Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
jeg har en rekke 3 cell lipp, alle på 20 c. Inntil nå stiller jeg inn antall celler og ma på laderen, og da går ladingen på ca 1 time.
Går det an og lade disse batteriene dobbelt så fort? og hva må jeg stille laderen på da?
på forhånd takk.
okeei. takk. jeg trodde laderen da ville "tro" den skulle lade opp til 4 amp. og dermed at hele sulamitten gå i lufta.Men det er kanskje voltèn den leser av......
uansett takk for hjelpen
når det er sagt.burde jeg bruke balance proragremmet eller vil laderen også balansere vist jeg bruker charge prog?
Last edited by arvid; 08-12-10, 10:31.
Reason: mer spsm
jeg har en rekke 3 cell lipp, alle på 20 c. Inntil nå stiller jeg inn antall celler og ma på laderen, og da går ladingen på ca 1 time.
Går det an og lade disse batteriene dobbelt så fort? og hva må jeg stille laderen på da?
på forhånd takk.
Nei eller tja - nei hvis batteriene kun er spesifisert til 1C ladning (1x det batteriet kan levere), tja p.g.a. at tidligere når 1C var vanlig så var de beste batteriene fra de store produsentene kapable til å motta mer enn 1C.
Men dette er ikke en regel så har du noen batterier du ikke kan finne lade strøm spesifikasjonene så lader du med 1C
Ja hvis du har moderne LiPo som er spesifisert for høyere lade strøm, disse greier som regel opp til 4-5C som tilsier at du kan lade på ca. 1/4 av tiden - hvis laderen greier dette.
Det 3'de alternativet (hvis ikke batteriene tåler mer enn 1C) er å parallell lade - d.v.s. at du kobler batteriene i parallell og lader dem med 1C dette går ikke fortere men siden du lader flere batterier samtidig så blir den totale ladetiden lavere, parallell lading vil også kreve mer av laderen din så den må være kapable til å levere den strømmen som trengs.
Det finne flere tråder som omtaler dette emne her på forumet.
I alle tilfeller vil batterier som har store avvik i spenningen på de interne cellene kreve (mye) lenger lade tid da de siste 10-20% lades med lav strømstyrke!
Nei eller tja - nei hvis batteriene kun er spesifisert til 1C ladning (1x det batteriet kan levere), tja p.g.a. at tidligere når 1C var vanlig så var de beste batteriene fra de store produsentene kapable til å motta mer enn 1C.
Men dette er ikke en regel så har du noen batterier du ikke kan finne lade strøm spesifikasjonene så lader du med 1C
Ja hvis du har moderne LiPo som er spesifisert for høyere lade strøm, disse greier som regel opp til 4-5C som tilsier at du kan lade på ca. 1/4 av tiden - hvis laderen greier dette.
Det 3'de alternativet (hvis ikke batteriene tåler mer enn 1C) er å parallell lade - d.v.s. at du kobler batteriene i parallell og lader dem med 1C dette går ikke fortere men siden du lader flere batterier samtidig så blir den totale ladetiden lavere, parallell lading vil også kreve mer av laderen din så den må være kapable til å levere den strømmen som trengs.
Det finne flere tråder som omtaler dette emne her på forumet.
I alle tilfeller vil batterier som har store avvik i spenningen på de interne cellene kreve (mye) lenger lade tid da de siste 10-20% lades med lav strømstyrke!
skal du lade 2stk 2000mah batterier pararellt så sette laderen på 4000mah, blir på en måte liksom 2c. å ladetiden blir i teorien halvert om du skal lade 2stk batterier
trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
homemade quad med diverse elektronikk.
noen depronkjerrer.
futaba10c 2.4ghz.
radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart
Et eks: Flight Tech EON X-Lite batteri på 350 mAh 3s 11.1v
25c 8,75Amp uttak på vannlig flygning og 40c 14Amp max uttak i korte perioder.
de anbefaller en lading på 1C dvs at du stiller inn på 3 celler og 350 mha.
De sier også at du kan lade med 3c til 5c om man bruker en balanserer som vil stoppe ladingen når en celle når max volt.
3c = 1050mAh på din lader
Jeg lader med max 2c og ville satt min lader på 700mAh til mitt 350mAh time batteri.
Laderen vil alltid førsøke å levere det du ber den om så sant den ikke føler at noe er galt
Ved balansering tror ikke jeg du får ønsket effekt ved 2C lading. Begrensningen ved balansering er hvor mye balansereren greier å slippe ut fra den cellen som har kommet lengst i prossesen. Nå har jeg en eldre lader og balanserer som jeg bruker opptil 1C lading.
Jeg blanserer en gang i blant på 1/4 C, ca 100mAh timer på et 350mAh batt. for at de skal bli så like som mulig. Det er viktig...
Å balansere gjør at du får så lik spenning på alle cellene som er mulig. Noen gjør det alltid, Jeg gjør det ikke i på flystripa eller i hallen da jeg synes det vil være i overkant og at ladetiden øker noe.
Lykke til med flygningen, Om du er i Oslo, og innom Torbjørn og Kåre seilflysport, har de veldig mye kunskap på området. Kan anbefalles, beregn god tid
Andreas
Last edited by Sundtair; 08-12-10, 14:20.
Reason: Lykke til
Mvh Andreas
Stevensaero, glede i noen balsaflak. PCM.at mye glede i litt carbon
Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM
En rask forklaring på Strømmen. Strøm er egentlig veldig enkelt.
Kan sammenlignes med en vannslange
Setter du vannpumpa på 1000 liter i timen og kobler mange slanger etter hverandre vil det renne 1000 liter igjenom alle. De er koblet i serie.
Kobler du derimot 4 slanger i parallel vil det renne bare 250 liter i hver slange, du kan dermed øke pumpa til 4000 liter uten at slangene sprekker (det går da 1000 L i alle 4 slangene)
Som lillejon78 sier så kan du sette laderen din på 4000mAh når du parallel kobler to 2000mAh batterier, du lader da med 1C
(plus på plus og minus på minus)
Andreas
Mvh Andreas
Fikk tips fra Lillejon78 på parallel lade brett
selv om spørsmålet var å senke tiden ved lading av et batt. legger jeg det ved som link.http://www.hobbycity.com/hobbyking/s...dProduct=14856
Så det fins mye fint der ute om man ikke lager det selv.
Ikke glem å lade i egnet "ladepose" (lipobag)eller på et ikke brennbart sted.
Andreas
Mvh Andreas
Hei! Lader i serie, fungerer helt topp, men har fått litt inntrykk av at å lade i parallell er smartere, men siden flyet mitt bruker to 4s pakker i serie lader jeg dem sånn også Se tråden til jeg linker til og post nr. 17 (#17). http://www.modellflynytt.no/showthre...96&pagenumber=
Du bør lade med balansering, altså balance program. Dette fordi spenningen i alle cellene bør være lik Hvis du bare bruker charge program balanserer du ikke.
Kristoffer
Kristoffer Rosmo
Vingtor RC Klubb
Great Planes Super Sportster 40
SebArt Wind S110
Clik 2.0
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment