Unconfigured Ad

Collapse

Hvordan lade lipo? Hvilke kabler fra batteriet skal til laderen.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pjukern
    • Apr 2007
    • 119

Hvordan lade lipo? Hvilke kabler fra batteriet skal til laderen.

Har nettop fått pakka med nytt batter, esc og børsteløs motor. Er helt ny på dette og klarer ikke finne ut av hvilke av kontaktene jeg skal bruke til opplading.

Laderen:
    "JP Lipo charger"
    Kan justere fra 1 til 3 cell, og fra 250ma til 2A.

Batteriet:
    "Flight Power Evo Ultra" 30C-60C-6C (6C charge)
    3cells 2200mAH.

----
    Batteriet har to tykke kabler ut(1svart/1rød), og 4 små(1svart/3rød)

Hvilke av disse skal brukes til laderen jeg har? Og trenger jeg lade det nå som det er nytt?
    Jeg setter laderen på 2A og 3Celler, men hva med at batteriet skal lades på 6C som det står på det?
    Mvh
    Espen
    -----
    E-starter:
    Byggetråd
  • KjetilT
    • Feb 2011
    • 78

Originally posted by Pjukern
    Har nettop fått pakka med nytt batter, esc og børsteløs motor. Er helt ny på dette og klarer ikke finne ut av hvilke av kontaktene jeg skal bruke til opplading.

Laderen:
    "JP Lipo charger"
    Kan justere fra 1 til 3 cell, og fra 250ma til 2A.

Batteriet:
    "Flight Power Evo Ultra" 30C-60C-6C (6C charge)
    3cells 2200mAH.

----
    Batteriet har to tykke kabler ut(1svart/1rød), og 4 små(1svart/3rød)

Hvilke av disse skal brukes til laderen jeg har? Og trenger jeg lade det nå som det er nytt?
    Jeg setter laderen på 2A og 3Celler, men hva med at batteriet skal lades på 6C som det står på det?
    6C lading betyr at du i teorien kan lade dette batteriet med 12A lading, Dette vil da vell og merke korte ned levetiden på batteriet, 2C er ikke så alt for gale (spørs hva lommeboka di sier i forhold til ladetid)

Du bør koble begge kabler til for balansering av cellene i batteriet.

Comment

• Quadrocopter
      Moderator
      • Aug 2007
      • 6357

Glem det som står på batteriet om 6C (der kan lades med - ikke skal!)

Alt avhenger av hvilke plugger som sitter på batteriet (et bildet viser mye) men normalt skal den sorte tykke til det sorte uttaket på laderen og den røde tykke fra batteriet skal til den røde utgangen på laderen
      Mange ladere har et sett med plugger som følger med å dekker mye av det som leveres av batterier i dag men jeg kan ikke se at dette følger med på JP laderen
      I tillegg er det viktig at du kobler pluggen med de fire tynne kablene til laderen sin balanserings inngang - det er disse som balanserer batteriet. Igjen er det et stort antall plugger og det finnes forskjellige adaptere hvis ikke balanserings pluggen passer rett i laderen.
      Jeg kan ikke se en slik inngang på bildet av laderen men den finnes sikkert en eller annen plass - hvis ikke - bytt laderen med en gang!

Du bør velge en strømstyrke på laderen som tilsvarer det som er stemplet på batteriet - hvis batteriet er på 2200mA (2.2A) så velger du det høyeste JP laderen kan levere - 2.0A
      Du stiller inn antall celler til det antallet batteriet har - 3

Jeg er litt usikker på typen JP lader du har kjøpt men hvis det er den det er bilde av under så ville jeg ha valgt en annen lader!
      Vet ikke hvem som har solgt deg denne kombinasjonen men han har gjort et dårlig valg - laderen har du allerede vokst ut i fra og den kommer til å havne rett i søpla (vel å merke hvis det er den røde utgaven du har!!)

Ta noen bilder av pluggene på batteriet og laderen så kan vi se hva som passer sammen.

Last edited by Quadrocopter; 17-03-11, 20:52.

Comment

• Pjukern
        • Apr 2007
        • 119

2C dvs at jeg lader med 2A?

