Unconfigured Ad

Collapse

Lading på stripa vinterstid

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jotto
    • Jul 2007
    • 3060

Lading på stripa vinterstid

Som tidligere nevnt har jeg oppgradert kraftverket mitt til et 2000W aggregat. Det fikk kjørt seg idag for første gang. Jeg testet også en annen ting idag: lading i kaldt vær ved hjelp av varmeboks.

Temperaturen varierte mellom +2 til +8 grader, ifølge termometeret på bilen -- med andre ord egentlig for kaldt til å lade lipoer.

Jeg puttet PSU, lader og batterier oppi varmeboksen. Varmeboksen går på 230V og kan dermed drives av aggregatet. Jeg tror at PSUen i seg selv genererer mye mere varme enn boksen, men det er jo greit å ha noe som er termoisolert.

Click image for larger version

Name:	IMG_0700.jpg
Views:	1
Size:	42.3 KB
ID:	627915

Resultatet var iallefall at jeg kunne lade uten problem på 40A og uten at laderen klaget på for lav temperatur. Jeg syntes faktisk at det ble VEL varmt oppi boksen, så jeg åpnet lokket etterhvert. Jeg har tydeligvis litt å gå på når det gjelder ute-temperaturen.

Name:	IMG_0701.jpg
Size:	45.3 KB
ID:	627916

Name:	IMG_0703.JPG
Size:	138.8 KB
ID:	627917

Med dette oppsettet kan jeg lade raskere enn jeg kan fly, selv på vinteren. Herlig!

Nei Brumm, jeg kjøper ikke 700N istedet!
    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!
  • Balsahøvel
    • Feb 2009
    • 189

Originally posted by jotto
    Temperaturen varierte mellom +2 til +8 grader, ifølge termometeret på bilen -- med andre ord egentlig for kaldt til å lade lipoer.
    Hva kan skje hvis man lader Lipo i + 2 grader? Har ladet Hyperion G3 - pakker i dag igjen i 0 til +2 grader uten at det har vært noen problemer. I - charger klager heller ikke.

Henning

Comment

• jotto
      • Jul 2007
      • 3060

Ifølge de som hevder å ha peiling, reduseres levetiden dramatisk hvis man lader helt opp ved lav temperatur. FMA-ladere har temperatursensor for å forhindre det (men den kan overstyres). Ikke alle har det. Jeg antar at det er mere enn forum-hysteri siden laderprodusenten har valgt å legge inn denne sperren per default.

Comment

• Balsahøvel
        • Feb 2009
        • 189

Takk for svar jotto!

Det er sikkert ikke optimalt sånn jeg lader pakkene mine i kulde eller å lade dem opp igjen noen minutter etter jeg har landet mens pakkene fremdeles holder god temperatur.

Jeg har 5 sett med Hyperion G3 som har 88 ladinger hver. En av pakkene merker jeg er litt svakere nå enn de andre fire. Ellers er noe av ”punchen” borte sammenliknet med da de var nye. De holder sikkert til snøen kommer. Da er F3A – sesongen slutt for meg uansett. Det blir nok nye pakker til våren og samme laderutiner.

Comment

• Quadrocopter
          Moderator
          • Aug 2007
          • 6357

Originally posted by Balsahøvel
          Hva kan skje hvis man lader Lipo i + 2 grader? Har ladet Hyperion G3 - pakker i dag igjen i 0 til +2 grader uten at det har vært noen problemer. I - charger klager heller ikke.
          Hvis du hadde lest databladet som følger med hyperion batteriene så står det følgende

Temperature - For best performance and cycle life, your Hyperion G3 battery packs should have a resting temperature no lower than 10 °C (50 °F) at the beginning of a Flight, or beginning of Charging. Keep the batteries inside your vehicle or a warmer of some kind on very cold days, to insure best performance and life (this is true for any LiPo, not just G3). If you have any concerns about the temperature on cold days and you have Hyperion NET or DUO charger, you can use the TCS function set to 90% to help insure that the batteries do not suffer over-voltage condition due to the temperature.
          Dette er ikke noe forum hype men real facts og definitivt noe du bør ta høyde for siden du flyr F3A og er maksimalt avhengig av best ytelse på batteriene til en hver tid!!!
          Last edited by Quadrocopter; 06-11-10, 20:06.

