Unconfigured Ad

Collapse

Balanserer på storage?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lupus49
    • May 2008
    • 647

Balanserer på storage?

Jeg har en iCharger iC6. Når jeg kjører storagefunksjonen på Lipo, er det da nødvendig å koble til balanserpluggen? Bruksanvisninga sier at den skal brukes kun ved charge av Lipo.
    Flisespikkeri er gøy!
    Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
    Dyrøy MFK
    ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
    http://rolv.info
  • orjanp
    • Nov 2007
    • 726

Ved bruk av storagefunksjonen, så lader du enten opp til en satt verdi, eller tapper ned til samme verdi. I begge tilfellene vil det nok være en fordel at cellene er balanserte. Så, ja bruk den.
    Ørjan Pettersen
    Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

Comment

• lupus49
      • May 2008
      • 647

Takk for det. Tenkte det var slik, ja. Men det tok sin tid, godt og vel en fotballkamp, 98 minutter! Hadde på max av utlading på 3s 2200mah.
      Flisespikkeri er gøy!
      Dyrøy MFK

Comment

• Quadrocopter
        Moderator
        • Aug 2007
        • 6357

Originally posted by lupus49
        Takk for det. Tenkte det var slik, ja. Men det tok sin tid, godt og vel en fotballkamp, 98 minutter! Hadde på max av utlading på 3s 2200mah.
        Alle LiPo ladere som er av en minimums kvalitet skal ha balansering på ut og opp lading, grunnen til dette er at det er den individuelle cellespenningen som skal være riktig - ikke total spenningen på hele batteriet!

Et tips:
        Hvis du ikke har små batterier ( lav mA) så vil alltid en lading går raskere enn utlading - det kan derfor lønne seg å lade ut batteriet ved å koble det til et fly for så å starte motoren og la den gå til batteriet er "tomt" (80% regelen - d.v.s. at du har en 20% igjen)
        Setter du så batteriet inn i laderen og starter opp "Storage" funksjonen så er du raskt oppe på de ca 3.8V/cell som du skal ha under lagring.

Vesentlig raskere enn 98 minutter

Comment

• lacappuchino
          • Oct 2007
          • 1342

Når modellen er innflydd og timeren på radioen er justert i henhold til utladningen på batteriet, så pleier jeg å storage-lade etter en dag i felten.

Skulle det bli lenge til neste gang, så trives batteriene veldig godt på den spenningen jeg ladet de opp til.
          Når jeg en dag finner ut at jeg skal fly igjen, så går det uansett veldig raskt å lade de opp fra storage-nivå.
          Honeybee CP 2

Comment

• lupus49
            • May 2008
            • 647

Den er grei, men jeg hadde 8 batterier med topplading for en fin dag på stripa, men så var det en servo som hadde mistet kontakten og så ble det bare tull. De måtte lades ned, men jeg skjønner at det er bedre å kjøre dem litt ned og så kjøre storage opp igjen.
            Flisespikkeri er gøy!
            Dyrøy MFK

Comment

Working...