Unconfigured Ad

Collapse

NIMH - lading og utlading.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • olag
    • Jun 2011
    • 2

    #1

    NIMH - lading og utlading.

    Hei,

    er fersk i ladegamet og har til nå brukt adapteret som fulgte med helikopteret mitt (12V 300mah). Nå synes jeg varigheten på batteriene (vært ladet maks 20 ganger) begynner å bli labre. Batteriene er på 8.4V 650mah.

    Tenker å kjøre endel lade og utladningssykluser for å se om det blir bedring. Så da er spørsmålene:

    *hva er anbefalt Ampere-styrker ved lading og utlading av NIMH-batterier?
    *Er hovedregelen at NIMH lades og utlades på 1C?

    Ser at en del på dette forumet anbefaler å lade på 1/10C - hva er grunnen til det?
  • Biplan
    • Apr 2008
    • 903

    #2
    Når man skal rekondisjonene nikkel-baserte batterier er det viktig å få alle elektronene til å slippe fra kjernene og flytte seg. Dette gjøres best med lav strøm over lang tid - 10 timer. Utladingen skal også være dypere enn ved normal bruk - ned til 1V pr celle (7V i ditt tilfelle) er trygt. Noen anbefaler ned til 0,75V pr celle, men da bør hver celle utlades for seg, evt med en balanserer. Én slik ut- og opp-lading er vanligvis nok for et batteri som er i bruk og bør gjøres så nært opptil vanlig bruk som mulig. Har batteriet ikke vært brukt på en måned kan det være nødvendig med 5 ut- og opp-ladinger med 1/10 C.

    Ute på feltet lader man med maksimalt 1C (650 mA i ditt tilfelle) inntil 1 time pluss litt utjevningslading på slutten med konstant spenning. Hjemme kan man gjerne lade med 1/10 C rett før man skal ut og fly for å forlenge levetiden på batteriet. Sjekk for sikkerhets skyld hva batteriprodusenten anbefaler som maks ladestrøm.

    NiMH batteri til modellfly bør holde minst 100 opp- og ut-ladinger.
    Last edited by Biplan; 08-06-11, 21:55.
    Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
    Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

    Comment

    • olag
      • Jun 2011
      • 2

      #3
      Originally posted by Biplan
      Når man skal rekondisjonene nikkel-baserte batterier er det viktig å få alle elektronene til å slippe fra kjernene og flytte seg. Dette gjøres best med lav strøm over lang tid - 10 timer. Utladingen skal også være dypere enn ved normal bruk - ned til 1V pr celle (7V i ditt tilfelle) er trygt. Noen anbefaler ned til 0,75V pr celle, men da bør hver celle utlades for seg, evt med en balanserer. Én slik ut- og opp-lading er vanligvis nok for et batteri som er i bruk og bør gjøres så nært opptil vanlig bruk som mulig. Har batteriet ikke vært brukt på en måned kan det være nødvendig med 5 ut- og opp-ladinger med 1/10 C.

      Ute på feltet lader man med maksimalt 1C (650 mA i ditt tilfelle) inntil 1 time pluss litt utjevningslading på slutten med konstant spenning. Hjemme kan man gjerne lade med 1/10 C rett før man skal ut og fly for å forlenge levetiden på batteriet. Sjekk for sikkerhets skyld hva batteriprodusenten anbefaler som maks ladestrøm.

      NiMH batteri til modellfly bør holde minst 100 opp- og ut-ladinger.
      Har en iMAX B6AC-lader og det ser ikke ut som den kan lade med Amperestyrke ned til 1/10C av 650mah. Laveste såvidt jeg kan se er 0.1A. Eneste det fører til vil være en ikke så grundig lading og utlading?

      Comment

      • joo
        MFN Skribent
        • Nov 2002
        • 6936

        #4
        Det holder fint til utlading. Jeg bruker å stoppe "dyputlading" på 0,9V/Celle, noe i nærheten er greit.
        Opplading av celler for en slags balansering går ikke alltid bra på så smarte ladere. De har "delta-peak" deteksjon som stopper ladingen, og de kan sense feil. Blant annet tar de mye feil hvis kablene mellom lader og batteri er for lange og tynne...
        Har en god gammeldags konstantstrømlader som jeg syntes er uunnværlig til det. Da lader jeg batteriene opp med ganske lav ladestrøm til jeg vet at de er ladet minst 120% etter full utlading. Da skal man i teorien være sikker på at alle batteriene har nådd toppspenning så pakken er i balanse. Og den lave ladestrømmen gjør at cellene ikke blir varme selv om de overlades. Derfor 1/10C som ladestrøm ved rekondisjonering av NiXX.
        100mA er ikke ubrukelig, prøv og se om du får bedre futt i batteriene etter et par cyclinger.

        En grov tommelfingerregel sier at man lader med max 1C og utlader med max 10C. Men med alle generelle regler så fins mange unntak. Noen tåler mindre, andre mer. Eneste sikre er å finne spesifikasjonene på nettopp ditt batteri. Og så er det alltid sånn at stuttjukke batterier tåler mer strøm enn de lange og tynne. Men de lange og tynne har vanligvis mye lavere selvutlading. (Tommelfingerregel)
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment

        Working...