Unconfigured Ad

Collapse

Li-po sluttet og virke og begynte og brenne

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Roy.Arnold
    • Sep 2010
    • 79

Li-po sluttet og virke og begynte og brenne

Heisan.
    Var og fløy min Proxima II fra Reichard i dag på Ekeberg. Merket at noe var galt i lufta, "motor fusket når jeg ga gass" elektro motor.
    Så jeg tenker få landet så fort jeg kan, sikte på langt unna meg men bedre og få det ned og gå og hente enn at det går i bakken tenkte jeg.
    Så jeg lander så godt jeg kan. Like over bakken ca 5 meter høyde så snur modellen seg uten at noe virker der jeg står, så går den rett i gresset med snuta først. Går litt sakte mot modellen for å hente den. Så oppdager jeg når jeg har 15 meter igjen at det brenner i den. Da løper jeg og ser at batteriet lå på utsiden og brenner, så jeg får sparket det bort.

Må si det er skummelt med li-po batterier. "når det lå og brandt så freset det flammer ut og det brandt i minst 5 minutter. Alt var nytt, fly, regelator, motor og batteri. Alt kjøpt hos Elefun.

Trist men. Kan ikke si jeg er så begeistret for li-po. Jeg tar vare på batteriene, lader med balanserer osv. Batteriet var helt nytt. Neste gang så har jeg eget batteri til motager i modellen. Men hadde jeg hatt dette nå så hadde vel flyet begynt og brenne i lufra hehe.
    Ikke godt og si.

Skummel opplevelse må jeg si. Så vær forsiktig folkens.Click image for larger version

Name:	29062011 034.jpg
Views:	1
Size:	131.5 KB
ID:	629306 Click image for larger version

Name:	li-po 3 S 3500.jpg
Views:	1
Size:	249.8 KB
ID:	629307
    Hilsen Roy

Last edited by Roy.Arnold; 29-06-11, 16:01. Reason: rettelse
    Hilsen Roy Andersen fra Oslo.
    Flyr mest seilfly for tiden. Det er Stille og fredelig.
  • bth
    • Dec 2003
    • 1638

Har du sjekket motoren om det er kortslutning i den ? Mulig det kunne vært kortslutning i regulatoren ? Kanskje løsningen er å ha eget mottakerbatteri som du sier, og sikring på motorbatteriledningen for å hindre brann ved kortslutning.
    Bfight 210
    De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
    De Havilland DH 2 skala 1/5,3
    Phoenix RC Club

Comment

• bjeff
      • Jul 2007
      • 2010

At batteriet tar fyr utenfor flyet tyder på at det har fått skikkelig juling i krasjen. Lipo som blir behandlet riktig er trygt. Her er det trolig snakk om flere ting som har skjedd, og ikke at batteriet tok fyr av seg selv. Uansett synd med krasj, håper du får reparert flyet og at det kommer på vingene med nye batterier.
      Anders Eiebakke
      90078513

Comment

• farmann
        • Mar 2010
        • 918

Det var leit å høre, det er kanskje litt sent å spørre men har du målt hvor mange ampere den dro på full throttle?
        Og hva slags lipo det var Mah/celler/ C?

Comment

• Roy.Arnold
          • Sep 2010
          • 79

Må si jeg synes ikke den lille krasjen var så stor at det skulle ta fyr. Så hadde jeg litt til og fra i trottel i lufta. Har gått over alt av kobblinger etc i dag og ikke noe feil noen steder. Så gudene vet.

Har ikke målt noe nei. Må si jeg har sett noen 100 talls Li-Po på bla hvervenbukta. I race og trening som brenner, utvider seg ved lading etc. (noen batteri har jeg sett selv om dem er ganske så nye)
          Jeg og kona kjører også rc buggy og banebiler og har minst 20 li-po pakker.
          Grunnen til at jeg sa jeg ikke liker lipo er rett og slett at jeg har sett så mye rart med dem i forhold til dem gamle batteriene vi brukte for 10 år siden. Nicd/Nimh.

Men klart det selges noen slike batterier og det er kansje få det er noe galt med. Men behandle trygt er viktig.

batteriet var 3S 3800mAh - 30C - FlightPower EON X-30 som er ladet kun en gang.
          har prøvd øvrig utstyr i dag og alt funker bra.
          Last edited by Roy.Arnold; 29-06-11, 22:55.

Comment

• Quadrocopter
            Moderator
            • Aug 2007
            • 6357

Hvis du finner batteriet utenfor et seilfly etter det har truffet bakken med nesa først fra 5m så har definitivt ikke landingen vært myk, eller at du har slurvet med innfestingen av batteriet.
            Fly som går i bakken med påfølgende deformering av batteri stå vel for 99.99% av LiPo branner i fly-verdene - hvis du da ser bort i fra heli og akro gutta som elsker å voldta batterier med å fly dem langt under 30% eller ved å dra ut alt for mye effekt!

LiPo brann ved lading hører også mer eller mindre til historien etter at moderne computer ladere kom på markedet.

Utenom fly krasj er hoved grunnen til LiPo uhell i bunn å grunn feil bruk og håndtering.

Du som er bil mann kjenner sikker dette igjen fra kravet om hard innkapsling av LiPo batterier til bilbruk slik at muligheten for deformering og brann ved harde krasj minimaliseres.

Hvis du får liv i Proxima II'en igjen (noe jeg virkelig håper) så legg 4x 800mA (5V Rx-pakke, Eneloop) med NiMH batterier i parallell med spenningen ut i fra BEC'en på ESC'en - dette gir deg redundans slik at du ikke vil oppleve en situasjon hvor en defekt ESC resulterer i tap av radiokontakt, kontroll etc.

Pass også på å fest batteriet ordentlig inne i seilflykroppen (ikke bare legg det inn).
            Jeg pleier alltid å lime fast en dobbelside velcro stropp i bunnen av flykroppen slik at jeg kan stramme ordentlig til rundt batteriet, legg gjerne noe skumgummi i forkant av batteriet slik at det treffer en pute hvis du skulle få en hard landing.

Hva som er årsaken til "fuskingen" blir bare ren spekulasjon når man ikke har mer info om oppsett og konfigurasjon på motor/esc/batteri/servo + litt info om hvilken type sender/mottaker du bruker.

Som sagt - håper du får luft under vingene på den igjen og ikke lar deg stopp av en ytterst uvanlig hendelse!

Comment

• Roy.Arnold
              • Sep 2010
              • 79

Batteri: 3S 3800mAh - 30C - FlightPower EON X-30
              Motor brukt: Hyperion ZS3025-6
              ESC: Waypoint 90A 4S BEC
              Servoer: Hitec 82 MG balanseror og flaps, Hitec 65MG
              Propell brukt: 11x6 klapp
              Futaba 7 C med orginal motager 8 kanals.

Ja ett batteri separat til motager blir det neste gang.
              Det var godt pakket inn.
              Last edited by Roy.Arnold; 29-06-11, 23:37.

Comment

Working...