Unconfigured Ad

Collapse

Tining av batterier før lading

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bjeff
    • Jul 2007
    • 2010

Tining av batterier før lading

Jeg lurer på hvor lenge man bør oppbevare lipobatteriene i romtemperatur etter at de er tatt ut av kjøleskapet før lading? Tidligere har jeg latt dem stå i romtemperatur til overflaten føles grei, men med store batterier (6s 5A) tipper jeg det er godt og kaldt inne i batteriet ganske lenge etter at overflaten er romstemperert.
    Anders Eiebakke
    90078513
  • spewster
    MFN Skribent
    • Aug 2007
    • 1134

Originally posted by bjeff
    Jeg lurer på hvor lenge man bør oppbevare lipobatteriene i romtemperatur etter at de er tatt ut av kjøleskapet før lading? Tidligere har jeg latt dem stå i romtemperatur til overflaten føles grei, men med store batterier (6s 5A) tipper jeg det er godt og kaldt inne i batteriet ganske lenge etter at overflaten er romstemperert.
    Prøv microbølgeovnen

Spøk til side: så lenge batteriene ikke har vært utsatt for frost trenger de vel ikke å tines før lading så lenge du holder deg på rundt 1C?
    Stian Håvak (82)
    Fly low or crash trying!

MFN @ Facebook - Like!

Comment

• flarssen
      • Jan 2005
      • 1842

De utvikler også en del varme under lading, så det er neppe et problem. Det som er et problem, er å lade ute når det er så kaldt at de ikke greier å få opp temperaturen på egen hånd ved lading.
      Fred Larssen

Comment

• Biplan
        • Apr 2008
        • 903

Jeg lurer på hvor lenge man bør oppbevare lipobatteriene i romtemperatur etter at de er tatt ut av kjøleskapet før lading?
        Dette er nytt for meg. Har hørt at LiPo-batterier har svært lav selvutlading ved romtemperatur. Hvorfor oppbevarer du dem i kjøleskap?
        Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
        Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

Comment

• bjeff
          • Jul 2007
          • 2010

Batterikjemien skal visstnok foretrekke kjøleskapslagring. Det varierer litt hva som anbefales som minimustemperatur ser jeg, noen sier 7 og noen sier 0. Øverst i kjøleskapet mitt er det ca 5 grader, og den hylla er full av iskrembokser med batterier
          Anders Eiebakke
          90078513

Comment

• Quadrocopter
            Moderator
            • Aug 2007
            • 6357

Du kan lade batteriet sålenge temperaturen er over 0 uten at det tar skade - utfordringen er at et kjøleskap-temperatur batteri ikke vil motta 100% lading (du kan ende opp med 5-10% mindre ladning ved ca. 7°) såfremt batteriet ikke varmes opp under selve ladeprosessen.

Skal du få 100% energi inn i batteriet så må du "kjerne" temperaturen ligge mellom 24 - 32 grader (dette kan varierer noe mellom produsentene)

F5B (hotliner) pilotene er ekstreme på dette feltet siden de vil ha 100% ytelse ut av motoren med en gang - de har egne temperaturstyrte bokser for ladning av LiPo - videre så har mange en engen form med varme elementer som de putter rundt batteriet inne i flyet og denne fjernes akkurat rett før man stater.....

Comment

• flarssen
              • Jan 2005
              • 1842

Batterikjemien skal visstnok foretrekke kjøleskapslagring. Det varierer litt hva som anbefales som minimustemperatur ser jeg, noen sier 7 og noen sier 0.
              Kjølig lagring forsinker aldringsprosessen også for Lipo. Det er ikke noe problem å lagre de langt under null grader, men det sies at det er skadelig dersom de er mere enn 90% ladet. Gevinsten i forhold til kjøleskaptemperatur er liten, men at de tåler det åpner for utendørslagring året rundt.
              Fred Larssen

Comment

• Propepperell
                • Jun 2005
                • 1093

Originally posted by Quadrocopter
                F5B (hotliner) pilotene er ekstreme på dette feltet siden de vil ha 100% ytelse ut av motoren med en gang - de har egne temperaturstyrte bokser for ladning av LiPo - videre så har mange en engen form med varme elementer som de putter rundt batteriet inne i flyet og denne fjernes akkurat rett før man stater.....
                Blir litt Formel1 synes jeg... Har de også pene damer som holder parasollen for dem før de starter?
                Peter Rahm
                Siggerud
                Cirrus RCFK

Comment

• Quadrocopter
                  Moderator
                  • Aug 2007
                  • 6357

Originally posted by Propepperell
                  Blir litt Formel1 synes jeg... Har de også pene damer som holder parasollen for dem før de starter?
                  F5B er elektroflygingens F1!!! men jeg har aldri sett noen pene damer i de kretsene

Men det som var poenget er at når Bjeff skal ut å vinne en pattern konkurransen så skal han ha 100% batterier ikke 90% og dermed er det viktig å "piffe" opp batteriene når de er i riktig temperatur.

Comment

• Balsahøvel
                    • Feb 2009
                    • 189

Hei Anders,

Jeg tar ut batteriene kvelden i forveien for så å lade dem om morgenen før jeg drar på stripa. Det er nok ikke så nøye for oss F3A flyvere. Jeg lader i 0 grader ute på høsten og merker ikke noe forskjell på batteriene ved lading ved 0 grader eller 30 grader. Flyene er jo fullstendig overmotorisert uansett. Har stilt ned endepunktet på gassen fra 125 % til 105 % på F3A – modellen min. Det var bare alt for mye krefter for å fly konstant hastighet.

Henning

Comment

• tronde
                      • Apr 2010
                      • 105

Originally posted by Biplan
                      Dette er nytt for meg. Har hørt at LiPo-batterier har svært lav selvutlading ved romtemperatur. Hvorfor oppbevarer du dem i kjøleskap?
                      Arrhenius' lov forteller oss at kjemisk reaksjonshastighet ca. dobler seg for hver 10K temperaturøkning. Dette gjelder i praksis for alt som kan brytes ned over tid, også elektriske ting.

Selv halvledere (med noen få unntak pga. fysiske ting jeg ikke helt forstår) følger Arrhenius. For rene kjemiske ting med mer eller mindre flytende innhold, som batterier, kan det være en fornuftig nedre temperaturgrense pga. frostsprengning.

Man kan selvfølgelig ikke fryse ting ned til lavere temperatur enn hva materialene tåler i seg selv. Det er jo andre ting enn kjemisk reaksjonshastighet å tenke på. Plast som blir sprø i kulde f.eks.
                      Last edited by tronde; 10-05-11, 01:44.

Comment

• bjeff
                        • Jul 2007
                        • 2010

Takker for svar. Henning har rett i at det ikke er power det står på, det er levetiden på disse dyre batteriene jeg er opptatt av. Og så, mens jeg satt og surfet etter mer info, kom jeg selvsagt over "do not store batteries in the fridge". Må innrømme at jeg har visst at de er giftige, men tanken på å ikke oppbevare dem i kjøleskapet har ikke falt meg inn... Får vel ta noen telefoner og høre hva ekspertene sier.
                        Anders Eiebakke
                        90078513

Comment

Working...