Comment

• Balsahøvel
            • Feb 2009
            • 189

Notert.

Pakkene hadde sikkert holdt lenger ved mer ”riktig” behandling. For meg er det godt nok at de holder en sesong. De holder nok ikke to sesonger selv om de skulle vært behandlet etter boka.
            Skal i det minste prøve å holde meg innenfor 80 % reglen til neste sesong. Det har ikke alltid vært tilfelle. Spesielt ikke den første måneden da jeg ikke hadde helt kontroll på gassbruken. Skulle de ”dø” dagen etter først snøfall er det helt greit. Kort oppsummert: de har tålt mitt bruk/missbruk.

Henning

Comment

• jotto
              • Jul 2007
              • 3060

Originally posted by Balsahøvel
              Notert.

Pakkene hadde sikkert holdt lenger ved mer ”riktig” behandling. For meg er det godt nok at de holder en sesong. De holder nok ikke to sesonger selv om de skulle vært behandlet etter boka.
              Skal i det minste prøve å holde meg innenfor 80 % reglen til neste sesong. Det har ikke alltid vært tilfelle. Spesielt ikke den første måneden da jeg ikke hadde helt kontroll på gassbruken. Skulle de ”dø” dagen etter først snøfall er det helt greit. Kort oppsummert: de har tålt mitt bruk/missbruk.
              Det er min filosofi også. Jeg følger regler som er "opplest og vedtatt" når det gjelder levetid og sikkerhet (80%-regelen og temperatur, for eksempel), men jeg gidder ikke å bruke mye tid og energi på å få pakkene til å leve lengst mulig. Lipoer er forbruksvare, spesielt til de prisene man får ved å kjøpe dem fra Hobbycity.

Pakkene mine lever typisk i et år, og det synes jeg er greit. Pakkene som jeg kjøper til neste år er uansett bedre de jeg kjøper i år

Comment

• troasb
                • Dec 2008
                • 591

Jeg har skaffet meg en T-Rex nitro combo pakke med bl.a en Lipo 2s 1900mAh. Denne holder jo ikke så lenge siden jo også brukes til glødingen. Selv med ekstrapakke vil det være behov for lading på stripa. Går det bra å lade den i bilen da selv om temperaturen er lavere en 10. Uansett vil jo disse pakkene bli mye kaldere når de står i helien på stripa.
                Futaba T8FG-S
                Noen planker og noen visper

Comment

• jotto
                  • Jul 2007
                  • 3060

Lipoer tar ikke skade av å brukes i kulda. De yter bare dårligere. De tar derimot skade av å lades helt opp i kulda.

Batterier av den størrelsen koster jo "ingenting". Hvorfor ikke bare kjøpe et lass av dem og ha med på stripa så du slipper å lade?

Comment

• troasb
                    • Dec 2008
                    • 591

Takk for det. Jo du har et poeng der med å kjøpe flere og ta med fulladet.

Originally posted by jotto
                    Lipoer tar ikke skade av å brukes i kulda. De yter bare dårligere. De tar derimot skade av å lades helt opp i kulda.

Batterier av den størrelsen koster jo "ingenting". Hvorfor ikke bare kjøpe et lass av dem og ha med på stripa så du slipper å lade?
                    Futaba T8FG-S
                    Noen planker og noen visper

Comment

• Lars N
                      Moderator
                      • Apr 2002
                      • 2891

hmmm glad i Nitro maskinen min jeg og gpde cadnium batterier til mottakeren...
                      Lars Norberg

Comment

Working...