Unconfigured Ad

Collapse

Kraftig strømforsyning

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jotto
    • Jul 2007
    • 3060

Kraftig strømforsyning

Det begynner heldigvis å komme flere strømforsyninger i kilowattklassen på markedet for de som ikke har lyst å mekke på server-PSUer selv.

Her er et par som jeg ikke har sett før:

http://www.maxamps.com/Power-Supply-24V.htm

http://www.rcdude.com/servlet/the-1955/Dude-Power-12v-fdsh-24v-57A/Detail

B
    egge koster rundt $150 - med andre ord vesentlig billigere enn PSUene fra MaxWell.
    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!
  • flarssen
    • Jan 2005
    • 1842

Begge er vel bare server PSU som er ferdig satt sammen. MaxAmps har ikke engang orket å løfte 12V (-) bort fra chassiene, men kjører den ene ujordet slik at de kan kobles i serie. I den andre er det brukt to fra Dell som er identisk med de jeg kjøpte på Ebay for ca. 300,-/stk inkl. frakt, men som du sier, man slipper å gjøre det selv.
    Fred Larssen

Comment

• kesundt
      • Jun 2008
      • 284

Originally posted by jotto
      Det begynner heldigvis å komme flere strømforsyninger i kilowattklassen på markedet for de som ikke har lyst å mekke på server-PSUer selv.
      Jeg har søkt noe rundt omkring selv etter brukbare løsninger for kraftige 12VDC type AC-DC kraftforskyninger.

Noen tanker fra meg:
      1000 til 2000W er mye effekt.
      Vær litt forsiktig når man velger "billige" løsninger.
      - Hva slags kortsluttningsvern er innebygget?
      - Hvor "ren" er DC som leveres på utgangen. Dårlig design av utgangen gir .mye. elektromagnetisk støy. Det kan føre til merkbare problemer for FM Radio, Analog TV, etc etc
      - Overspenningsvern.
      - Hva skjer om du kobler feil (pluss på minus)

Det er en ikke ubetydlig fare for brann når vi begynner å snakke om så kraftige powersupplies.

I mitt hode har jeg tenkt at PC power supplies er bedre å bruke ( de er billig fordi volumet er enormt og de er gjennomtestet) enn super billig 2kW PSUer ... inntil jeg velger å kjøpe et produkt som er testet og sikkert.... og som sikkert koster noen tusen kroner.
      Blir litt svett av tanken på så mye effekt som står å koker i kjelleren uten at å vite at dette er gjennomprøvet proffesjonell teknologi.

Meeeen, for øyeblikket er jeg en lykkelig Nitro pilot. Kan fly så mye jeg vil jeg. Må bare lade receiver batteriet nå og da
      TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
      Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
      GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
      Realflight G45 simulator
      Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

Comment

• Biplan
        • Apr 2008
        • 903

Jeg bruker et "utbrukt" (under 80% kapasitet) 12V/105Ah AGM batteri fra en elbil (brukes også i rullestol) hjemme. Det leverer villig 300A i elbil. Renere DC får man ikke.

Det lades med en billig, elektronisk 3,3A lader.
        Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
        Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

Comment

• jotto
          • Jul 2007
          • 3060

Billigløsningene er jo gjerne server-PSUer da. Tipper kravet til ren strøm der er rimelig høyt..

Sent from my mobile phone - I apologize for any spelling errors!

Comment

• flarssen
            • Jan 2005
            • 1842

Slike server PSU er noe av det sikreste som finnes. Tar man en titt på innsiden, ser man fort at det ikke er snakk om billigrask. Det gjenspeiles vel også i opprinnelig veiledende utsalgspris vil jeg tro . Det er vel mer grunn til bekymring når det gjelder hva man mater alle Wattene inn i.
            Fred Larssen

Comment

• kristianwest
              • May 2011
              • 1769

For meg som er totalt grønn: er ps'ene Jotto skriver om noe å kjøpe? Jeg kjøper mye heller et ferdig supply enn å mekke på noe selv.
              Kristian Westgård
              Nittedal

Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50

Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
              — Neil Armstrong

Comment

• jotto
                • Jul 2007
                • 3060

Originally posted by kristianwest
                For meg som er totalt grønn: er ps'ene Jotto skriver om noe å kjøpe? Jeg kjøper mye heller et ferdig supply enn å mekke på noe selv.
                Jeg har ikke testet noen av dem selv, men de burde være bra siden de ser ut til å være laget av server-PSUer. Hvis du vil ha noe som er uttestet av andre her på forumet, så kan denne karen seriekoble to stk for deg: feathermerchantrc.com , men det ser ut til å være akkurat samme løsning som de andre linkene.

