Unconfigured Ad

Collapse

Myter innen lipo batterier?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • spitmk16
    • Oct 2005
    • 1367

Myter innen lipo batterier?

Vel, meningen med tråden er å sørge for at gamle myter blir opphevet. Endel har forandret seg på 5 år, siden jeg startet i denne hobbyen. Jeg håper at folk kommer med innlegg på hva de har faktisk opplevd og ikke hva de tror/vet.

Her kommer "mytene":

1. Antall mah så kan kan man maks bruke 80% av totale antall.
    2. Lipo tåler ikke kulde
    3. Lipo er svært usikkert batteri iht til brannfaren.
    4. Man må sørge for at batteriet er 50% og så lagre kjølig, viss man skal lagre det over 3 mnd
    5. C-verdien sier hva du kan dra ut av batteriet.

Håper noen kan komme med gode kommentarer
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.
  • Quadrocopter
    Moderator
    • Aug 2007
    • 6357

Alt du har remset opp stemmer hvis du retter det opp til følgende (bold/italic) og at du bruker - ikke misbruker LiPo batteriene

1. Antall mah så bør man bør ikke bruke mer enn 80% av totale antall.
    2. Lipo reduserer ytelsen drastisk ved kulde og kan i enkelte tilfeller slutte å virke ved lave temperaturer.
    3. Lipo er svært usikkert batteri iht til brannfaren.
    4. Man bør sørge for at batteriet er 50% og så lagre kjølig, viss man skal lagre det over 3 mnd - dette vil gi en optimal konservering og slite minst på batteriene
    5. C-verdien sier hva du kan dra ut av batteriet.
    Last edited by Quadrocopter; 16-12-10, 23:38. Reason: Typo

Comment

• spitmk16
      • Oct 2005
      • 1367

Originally posted by Quadrocopter
      Alt du har remset opp stemmer hvis du retter det opp til følgende (bold/italic) og at du bruker - ikke misbruker LiPo batteriene.
      1. Antall mah så bør man bør ikke bruke mer enn 80% av totale antall.
      ........
      Vel, jeg har ladet 1300 mah inn på ett 1000 mah batteri. Jeg har ladet nylig inn 2480 inn på ett 2500 mah batteri senderbatteri, og ikke gått under 3,3 volt pr celle på det batteriet.
      Last edited by Quadrocopter; 16-12-10, 19:21.
      Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• bth
        • Dec 2003
        • 1639

4. Man må sørge for at batteriet er 50% og så lagre kjølig, viss man skal lagre det over 3 mnd

Begynner å tvile litt på denne myten etter egne erfaringer. Sjekket datoen på to av lipo pakkene mine. Begynte å bruke de i april og mai 2009. En Flightmax 15 C, og en Yuntong 20 C. Har brukt de for det meste på 450 helikoper. Har hatt max 30-40 cycler. Kjørt de ned til 3,8 volt/halvfulle. Ladet de fulle, og oppbevart de i romtemperatur. Flyr ikke på vinteren, så de har nok blitt liggende over 3 mnd fulladet. Merker ikke noe forskjell på disse, og noen nye Flightmax 20 C, og en ny Polyguest 25 C jeg har.
        Bfight 210
        De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
        De Havilland DH 2 skala 1/5,3
        Phoenix RC Club

Comment

• Quadrocopter
          Moderator
          • Aug 2007
          • 6357

Originally posted by spitmk16
          Vel, jeg har ladet 1300 mah inn på ett 1000 mah batteri. Jeg har ladet nylig inn 2480 inn på ett 2500 mah batteri senderbatteri, og ikke gått under 3,3 volt pr celle på det batteriet.
          Husk vi snakker om å bevare batteriene eller m.a.o. få mest mulig ytelse ut av dem over tid - da vil det ved "normalt" bruk (at du trekker en brukbar strøm ut av dem) være best å ikke bruke mer enn 80% av batteriets kapasitet.
          Trekker du minimalt med strøm ut av batteriet (f.eks mottaker batteri på et fly med små servoer) så kan du garantert trekker ut mer enn 80%

hvis du greier å få inn 30% mer ladning inn i et batteri i forhold til hva det er rated til så ville jeg ha sjekket laderen din - eller at batteriet ditt må være defekt.

