Unconfigured Ad

Collapse

NIMH lade spm av 2000mah

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kapia
    • May 2005
    • 1435

NIMH lade spm av 2000mah

heisann!
    kaldt og endeligt finvær. jeg har et nimh batteri, som skal få ta dseg ut i dag, men jeg husker ikke hva jeg ladet dem batteria på, siden jeg ikke bruker nimh til vanligt:S så no demonterte jeg hele tanken og stressa på, siden det en gang stod noe på batteriet om lading, no står det lang lading på 300mah, hurtiglading er blitt visket bort, er det noe fasit svar på dette her? hilsen en lipobruker (missbruker)
  • johanngj
    • Nov 2007
    • 533

Jeg vil si at det beste er å lade med 200-300mA over natta, men har du dårlig tid, så sett den på 2000mA. Du kan hurtiglade opptil det samme mAh-antallet batteriet ditt har. Men den mest skånsomme hurtigladingen vil være over 5 timer ca. Lad i såfall med 500mA
    Med vennlig hilsen
    Johannes Gjessing GMFK
    || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

Comment

• kapia
      • May 2005
      • 1435

kan jeg og måle på noen vis hvor mye kapasitet som er igjenn på batteriet?

Comment

• kjetilmh
        • Jun 2006
        • 990

Originally posted by kapia
        kan jeg og måle på noen vis hvor mye kapasitet som er igjenn på batteriet?
        Da må du "cycle" det. Utladingen bør skje med samme(eller større) strøm som under
        normal bruk. Det er hvor mange mah du kan hente ut som er viktig. På nimh må du som regel putte mer inn , siden noe av strømmen blir til varme.
        Kjetil
        oops: . . ! . .

http://www.vingmfk.com

Comment

• kapia
          • May 2005
          • 1435

faen, jeg rekker det ikke da :S siden jeg har brukt batteriet en tur, og da bare kansje maks 15min. også er jeg usikker på hvor mye jeg har hatt det på fra før, er bare 4 mikro servoer den skal styre.

Comment

• johanngj
            • Nov 2007
            • 533

Hvis du har en vanlig computerlader, så bare sett den på 2 ampere, og lad i vei. Det redder hvertfall dagen din.
            Med vennlig hilsen
            Johannes Gjessing GMFK
            || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

Comment

• xilian
              Chief Executive Officer
              • Feb 2009
              • 6522

Jeg skjønte ikke spørsmålet her jeg.

Hva slags batteripakke er det? Og hva slags celler er det i den?

Er det en mottaker-pakke på 2000MAh, med typiske AA-batterier
              ville jeg ladet på 0,5A.
              Er det derimot stickpack på 7,4V ala dem man putter i biler etc. er det jo bare
              å lade på 2A. Jeg følger samme regler her som på lipo. 1C.
              Tom I. Arntsen

Comment

• kapia
                • May 2005
                • 1435

har putta dem i ladern jeg, gav da havre på 2A, fikk innpå 75mah før ladern peip på att pakken var full. er snakk om vanlig rx pakke

Comment

• telecaster
                  • Dec 2006
                  • 1062

har putta dem i ladern jeg, gav da havre på 2A, fikk innpå 75mah før ladern peip på att pakken var full. er snakk om vanlig rx pakke
                  Når batteripakka har vært lagra og ubrukt over en lang tid kan du få feilutlesning, dvs laderen stopper for tidlig.
                  Om du har en computerlader så kjør den på cycling, tre fire fem ganger så våkner vanligvis en NiMH eller NiCad pakke tilbake til fordums prakt. MEN de har levetid selvom utløpsdato ikke er stemplet, så jeg ville sjekka nøye før jeg brukte den som RXpakke i noe verdifullt

Uansett, de fleste NiMH lades fint på 1C dvs 2A på ei 2000mAH pakke, noen kan tåle 2 eller 3 C, de jeg har i Raptoren tåler 3C så de lader jeg med 5A.

