Som tidligere nevnt har jeg oppgradert kraftverket mitt til et 2000W aggregat. Det fikk kjørt seg idag for første gang. Jeg testet også en annen ting idag: lading i kaldt vær ved hjelp av varmeboks.
Temperaturen varierte mellom +2 til +8 grader, ifølge termometeret på bilen -- med andre ord egentlig for kaldt til å lade lipoer.
Jeg puttet PSU, lader og batterier oppi varmeboksen. Varmeboksen går på 230V og kan dermed drives av aggregatet. Jeg tror at PSUen i seg selv genererer mye mere varme enn boksen, men det er jo greit å ha noe som er termoisolert.

Resultatet var iallefall at jeg kunne lade uten problem på 40A og uten at laderen klaget på for lav temperatur. Jeg syntes faktisk at det ble VEL varmt oppi boksen, så jeg åpnet lokket etterhvert. Jeg har tydeligvis litt å gå på når det gjelder ute-temperaturen.


Med dette oppsettet kan jeg lade raskere enn jeg kan fly, selv på vinteren. Herlig!
Nei Brumm, jeg kjøper ikke 700N istedet!
Temperaturen varierte mellom +2 til +8 grader, ifølge termometeret på bilen -- med andre ord egentlig for kaldt til å lade lipoer.
Jeg puttet PSU, lader og batterier oppi varmeboksen. Varmeboksen går på 230V og kan dermed drives av aggregatet. Jeg tror at PSUen i seg selv genererer mye mere varme enn boksen, men det er jo greit å ha noe som er termoisolert.
Resultatet var iallefall at jeg kunne lade uten problem på 40A og uten at laderen klaget på for lav temperatur. Jeg syntes faktisk at det ble VEL varmt oppi boksen, så jeg åpnet lokket etterhvert. Jeg har tydeligvis litt å gå på når det gjelder ute-temperaturen.
Med dette oppsettet kan jeg lade raskere enn jeg kan fly, selv på vinteren. Herlig!
Nei Brumm, jeg kjøper ikke 700N istedet!
Comment