Unconfigured Ad

Collapse

hvilken balanseplugg for Turnigy 3000 6S 40C og iCharge 208 B?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • telecaster
    • Dec 2006
    • 1062

hvilken balanseplugg for Turnigy 3000 6S 40C og iCharge 208 B?

har kjøpt disse batteriene
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 3000mAh 6S 40C Lipo Pack
    men iChargeren gir beskjed om Low Voltage. Jeg måler 23 V på batteripluggen så jeg mistenker at det er balanseringspluggen som ikke er riktig. Noen forslag til løsning?
    Når jeg bruker voltmeteret på balanseringspluggen får jeg økende fra 3.85V og oppover celle for celle riktig nivå helt til og med nest siste (19 komma noe) mens på den siste sier voltmetret kun tallet 1 ? forstå det den som kan. Det er da målt på de to ytterste ledningene.

• Quadrocopter
    Moderator
    • Aug 2007
    • 6357

Originally posted by telecaster
    har kjøpt disse batteriene
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 3000mAh 6S 40C Lipo Pack
    men iChargeren gir beskjed om Low Voltage. Jeg måler 23 V på batteripluggen så jeg mistenker at det er balanseringspluggen som ikke er riktig. Noen forslag til løsning?
    Når jeg bruker voltmeteret på balanseringspluggen får jeg økende fra 3.85V og oppover celle for celle riktig nivå helt til og med nest siste (19 komma noe) mens på den siste sier voltmetret kun tallet 1 ? forstå det den som kan. Det er da målt på de to ytterste ledningene.
    (Har du satt voltmeteret i autorange og ikke til 20V området )

Høres ut som om du har et batteri hvor balanserings plugg kabelen har røket av inne i batteriet eller akkurat i overgangen der det går ut av batteriet
    Hadde flere HK batterier med den stive kabeltypen på balanseringpluggen hvor kabelen regelrett har knekt av akkurat i overgangen.

Er dette et nytt batteri så kan det hende at du har fått et med produksjons feil (de har glemt å lodde kabelen)

Dette kan du fikse ved å skrelle av all glassfiber tape og krymp i enden av batteriet - men vær forsiktig - det er veldig enkelt å kuttover noe som ikke skal kuttes eller kortslutte!!

Hvis du måler deg innover fra andre enden av bal-pluggen - hva får du da?

Du kan også flytte målepinnene innover (måle mellom 1-2, 2-3, 3-4, 4-5, 5-6, 6-7) og da skal du ha ca 3,8V mellom hver av dem

Balanserings pluggen er en standard JST-XH som går rett inn i standard kortet til iCharger
    Last edited by Quadrocopter; 12-05-11, 19:59.

Comment

• telecaster
      • Dec 2006
      • 1062

(Har du satt voltmeteret i autorange og ikke til 20V området )
      Det stod på 200 V likestrøm

Du kan også flytte målepinnene innover (måle mellom 1-2, 2-3, 3-4, 4-5, 5-6, 6-7) og da skal du ha ca 3,8V mellom hver av dem
      Det gjorde jeg og det stemmer, også på siste celle, men måler jeg mellom de to ytterste så viser meteret tallet 1 ?

Balanserings pluggen er en standard JST-XH som går rett inn i standard kortet til iCharger
      Det var det jeg håpet og trodde, men det funker ikke...............

Jeg kjøpte 4 stk batteri og alle er like på dette viset.

Comment

• Quadrocopter
        Moderator
        • Aug 2007
        • 6357

.... også på siste celle, men måler jeg mellom de to ytterste så viser meteret tallet 1 ?
        Hva mener du med de to ytterste - de to ytterste lederene på hver side av kabelen eller de do siste lederene på en av sidene???
        Last edited by Quadrocopter; 12-05-11, 20:18.

Comment

• telecaster
          • Dec 2006
          • 1062

Jeg mente de to på hver side, dvs ytterst på hver ende av kabelen....

MEN takket være din mail fikk jeg en ide, og nå er saken løst
          Det viser seg at feilen ligger i JST-XH kortet, jeg målte på kortet, men når jeg tar balansekabelen
          ut av kortet og måler rett på kabelen er alt i sin skjønneste orden.
          Så da er det bare å bestille nytt kort, jeg hadde en overgang mellom Thunderpower plugger og JST-XH,
          så jeg plugga pakkene inn i en Thunderpower balanserer jeg bruker til 10S pakkene mine og da
          kan jeg lade og balansere.
          Man lærer av alle sine feil forhåpentligvis
          Last edited by telecaster; 12-05-11, 21:08. Reason: typo

Comment

• Quadrocopter
            Moderator
            • Aug 2007
            • 6357

.....
            Så da er det bare å bestille nytt kort, jeg hadde en overgang mellom Thunderpower plugger og JST-XH,
            så jeg plugga pakkene inn i en Thunderpower balanserer jeg bruker til 10S pakkene mine og da
            kan jeg lade og balansere.
            Man lærer av alle sine feil forhåpentligvis
            Bra!!

Riv av skumgummi matta på undersiden av korte å sjekk at ingen av banene på printet er brent av!
            Er det ingen feil på kobberbanen så lodd over alle loddepunktene på kontaktene (legg litt nytt tinn på hver av dem)

Defekte ledningsbaner erstatter du bare med en kabel av samme tykkelse som sitter på servoer etc.

Til slutt kliner du på noe kontaktlim å en ny skumgummi (event. ferdige møbelknott plater som kan kuttes til i riktig størrelse)
            Last edited by Quadrocopter; 12-05-11, 22:04.

Comment

• tyor
              • Mar 2005
              • 9757

Bare ett tips. du trenger kanskje ikke bruke ballanseringskortet på ichargeren. jeg har en 3010B og der putter jeg ballanseringskontakten rett i laderen. uten ekstra kort.
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

Comment

• telecaster
                • Dec 2006
                • 1062

Det har du helt rett i !
                En av grunnene til at jeg bruker kortet er å få LiPoene såpass unna laderen at de kan puttes i en ladebag,
                men det kan jeg løse med en forlengelsesledning på balansekontakten.

Comment

• jotto
                  • Jul 2007
                  • 3060

Hvis du bruker en slik, så kan du lade i paralell OG putte batteriene i pose: ProgressiveRC - Parallel Cables
                  Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

Working...