Unconfigured Ad

Collapse

Li-Fe batteri svellet..

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tes
    • Aug 2009
    • 9

Li-Fe batteri svellet..

Hallo folkens
    Har et Arrowind Siegpower 2S Li-Fe batteri som har svellet etter siste lading. Har en Swallow EQ lader og har vel ladet batteriet ca.12-15 ganger, hver gang med ballansering. Batteriet har ikke vært utsatt for noe slag eller skader. Noen som har en ide om hva dette kan komme av?
  • lacappuchino
    • Oct 2007
    • 1342

Jeg tipper det bare er luft. Har selv en Flightpower 4000mah 2s life pakke, som er helt ny, og den svelte helt utrolig opp. Denne visste jeg var helt ny og i orden, så jeg lagde et lite hull med en sikkerhetsnål. Var litt nervøs så klart, så jeg prøvde å "styre" det unna ansiktet hvertfall. Det feis litt, også var den som ny igjen.

Har du et bilde?
    Honeybee CP 2

Comment

• tes
      • Aug 2009
      • 9

Aha.. gjorde det samme som deg og vips som var den som før. Virker som det er i orden ihvertfall. Takk for tips.

Comment

• tes
        • Aug 2009
        • 9

En ting til. Skal Li-fe batterier lades ut av og til når de ikke er i bruk, altså cycles?

Comment

• strofe
          • Sep 2004
          • 249

Originally posted by lacappuchino
          Jeg tipper det bare er luft. Har selv en Flightpower 4000mah 2s life pakke, som er helt ny, og den svelte helt utrolig opp. Denne visste jeg var helt ny og i orden, så jeg lagde et lite hull med en sikkerhetsnål. Var litt nervøs så klart, så jeg prøvde å "styre" det unna ansiktet hvertfall. Det feis litt, også var den som ny igjen.
          Noen forklaring på hvor den lufta kommer fra?
          Hadde 2 stk hyperion 2s LiFe som svellet under lagring i vinter, fikk nye på garantien!

Selv om jeg ikke har det minste peiling på dette så klarer jeg ikke å magesluke teorien om luft sånn helt uten videre....
          Mvh
          Bent Andreassen

Harstad Modellflyklubb på Facebook
          http://www.facebook.com/#!/groups/313467363926/

Comment

• flarssen
            • Jan 2005
            • 1842

Det er vel oksygen som frigjøres utilsiktet inne i cella, og ikke luft.
            Det er ikke dermed sagt at det er sunt å puste det inn!
            Fred Larssen

Comment

• JayBee
              • Sep 2009
              • 762

Ren oksygen er jo ikke noe du vil ha i nærheten av batteriene. Høy konsentrasjon av oksygen er meget brannfarlig under rette forhold. Jeg ville ha reklamert på batteriene.
              Jon-Brage Hoel Andorsen
              -------------------------------------------------------------------------
              Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

Alt flyr bare du har nok motor!

Comment

• jotto
                • Jul 2007
                • 3060

Hvis det frigjøres oksygen fra batteriet, så er det jo noe galt. Det må jo en kjemisk reaksjon til for å lage oksygenet, og da er det et eller annet som brytes ned i cellene.
                Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

• larshkj
                  • Nov 2005
                  • 535

Jeg ser at LiFe-batteriene som Hobbyking selger får mye tyn pga at de sveller. Kanskje det er en kinesisk batteriprodusent som sliter med kvaliteten på produktene sine?

Selv bruker jeg A123 batteriene med stort hell (som mottagerbatterier), men er vel litt tyngre enn flatpakkede LiFe celler og kommer ikke i så mange forskjellige størrelser.
                  Lars Henrik Kjølberg

http://www.flickr.com/photos/larshkj/

Klubber:
                  Jets of Norway
                  Nittedal modellflyklubb

Comment

• jab
                    • May 2007
                    • 407

Hvis LiFe (LiFePO4) sveller så er det noe muffens. Mer stabil kjemisk sammensetting som hindrer frigjøring av oksygen er jo en av de viktigste fordelene med LiFe.

Comment

• bth
                      • Dec 2003
                      • 1638

Sylindriske A123 cellene har lufteventil i ene enden, så man vet ikke om de kan ha sluppet ut gass. Flate Li-Fe er helkapslet. Mulig de også burde ha utlufting ?
                      Bfight 210
                      De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
                      De Havilland DH 2 skala 1/5,3
                      Phoenix RC Club

Comment

• Biplan
                        • Apr 2008
                        • 903

Der har vi nok grunnen til at produsentene fra først av valgte å kapsle inn LiFePO4 cellene i en sylindrisk metallkappe.

Det har vært rapportert svelling av plastinnkapslede, flatpakkete celler til elbiler (full size) fra en kinesisk produsent også. Det ble "løst" ved å spenne sammen 4 og 4 celler med stålbånd.

Kan årskan ha vært materialer som ikke var rene nok - f.eks ørsmå mengder som kan danne H2O ved lading? Vann utvider seg 19.000 ganger når det går over til damp.
                        Last edited by Biplan; 19-06-11, 08:14.
                        Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                        Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

Comment

Working...