Unconfigured Ad

Collapse

Billig men ok LiPo lader

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Session
    • Apr 2005
    • 54

Billig men ok LiPo lader

Hei.

La nettopp inn en bestilling på et heli. Samtidig la jeg inn en bestilling fra hobbycity.com på elektronikk. Jeg glemte da å bestille med lader. Finnes det lader å få tak i i Norge som ikke koster skjorta? Har allerede brukt mye penger på alt ustyret.
  • jeeeeeeright
    • Mar 2008
    • 1052

Throttlestore.com selger iCharger til egentlig veldig bra priser. Disse laderne er litt dyrere enn de aller rimeligste, men har all den funksjonaliteten du behøver.
    Anbefaler alle unntatt 106....
    Remi A. Sørensen - 94877903
    Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• Session
      • Apr 2005
      • 54

Da er vi oppe i 1200kr med en gang da. Var det jeg hadde håpet å unngå.

Edit: Hva med denne? iMax B6AC Pro fra elefun.no? http://elefun.no/p/prod.aspx?v=15919
      Last edited by Session; 07-01-11, 14:01.

Comment

• xilian
        Chief Executive Officer
        • Feb 2009
        • 6522

iMax B6AC Pro Balanseringslader 12/220V (50W) 446,-
        Dynam Supermate DC6 12v/230v 595,-

Her har du i alle fall 2 eksempler på *billige* men *ok* ladere som gjør de fleste jobber ok.

Edit: Fant ikke fram til andre ladere da jeg har teste begge disse og de funker ok
        Last edited by xilian; 07-01-11, 14:27.
        Tom I. Arntsen

Comment

• Trulsen
          • Aug 2006
          • 3411

Eller hva med en 200 watt lader til samme pris som den Xilian linker til? http://www.throttlestore.com/ladere/...r.aspx?lang=NO

Comment

• Session
            • Apr 2005
            • 54

Originally posted by Trulsen
            Eller hva med en 200 watt lader til samme pris som den Xilian linker til? http://www.throttlestore.com/ladere/...r.aspx?lang=NO
            Kjenner du til kvaliteten på disse?

Disse kan vel heller ikke brukes på 220V og må dermed ha en "dyr" strømforsyning i tillegg.
            Last edited by Session; 07-01-11, 14:41.

Comment

• lowland
              • Feb 2009
              • 94

Jeg handlet denne laderen http://www.throttlestore.com/ladere/...r.aspx?lang=NO er sikkert mange som ikke vil ha den av en eller annen grunn, men den fungerer helt knall for min del, men når det er sagt så har jeg ikke det helt store kravet til dyre ladere heller (det største batteriet mitt er 3S 2200Mah batt) prisen er det vel hvertfall ingenting å si på.

Comment

• Quadrocopter
                Moderator
                • Aug 2007
                • 6357

Originally posted by Session
                Kjenner du til kvaliteten på disse?
                • Før du begynner å lete etter en lader så må du finne ut hvor kraftig laderen må være for å lade batteriene dine tilfredsstillende! (velger du en billig lader som er for svak så kan du fort ende opp i en lade tid på 2 timer pr batteri!)
                  Minimums kravet beregner du på følgende måte:
                  effekten i Watt = Antall celler i batteriet * 4.2 * strøm som batteriet leverer ( i Amper) + 5%
                  Eksempel for et et 6 celle 3300mA batteri - 6 * 4.2 *3.3 * 1.05 = 87.3 Watt

• Du må se på hvor mange batterier du har ( og gang dette med 3 når du virkelig blir hekta på flygingen) og på hvor mye tid du vil bruke på å lade disse batteriene.
                  Har du 10 batterier og en lader som kun greier å lade ett batteri av gangen så bruker du fort 10 timer for å lade alle - har laderen mulighet til å lade 4 av gangen eller at den er kraftig nok til å lade 4 i parallell slipper du unna med 1/4 av tiden osv...

• Videre må du bestemme deg for om du vil ha intern eller ekstern PSU.
                  Produsenter av ladere som ikke leverer for mye effekt har ofte en eller to modeller i porteføljen med innebygget PSU. Du kan få en utfordring når du går over på ladere med innebygget PSU som også har en mulighet til høy-effekt lading - flere av disse har en fotnote i manualen som sier at skal du lade med full effekt så må du koble laderen til et eksternt batteri (eller PSU) siden det PSU interne ikke greier å levere nok effekt!!