Comment

• kapia
                    • May 2005
                    • 1435

jau, helt sikkert topp, jeg fikk det til jeg var ikke så mye brukt i fra før det batteriet!
                    hadde no en gudd time på isen jeg! eneste er att mekanikken har det illt i mangen minus grader!
                    en anna ting som er faens usakligt, men trainere, skal ikke dem lære folk å fyka da? helvetes dritt av noen fly, aldri hatt så mye skjelven jeg som med trainere:S (av en merkelig grunn så handla jeg meg en trainer bare for å ha et fly en kan slite fram når som helst, men faen heller, bedre å fly bra med skikkelige acro kjærrer!) ooooooff! no skal det sies at jeg bare har fløyet acro fra første stund, og selvlært på det meste. men trainere! nei, jeg kommer ikke å til å gi den vekk en gang! kansje jeg gidder å prøve å justere litt rundt om, og se om det gjør noe forskjell igjenn!

Comment

• elektrodude
                      • Sep 2006
                      • 1342

heisann!
                      kaldt og endeligt finvær. jeg har et nimh batteri, som skal få ta dseg ut i dag, men jeg husker ikke hva jeg ladet dem batteria på, siden jeg ikke bruker nimh til vanligt:S så no demonterte jeg hele tanken og stressa på, siden det en gang stod noe på batteriet om lading, no står det lang lading på 300mah, hurtiglading er blitt visket bort, er det noe fasit svar på dette her? hilsen en lipobruker (missbruker)
                      Er ikke noen "skikkelig" oppskrift på dette med lading av nimh batterier egentlig. Har f.eks batteriet nylig vert i bruk,kan det vere nok å bare lade til laderen sier det er fullt, og stole på det. Har batteriet ligget en stund (mer en 14 dg) så kan man ikke stole på hva laderen sier. Pakka går i "dvale" og kan vere vanskelig å få til å våkne igjen, man må cycle den ofte flere ganger for att den skal bli klar for å yte max.
                      Siden du skriver att du ikke husker hva du ladet pakka på, så går eg ut fra att det er en stund siden du har brukt den så da MÅ den cykles for å "våkne" ellers kan du få deg en skikkelig overaskelse av att den ikke leverer strøm mer en noen minutter. Hvor mye du kan lade pakka med kan også variere med hvilken celler den er laget av. Men en liten pekepinn er å se på ledningene på batteriet.Er disse tynne ala servoledninger, så tyder det på att cellene er beregnet for å gi liten styrke over lang tid, og da må man putte strøm tilbake på samme måte er ledningene tykke så tåler cellene mer "bank"
                      Alt som kan fjernstyres.
                      ---------------------------------------------
                      The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                      Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                      Steinar Kvarme.

Comment

• joo
                        MFN Skribent
                        • Nov 2002
                        • 6936

En gammel men ganske gyldig tommelfingerregel er max 1C lading og max 10C utlading på "feite" NiMH. Med feite menes stuttjukke batterier. De tynne, som AA tåler ikke så høye strømmer, som Xilian nevner.

Sjøl liker jeg å bruke en ikke-computerlader og gi dem lading over natta når jeg vet dem er ganske tomme. På 1/10C. Computerladere blir lett lurt, i særklasse hvis ikke kablene er korte og med skikkelig tverrsnitt. Ei utlading på computerlader sier klart fra om dem trenger cycling eller ikke.
                        Feite (stuttjukke C og subC) batterier er særere og lader seg mer ut sjøl enn tynne "mottakerbatterier".
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• kapia
                          • May 2005
                          • 1435

blir mye på en stakkar dette her :S har brukt lipo og regulator før jeg. fungerer kjempe greit! men våget ikke å bruke lipo i denne kulden ved så lave strømtrekk. jeg søkte også litt på nettet etter nimh, men fant ikek så mye brukendes. men no har jeg denne tråden da! som jeg kan ta tilbake på. skal sjekke ut jeg hva jeg har på ladern når jeg kommer hjem igjenn, er på reis atm, altid noe som må reparerest i dette langstrakte norge ha en god kveld folkens, no er det straks legge tid, og mangen takk for svar så langt.

Comment

Working...