Comment

• spitmk16
            • Oct 2005
            • 1367

Husk vi snakker om å bevare batteriene eller m.a.o. få mest mulig ytelse ut av dem over tid - da vil det ved "normalt" bruk (at du trekker en brukbar strøm ut av dem) være best å ikke bruke mer enn 80% av batteriets kapasitet.
            Trekker du minimalt med strøm ut av batteriet (f.eks mottaker batteri på et fly med små servoer) så kan du garantert trekker ut mer enn 80%

hvis du greier å få inn 30% mer ladning inn i et batteri i forhold til hva det er rated til så ville jeg ha sjekket laderen din - eller at batteriet ditt må være defekt.
            jeg har fløyet mye med samme batteri etter at jeg gjorde det. Husk poenget med tråden, ikke teori, men hva faktiskt folk har opplevd.

Comment

• Quadrocopter
              Moderator
              • Aug 2007
              • 6357

Originally posted by bth
              Begynner å tvile litt på denne myten etter egne erfaringer....
              Vel - etter at 250'en min sammen med 10 fulldadede batterier lå i kofferten i kjelleren sommeren over fikk jeg enda en grunn til å fortsette med kjøleskap lagring - 4 av batterien høygravide og gikk rett i "søppla".

Comment

• Quadrocopter
                Moderator
                • Aug 2007
                • 6357

jeg har fløyet mye med samme batteri etter at jeg gjorde det. Husk poenget med tråden, ikke teori, men hva faktiskt folk har opplevd.
                Er det 1000/1300 mA du snakker om?

Comment

• spitmk16
                  • Oct 2005
                  • 1367

Er det 1000/1300 mA du snakker om?
                  jeg ladet 1300 mah inn på ett batteri som var merket 1000 mah
                  Batteriet har jeg fløyt mye siden

Comment

• Quadrocopter
                    Moderator
                    • Aug 2007
                    • 6357

jeg ladet 1300 mah inn på ett batteri som var merket 1000 mah
                    Batteriet har jeg fløyt mye siden

Har du ladet det flere ganger med 1300 mA ?

Comment

• kimhey
                      • Aug 2006
                      • 132

Om du får mer inn i batteriet en kapasiteten tilsier, er det sannsynlig at laderen ikke skiller mellom hva batteriet faktisk mottar, og hva laderen bruker av strøm TOTALT for å lade OG balansere batteriet ditt. Har opplevd dette med "billige" ladere. Mulig dette er mer sannsynlig enn sant/fakta, men dette har jeg selv erfart flere ganger. Spesielt med batterier med dårlige matchede celler.

Sikkert en med faglig tyngde som kan rette opp dette om jeg er helt på jordet...

Comment

• spitmk16
                        • Oct 2005
                        • 1367

Originally posted by kimhey
                        Om du får mer inn i batteriet en kapasiteten tilsier, er det sannsynlig at laderen ikke skiller mellom hva batteriet faktisk mottar, og hva laderen bruker av strøm TOTALT for å lade OG balansere batteriet ditt. Har opplevd dette med "billige" ladere. Mulig dette er mer sannsynlig enn sant/fakta, men dette har jeg selv erfart flere ganger. Spesielt med batterier med dårlige matchede celler.

Sikkert en med faglig tyngde som kan rette opp dette om jeg er helt på jordet...
                        Hyperion kan vel neppe kalles en "billig" billig lader.

Comment

• joo
                          MFN Skribent
                          • Nov 2002
                          • 6936

Glemte 4 (4S4000) batterier fulladet forrige høst, i romtemp. De hadde 6-8 turer hver bare. På våren da jeg oppdaga fadesen og testa dem klarte dem ikke levere noe i nærheten av strømmen de gjorde i oppsettet sitt 6 mnd før
                          Kapasitet OK.
                          Utlada og kastet...
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• ludvik 79
                            • Jan 2008
                            • 180

Hyperion kan vel neppe kalles en "billig" billig lader.
                            Jeg kan bekrefte at de ladderene ikke skiller mellom hvor mye som faktisk går til batterie og hvor mye som går til hele laddeprosessen, og når det gjelder kvalitet så veit jeg jeg ikke, jeg hadde nettop en som tok kvelden og når jeg åpnet den for og se om jeg kunne se noe så stod der swallow på print kortet

Comment

• kjetilmh
                              • Jun 2006
                              • 990

Vel, jeg har ladet 1300 mah inn på ett 1000 mah batteri.
                              Vel . Det er nok noen produsenter som er kreative . .
                              Man tar et 1500 mah 20C batteri og selger det som 1000mah 30C batteri.
                              Kjetil
                              oops: . . ! . .

http://www.vingmfk.com

Comment

Working...