• Hvilken kvalitet ønsker du og hvor mye kroner er du villig til å legge i en lader.
                  Man får ikke i pose og sekk! En god kvalitets lader koster penger - men av og til trenger man ikke dette og en enkel billig sak kan være grei nok

Husk en ting - skal du satse på elektro så blir laderen et viktig verktøy som vil følge deg i mange år fremover - da er det dumt å bytte ut en hvert år fordi den ikke greier å følge kravene dine, dette kan sammenliknes med kjøp av radio - kjøper du en av god kvalitet så har du den i mange år!
                Last edited by Quadrocopter; 07-01-11, 22:12. Reason: qwerty

Comment

• sveininge
                  • Dec 2007
                  • 1205

de imax laderne de balanserer veldig dårlig
                  Min Hjemmeside..

http://sveininge.iflogg.com

Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

Comment

• JayBee
                    • Sep 2009
                    • 762

Jeg støtter sveininge på den. De lader heller ikke batteriene helt 100% opp.
                    Jon-Brage Hoel Andorsen
                    -------------------------------------------------------------------------
                    Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

Alt flyr bare du har nok motor!

Comment

• arhennie
                      • Mar 2008
                      • 4316

Originally posted by sveininge
                      de imax laderne de balanserer veldig dårlig
                      Jeg må si jeg ser ikke poenget med at batteriene skal balanseres så inn i hampen nøyaktig.
                      Jeg er ingen batterieksepert, men tør påstå at når du begynner å belaste de så er straks balansen på nivå med det en mindre bra lader presterer uansett.

Jeg mener det viktigste med å balansere er:
                      1) at ingen celler skal går for høyt ved lading.
                      2) at ingen celler skal gå for lavt under belastning.

At prestanda på batteriet avhenger av at det er i balanse er sikkert riktig.
                      Men at batteriet skal yte bedre fordi det er balansert ned på mV nivå tror jeg ikke noe på.

Hva mener dere som kan batterier?
                      Tar jeg feil?
                      arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                      http://hadelandmfk.no/
                      www.henniehobby.no/arne

Comment

• Quadrocopter
                        Moderator
                        • Aug 2007
                        • 6357

Originally posted by arhennie
                        .....Hva mener dere som kan batterier?
                        Tar jeg feil?
                        Du har helt rett - at den balanserer helt riktig er kun viktig hvis du har topp kvalitet batterier og skal ta maksimalt ut av disse.
                        Noen titalls mV feil spiller absolutt ingen rolle for dødelige.
                        Som regel så dropper cellene forskjellig under utlading - og dette mer enn differensen du får under lading med en vanlig lader.
                        Jeg gidder aldri å vente på at laderen skal få trøkket inn de siste milliamperene/millivoltene.....

Som du sier - det som er viktig er at laderen aldri går over det som er maksimal ladespenning for de forskjellige batteritypene den støtter. (Husk at batterier tåler godt over det som opplyses som maks spenning fra produsenten - konservativt og sikkerhet!)
                        Det var her de billige Kina kopiene av Imax laderen som ble solgt under diverse navn i alle nettsjapper - feilet stort.
                        Det satt en kopi av Imax sin elektronikk i omtrent alt som ble levert av mellomklasse ladere fra Kina i en lang periode, i tillegg fantens det en drøss av ladere som het Imax uten at det var en genuin Imax! Typisk Kina Kopi mann.

Siden kinamannen skulle spare mye penger så brukte han 5% og 10% toleranse på motstandene som man benytter til å måle celle spenningen isteden for 1% eller bedre og dermed ble fort resultatet opp til 10% feil og du kunne risikere å få en lader som ladet med en spenning som direkte var skadelig for batteriet....
                        Har byttet disse motstandene i flere ladere jeg har hatt opp i gjennom...

De fleste "midt på treet" laderne som selges i dag har et avvik som er så lite at det IKKE er skadelig for batteriet.

Men, hadde jeg kjøpt en kvalitets lader så hadde jeg ikke tolerert noe særlig avvik - betaler du mye så betaler du for at resultatet er topp!

Men i den andre enden så hadde jeg styrt unna de aller billigste!
                        Last edited by Quadrocopter; 07-01-11, 22:17. Reason: qwerty

Comment

• spitmk16
                          • Oct 2005
                          • 1367

Originally posted by Session
                          Hei.

La nettopp inn en bestilling på et heli. Samtidig la jeg inn en bestilling fra hobbycity.com på elektronikk. Jeg glemte da å bestille med lader. Finnes det lader å få tak i i Norge som ikke koster skjorta? Har allerede brukt mye penger på alt ustyret.
                          Prøv bruktmarkedet, feks rcmarked

Det som er normalen tror jeg, er at folk kjøper billig lader som første lader. Så har man kjøpt inn alt man trenger, så begynner man å oppgradere ting. Jeg har 2 billige ladere som jeg vil bli kvitt.... med balanserer

Swallow lader med ekstern balanserer
                          Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

Working...