelandmfk.no/
                          www.henniehobby.no/arne

Comment

• ArneH
                            • Dec 2009
                            • 1562

Sist gang jeg drev med modellfly. Var fremdeles linestyring og Friflukt populært. EEO produserte modeller i Norge. Og jeg hadde en kanals Webra RC. 2,5 cc var en stor motor. Og det var mange som var ute og fløy på isen utenfor Sandvika, selv på de iskalde dagene. Nå går folk bare tur. Og jeg hadde vel blitt anmeldt til politiet, hvis jeg hadde tatt med et fly på en Søndag.
                            Har tatt opp igjen hobbyen etter noen år, og det føles som han som sov i 100 år og våknet til noe helt nytt. Og jeg er 50 år selv.
                            Last edited by ArneH; 27-08-10, 08:21.
                            Vennlig Hilsen
                            Arne Husby

Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

Comment

• ArneH
                              • Dec 2009
                              • 1562

De fantes noen ARF i gamle dager også. Hobie i USA produserte en flott glider Hawk, i glassfiber og finer. Og Graupner hadde noen delvis ferdigbyge Cirrius som var langt utenfor min lommeboks rekkevidde.
                              Dere har vel sett den kule filmen fra 1975 som ligger her: http://www.rcgroups.com/forums/showt...ighlight=hobie

Rart å tenke på at de spreke damene på filmen, er bestemødre i dag.
                              Last edited by ArneH; 27-08-10, 08:33.
                              Vennlig Hilsen
                              Arne Husby

Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

Comment

Working...