Kan jeg da altså koble de 3 tynne og 1 tykk rød, til rød utgang på lader, og de to svarte til svart. That it?
        Mvh
        Espen
        -----
        E-starter:
        Byggetråd

Comment

• Trulsen
          • Aug 2006
          • 3411

2C dvs at jeg lader med 2A?

Kan jeg da altså koble de 3 tynne og 1 tykk rød, til rød utgang på lader, og de to svarte til svart. That it?

1c = 2.2 A
          2c = 4.4 A
          3C = 6.6 A

Skjønner?

De 4 tynne skal inn i et balanseringsbrett og de to tykke skal på de to tykke som kommer ut fra laderen.

Så velger du "lipo balance" programmet og 3s 11.1 volt på laderen, og 4,4 A om du skal lade med 2C.

Comment

• Quadrocopter
            Moderator
            • Aug 2007
            • 6357

NEI!!!!!

Den tykke sorte fra batteriet skal til det sorte hoved uttaket på laderen
            Den tykke røde fra batteriet skal til det røde hoved uttaket på laderen

Balanserings kabelen fra batteriet (de fire tynne små) skal INN I EN EGEN DEDIKERT BALANSERINGS PLUGG på laderen!!

Hvis ikke ladere har en balanseringsplugg så bytter du den med en gang!
            Last edited by Quadrocopter; 17-03-11, 21:10.

Comment

• xilian
              Chief Executive Officer
              • Feb 2009
              • 6522

Her er det fort gjort å få brannvesenet på besøk.
              Ta bilde av utstyret ditt, så bidrar vi med hjelp
              Tom I. Arntsen

Comment

• Pjukern
                • Apr 2007
                • 119

Laderen er akkurat lik den som på bildet.

Har kun krokodille og banan klemmer på ut/innganger.
                Ikke noen kontakt som ligner på balanseringskontakten på batteriet.

Laderen fulgte med rtf pakka jeg kjøpte for noen år siden. den gang sammen med et 2cell lipo. Har ladet 2S batteriet med denne laderen et par tre ganger bare.. Aldri blit fortalt noe om at man må bruke balanseringskontaktene.

Alt er kjøpt hos elefun, nevnte for de hvilken lader jeg har, og til svar at dette batteriet ville passe..

Kontaktene på batteriet er en topolet med de to tykke tilkoblet. Runde hunnkjønnskontakter. De tynne er terminert i en 4 polet bred kontakt, lignende det man har til strømkontakt på gamle 3.5" diskettstasjoner.

Hvis jeg må bytte lader, har noen tips til ok lader?
                Mvh
                Espen
                -----
                E-starter:
                Byggetråd

Comment

• KjetilT
                  • Feb 2011
                  • 78

Laderen er akkurat lik den som på bildet.

Har kun krokodille og banan klemmer på ut/innganger.
                  Ikke noen kontakt som ligner på balanseringskontakten på batteriet.

Laderen fulgte med rtf pakka jeg kjøpte for noen år siden. den gang sammen med et 2cell lipo. Har ladet 2S batteriet med denne laderen et par tre ganger bare.. Aldri blit fortalt noe om at man må bruke balanseringskontaktene.

Alt er kjøpt hos elefun, nevnte for de hvilken lader jeg har, og til svar at dette batteriet ville passe..

Kontaktene på batteriet er en topolet med de to tykke tilkoblet. Runde hunnkjønnskontakter. De tynne er terminert i en 4 polet bred kontakt, lignende det man har til strømkontakt på gamle 3.5" diskettstasjoner.

Hvis jeg må bytte lader, har noen tips til ok lader?
                  den tynne du beskriver er balanserings kabelen.

Comment

• Pjukern
                    • Apr 2007
                    • 119

Originally posted by xillianto
                    den tynne du beskriver er balanserings kabelen.
                    Ja vet, men det er ikke noen slik kontakt på laderen som ligner denne, dvs laderen har nok ikke noen balanseringsfunksjon.

Så da blir det nok til å handle ny lader. Finnes det no kurrant i 500,- klassen ?