Comment

• Quadrocopter
                  Moderator
                  • Aug 2007
                  • 6357

Originally posted by kesundt
                  ......I mitt hode har jeg tenkt at PC power supplies er bedre å bruke ( de er billig fordi volumet er enormt og de er gjennomtestet) enn super billig 2kW PSUer ... inntil jeg velger å kjøpe et produkt som er testet og sikkert.... og som sikkert koster noen tusen kroner.
                  Blir litt svett av tanken på så mye effekt som står å koker i kjelleren uten at å vite at dette er gjennomprøvet proffesjonell teknologi.
                  Sammenlikner man en PC-PSU (high end) og Server-PCU så er design/kvalitet og ytelse vesentlig bedre på Server-utgavene. En PC-PSU er egentlig produsert med et formål - billigst mulig - noe som gjenspeiles i innmaten - så styr unna PC ting hvis du skal ha høy-effekt utstyr.

Originally posted by jotto
                  Billigløsningene er jo gjerne server-PSUer da. Tipper kravet til ren strøm der er rimelig høyt..
                  Som nevnt over så er kvaliteten på server PSU'er høy så man trenger ikke å bekymre seg om kvaliteten på hva de leverer men jeg hadde heller vært mer bekymret for endre kvalitets aspekter.

Mye av det som svirrer rundt fra de som produserer lav pris "Server-PSU" løsninger for RC-bruk består av PSU'er som er hentet fra IT recycling senter - hvor lenge disse har gått inne i en server er usikkert men dessverre er PSU'en en av de server komponentene med lavest MTBF tall - så det er alltid "spennede" å se hvor lenge de varer. Fordelen er at de i RC sammenheng belastes langt lavere enn hva de gjør i selve serveren.

Er man en "newbe" så vil jeg absolutt anbefale å kjøpe en ferdig løsning - selv om den kan bli dobbelt så dyr.
                  Som [flarssen] påpeker i et tidligere innlegg så "leker" man med utstyr som håndterer ekstremt høy effekt og enkle feil på kabling og andre ting utenom PSU'en kan medføre stor skade!
                  Last edited by Quadrocopter; 17-08-11, 23:06.

Comment

• jotto
                    • Jul 2007
                    • 3060

Originally posted by Quadrocopter
                    Fordelen er at de i RC sammenheng belastes langt lavere enn hva de gjør i selve serveren.
                    Jeg vil heller si at de belastes høyere i RC-bruk, men i kortere tidsperioder. En server surrer jo hele døgnet, men man lader kanskje batteriene en time annenhver dag.

Comment

• kristianwest
                      • May 2011
                      • 1769

Jeg konkluderer i alle fall med at en som meg, uten særlig mye realfag på baken, bør velge en ferdig løsning. Det vil jo etter alle solemerker funke!

Mulig dette er litt OT, men jeg tar sjansen: Hvordan kobles en slik strømforsyning til laderen da? Må man lodde på plugger selv eller kan man kjøpe ferdige kabler?
                      Kristian Westgård
                      Nittedal

Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50

Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                      — Neil Armstrong

Comment

• jotto
                        • Jul 2007
                        • 3060

Mulig dette er litt OT, men jeg tar sjansen: Hvordan kobles en slik strømforsyning til laderen da? Må man lodde på plugger selv eller kan man kjøpe ferdige kabler?
                        Det kommer an på hvilke plugger laderen har. Jeg har loddet på el grandioso bulletplugger siden jeg ikke likte de enorme krokodilleklemmene som fulgte med.

Comment

• kesundt
                          • Jun 2008
                          • 284

Shopper etter elektronikk komponenter til FPV prosjektet mitt.
                          Kom over denne på http://www.elfaelektronikk.no
                          Søk etter artikkelnummer: 69-059-59

Click image for larger version

Name:	6905959-01.jpg
Views:	1
Size:	72.2 KB
ID:	582615

2kW (!) , 12VDC ut. 230VAC inn.
                          Da får du en proff kraftforskyning med
                          • Kortsluttningssikring
                          • Overspenningsvern
                          • Temperaturvern

Den leverer 170A... det er mye strøm. Be careful ...
                          TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
                          Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
                          Realflight G45 simulator

Comment

• jotto
                            • Jul 2007
                            • 3060

Originally posted by kesundt
                            Shopper etter elektronikk komponenter til FPV prosjektet mitt.
                            Kom over denne på http://www.elfaelektronikk.no
                            Søk etter artikkelnummer: 69-059-59

[ATTACH=CONFIG]46300[/ATTACH]

2kW (!) , 12VDC ut. 230VAC inn.
                            Da får du en proff kraftforskyning med
                            • Kortsluttningssikring
                            • Overspenningsvern
                            • Temperaturvern

Den leverer 170A... det er mye strøm. Be careful ...
                            12V er litt lite hvis man skal lade med de feteste laderne. PowerLab8 trenger vel minst 18V hvis man vil lade på full effekt hvis jeg husker riktig.

Sent from my mobile phone - I apologize for any spelling errors!

Comment

• kesundt
                              • Jun 2008
                              • 284

Hei Jotto, det finnes en 24VDC variant også..
                              Realflight G45 simulator

Comment

Working...