Funker denne, og vil jeg trenge ekstra overganger?
                    iMax B6AC Pro Balanseringslader 12/220V (50W) - elefun.no - Radiostyrt hobby
                    Mvh
                    Espen
                    -----
                    E-starter:
                    Byggetråd

Comment

• patternplanes
                      • Jun 2009
                      • 253

I-Charger er veldig bra ladere, har I-Charger 1010B+ selv. Den jeg linker til lader opptil 6 celler lipo. Da denne laderen trenger ca.13V trenger du en stromforskyning. Denne følger med i den "pakken" til 1321 Kr. Laderen har innebygd balanserer.
                      Junsi iCharger 106B+ Multilader - ThrottleStore.Com

Om du har tenkt til å drive med modellfly lenge bør man ha en sånn computerlader, så man slipper å ha en lader for hvert fly. Denne laderen lader nesten alle batteritypene, i allefall alle man bruker innen RC
                      Kristoffer Rosmo
                      Vingtor RC Klubb
                      Great Planes Super Sportster 40
                      SebArt Wind S110
                      Clik 2.0

Comment

• patternplanes
                        • Jun 2009
                        • 253

Throttlestore har også ladere i 500kr klassen, f.eks. virker denne grei. Den har balanserer og lader inntil 6 celler lipo.
                        TC-T610 6S 200 watt Intelligent Balance Charger - ThrottleStore.Com
                        Laderen har en effekt på 200W, den du fant på Elefun bare 50W, så ville ikke kjøpt den.
                        Ser akkurat I-max fra Elefun har en 200W lader med strømforsyning. Denne ser også grei ut.
                        Last edited by patternplanes; 17-03-11, 22:59.
                        Kristoffer Rosmo
                        Vingtor RC Klubb
                        SebArt Wind S110
                        Clik 2.0

Comment

• Quadrocopter
                          Moderator
                          • Aug 2007
                          • 6357

Den LiPo laderen fra JP er en katastrofe og burde aldri ha funnet veien ut i markedet!

Ladere finner du i alle størrelser og kvaliteter som går fra å være snill med lommeboka til å sprenge den. Det finnes like mange meninger om hvilken som er bra som det finnes piloter...

Du bør i alle tilfeller skaffe en moderne lader som kan lade og balansere opp til 6 celler samtidig. Den må også kunne levere en 300W++
                          Dette er et greit utgangspunkt - skulle du en gang trenge noe større så vil likevel denne laderen fungere utmerket som en "nr. 2" lader

Bor du i Oslo så kan du stikke innom f.eks Smallsize og se hva de har der ellers kan du ta kontakt med Elefun og si at de har solgt deg en katastrofe lader å be den komme med et ekstra godt tilbud på en grei lader! Du kan jo nevene at du diskuterer lader problemetikken her på MFN så tenker de et par ganger ekstra igjennom hva de tilbyr deg!

Batteriet du har har en XH balanserings plugg så du må finne en lader som har denne pluggen eller aller helst en lader som har mulighet til å koble til et adapter-bord for de forskjellige standardene på balanserings plugger.
                          F.eks. har "billig" batterier fra Kina som regel JST-XH balanserings plugg så pass på at leverandøren kan levere denne typen også.

Det samme gjelder for hoved uttaket - finn en lader som har flere overganger med i sette så slipper du å lage disse selv.

Tilbake til situasjonen din nå - Glem den laderen du har i dag - vent til du får noe som virker!!

Lurer du på flere ting så er det bare å spørre i vei
                          Last edited by Quadrocopter; 17-03-11, 23:18. Reason: lagt til JST-XH info

Comment

• Pjukern
                            • Apr 2007
                            • 119

Takk takk.

Da stikker jeg innom smallsize og ser hva de har der.

Jeg vet enda ikke helt om dette er noe jeg kommer til å holde på med i all tid. Fikk aldri helt dreisen på det sist gang jeg holdt på. Men fikk lyst til å prøve litt igjen nå. Så en lader til 1500,- er i meste laget synes jeg.
                            Mvh
                            Espen
                            -----
                            E-starter:
                            Byggetråd

Comment

• patternplanes
                              • Jun 2009
                              • 253

Jeg skjønner det ikke er verdt å handle en dyr lader om du ikke er helt sikker på hvor lenge du får bruk for den Da bør du heller gå for et billigere alternativ.
                              Kristoffer Rosmo
                              Vingtor RC Klubb
                              SebArt Wind S110
                              Clik 2.0

Comment

Working...